آزادی همه زندانیان سیاسی بخشی از توافق جدید سودان است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که در هفته‌های اخیر برای دستیابی به توافق جدید به منظور توقف خونریزی تلاش کرده است.

وی گفت: ایده اصلی در دولت بعدی این است که دولتی فن سالار با صلاحیت‌های مستقل باشد. دولت بعدی باید روی مسائل مشخصی تمرکز کند که مهمترین آن‌ها انتقال دموکراتیک است. ما امیدواریم بر سر یک دولت با صلاحیت‌ها به توافق برسیم که وظایف خاصی را انجام دهد که اولین آن‌ها انتخابات است.

حمدوک افزود: زمانی که در حصر خانگی بودم با طیف وسیعی از نیرو‌های سیاسی تماس گرفتم. توافق جدید حاصل ابتکارات بسیاری است که در دوره اخیر شکل گرفته است. ایجاد اعتماد بین احزاب سودانی نیاز به وضوح، جدیت و صبر دارد. ایجاد یک اجماع ملی گسترده یک مسئولیت و پیش نیاز موفقیت دوره انتقالی است.

نخست وزیر سودان با بیان اینکه با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان توافق کردیم که نخست وزیر در انتخاب دولت از اشخاص با صلاحیت‌های ملی، آزادی کامل داشته باشد، اعلام کرد: آزادی همه زندانیان سیاسی بخشی از توافق است و من برای اجرای آن به زودی تلاش خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌های قربانیان باید احساس کنند که عدالت اجرا شده است، تشکیل یک ارتش ملی با عقیده‌ای واحد در سودان را مهم عنوان کرد.

نخست وزیر سودان در پایان اعلام کرد که توافق طرفین بر این است که انتخابات قبل از ژوئیه ۲۰۲۳ برگزار شود و توافق بر اساس توقف خونریزی است و تظاهرات مسالمت آمیز حق مشروعی است که سودانی‌ها از آن استفاده کرده اند.

طرف‌های درگیر در سودان به ریاست البرهان و حمدوک دیروز (یک‌شنبه) توافقنامه جدیدی را برای آینده سیاسی این کشور امضا کرده‌اند که مسیر دموکراسی را پیش رو داشته باشد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا