آمریکا تلاش کند اوکراین را به توافق مینسک بازگرداند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سفارت روسیه در آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد امیدواریم واشنگتن با نفوذی که بر اوکراین دارد برای بازگشت کی‌یف به تعهدات خود در چارچوب توافق مینسک تلاش کند.

در بیانیه سفارت روسیه آمده است: ما به سخنان سخنگوی کاخ سفید درباره حمایت از تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشه در دونباس مطابق با توافق‌نامه‌های مینسک، توجه داریم. مسکو قطعا از منطق کارشناسانی که به جای کلیشه‌های روس هراسی به دولت آمریکا درباره اوکراین اطلاعات صحیح می‌دهند، استقبال می‌کند. امیدواریم دولت آمریکا به قضاوت‌های درست توجه کند و بر اوکراین تاثیر بگذارد تا با همکاری نزدیک با دونتسک و لوگانسک به تعهدات خود عمل کند.

جنیفرساکی، سخنگوی کاخ سفید دیروز (جمعه) در نشستی گفته بود واشنگتن با سخنرانی پوتین روی طیفی از موضوعات از جمله روابط آمریکا و روسیه و نیاز به حفظ گفت‌وگو برای رسیدگی به بسیاری از اختلاف‌ها موافق است و از اظهارات پوتین درباره حل مسالمت آمیز مناقشه دونباس و تلاش‌ برای دستیابی به یک توافق تحت چارچوب مینسک حمایت می‌کند.

توافق نامه مینسک در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای جلوگیری از درگیری مداوم بین جدایی طلبان طرفدار روسیه و دولت کی‌یف به امضا رسید.

سرگئی لاوروف: روسیه از اقدامات تحریک آمیز ناتو و اروپا چشم پوشی نخواهد کرد

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد مسکو از اقدامات تحریک آمیز ناتو و اتحادیه اروپا چشم پوشی نخواهد کرد.

وی گفت: روسیه اقدامات تحریک آمیز اعضای ناتو و اتحادیه اروپا از جمله تلاش برای حامیان نظامی گری در اوکراین و برقراری آموزش‌های نظامی برای اوکراینی‌ها را نادیده نخواهد گرفت. آن‌ها ارتش اوکراین را آماده می‌کنند تا رفتار‌هایی را عملی کنند که همواره ما را با آن تهدید می‌کنند.

لاوروف با انتقاد از موضع غرب افزود: این در حالی است که اوکراینی‌ها می‌گویند دنباس را با توسل به قدرت تصرف و به شبه جزیره کریمه روسیه تعرض خواهند کرد. این گفتمان افراطی و آمادگی‌های نظامی در اوکراین، با هیچ نوع ارزیابی اصولی از سوی غرب روبرو نمی‌شود.

روسیه و اوکراین سالهاست بر سر مسائل سیاسی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. روسیه معتقدند است دخالت‌ها و حمایت‌های نظامی آمریکا از دولت کی‌یف به این اختلاف‌ها دامن می‌زند. موضوع امنیت انرژی و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه از جمله موارد اختلاف میان مسکو و کی‌یف است. 

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا