استقبال مسکو از توافق اخیر در سودان/ هرگونه مداخله در امور داخلی سودان غیرقابل قبول است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر این موضوع که هرگونه مداخله در امور داخلی سودان غیرقابل قبول است، اعلام کرد: مسکو از توافق اخیر در سودان استقبال می‌کند و آن را گامی به سوی حل بحران داخلی این کشور می‌داند. چندی پیش، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی حاکم

کد خبر : 8909
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 نوامبر 2021 - 2:06
استقبال مسکو از توافق اخیر در سودان/ هرگونه مداخله در امور داخلی سودان غیرقابل قبول است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر این موضوع که هرگونه مداخله در امور داخلی سودان غیرقابل قبول است، اعلام کرد: مسکو از توافق اخیر در سودان استقبال می‌کند و آن را گامی به سوی حل بحران داخلی این کشور می‌داند.

چندی پیش، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی حاکم سودان در بحبوحه اعتراضات مردمی و اختلافات میان ارتش و سیاستمداران در این کشور، وضعیت فوق العاده اعلام و شورای حاکمیتی و دولت انتقالی را منحل کرد. ارتش سودان همچنین نخست وزیر و چند وزیر دیگر کابینه را بازداشت کرد. البرهان هدف از این اقدامات را محافظت از کشور در برابر خطر قریب الوقوع دانست و کسانی را که مخالف این تصمیم بودند به ایجاد هرج و مرج متهم کرد. بر اساس اعلام کمیته پزشکی سودان در جریان این تجمعات ۱۲ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان ساعاتی پس از امضای توافقنامه سیاسی با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان بمنظور پایان بخشیدن به بحران سیاسی این کشور، وظایف خود را در دفتر خود در خارطوم آغاز کرد و در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره گفت: با امضای این توافقنامه به دنبال حفظ خون سودانی‌ها و حفظ دستاورد‌های دو سال گذشته این کشور هستم.

وی همچنین تاکید کرد: برای برگزاری انتخابات قبل از ژوئیه سال ۲۰۲۳ با فرماندهی ارتش به توافق رسیده است.

ساعاتی پیش،مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه سودان فاش کرد که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای نظامی این کشور تلاش کرد تا در کودتای نظامی نظر صهیونیست‌ها را جلب کند.

المهدی در مصاحبه با اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» توضیح داد: «دولت از نقش حمایتی اسرائیل برای کودتای نظامی آگاه بود، اگرچه در خط مقدم حوادث ظاهر نشد. جفری فلتمن، فرستاده آمریکا در شاخ آفریقا به همین منظور از اسرائیل بازدید کرد».

او در ادامه با اشاره به حمایت مصر و رژیم صهیونیستی از کودتای سودان، گفت: «البرهان با بیان اینکه سیاستمدارانی که او از دولت دور نگه داشته، علیه اسرائیل هستند، سعی در جلب نظر اسرائیل داشت.»

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در سخنانی گفت: توافق ۲۱ نوامبر در سودان، گامی تشویق کننده برای از سر گیری روند دموکراتیک است؛ اما این کافی نیست. ما امیدواریم این توافق، از اقداماتی برای تکمیل آنچه قانون اساسی به آن اذعان دارد، پیروی کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود