اعتراضات در سودان تا سرنگونی البرهان و حمدوک ادامه خواهد داشت

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، رای الیوم با اشاره به توافق روز یکشنبه عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان با عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده مبنی بر بازگشت وی به قدرت نوشت: هر توافقی که با موافقت نیرو‌های مردمی سودان نباشد، یک توافق غیر قانونی است و به همین علت اعتراضات تا سرنگونی البرهان،

کد خبر : 8961
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 نوامبر 2021 - 13:10
اعتراضات در سودان تا سرنگونی البرهان و حمدوک ادامه خواهد داشت

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، رای الیوم با اشاره به توافق روز یکشنبه عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان با عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده مبنی بر بازگشت وی به قدرت نوشت: هر توافقی که با موافقت نیرو‌های مردمی سودان نباشد، یک توافق غیر قانونی است و به همین علت اعتراضات تا سرنگونی البرهان، حمیدتی و حمدوک ادامه خواهد یافت و اوضاع سودان بدون محاکمه عاملان تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان بی گناه آرام نخواهد شد.

روزنامه اینترنتی رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله خود افزود: نمی‌دانیم چه زمانی خبر کودتای نظامی دیگر در سودان یا یورش هزاران تظاهرکننده به قصر ریاست جمهوری و بازداشت ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان و معاون وی یعنی «محمد احمد دقلو» (حمیدتی) فرمانده نیرو‌های واکنش سریع این کشور را خواهیم شنید که البته از نظر بسیاری از ناظران، احتمال اجرای سناریوی دوم یعنی بازداشت البرهان و حمیدتی بیشتر است، زیرا واکنش شدید سیاستمداران و مردم سودان به توافق روز یکشنبه البرهان با عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده مبنی بر بازگشت وی به قدرت، نشان می‌دهد این توافق باعث حل و فصل بحران فعلی ناشی از کودتای ۲۵ اکتبر، سلطه ارتش بر قدرت، بازداشت وزراء و مقامات جنبش التغییر و بسیاری از نخبگان سیاسی این کشور نخواهد شد.

توافق روز یکشنبه، سرتیتر معامله توطئه آمیز ژنرال عبدالفتاح البرهان و حمدوک، به عنوان قطب‌های پژوره‌های اسرائیلی و آمریکایی در سودان بود و به همین علت، اکثر وزرای دولت حمدوک دیروز استعفا دادند و با گذشت فقط یک روز از امضای این توافق، تظاهرات بار دیگر اکثر مناطق سودان را در بر گرفت.

هرگونه توافقی که باعث مشروعیت بخشیدن به سلطه نظامی باشد و به مفاد قانون اساسی خصوصا واگذاری قدرت به غیرنظامیان در ماه جاری با اختیارات کامل پایبند نباشد، مورد توافق گروه‌های مدنی به ریاست جنبش ملی برای تغییر نیست، جنبشی که از سال ۲۰۱۹ مسوولیت مبارزات مردمی را بر عهده دارد و برای سرنگونی کودتاگران صد‌ها کشته داده است.

رأی الیوم افزود: از نظر بسیاری، حمدوک با خیانت به نیرو‌های آزادی و تغییر، همکاری خود با این نیرو‌ها را قطع کرد و به طور کامل به حمایت از کودتای نظامی پرداخت تا او را از برنامه‌های شکست خورده خود به علت پیروی از مطالبات آمریکا و اسرائیل، دور زدن تحریم‌های اتحادیه آفریقا و اکثر کشور‌های اروپایی نجات دهد.

این روزنامه می گوید: توجیه این خیانت با حفظ دستاورد‌های اقتصادی که به گفته حمدوک، طی دو سال گذشته تحقق یافته است، باعث متقاعد شدن مردم سودان و نمایندگان آن‌ها نشد، زیرا این خیانت به نوعی تایید حاکمیت و تصمیم گیری‌های آن است و نیرو‌های ملی سودان را نادیده می‌گیرد. حمدوک درباره چه نوع شایسته سالاری سخن می‌گوید؟ آیا معتقد است که سودان سوئد یا سوئیس است؟ و آیا اینگونه به عاملان انقلاب و شهدای آن پاداش می‌دهد؟

در پایان این سرمقاله آمده است: نیرو‌های آزادی و تغییر که ائتلاف مدنی گسترده‌ای از احزاب و گروه‌های سیاسی نظیر تجمع اتحادیه صنفی سودان، حزب امت و حزب کمونیست تشکیل داده اند، سخنگوی اکثر ملت سودان هستند و هر توافقی که با مخالفت این نیرو‌ها صورت گیرد، یک توافق غیر قانونی و به منزله خنجر زدن از پشت به مردم سودان و نادیده گرفتن خون شهدای انقلاب است و به همین علت اعتراضات تا سرنگونی البرهان، حمیدتی و حمدوک ادامه خواهد یافت و اوضاع سودان بدون محاکمه ژنرال‌هایی که گردان‌های ارتش سودان را به ارتشی از مزدوران تبدیل کرده اند و اقدام به تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان بی گناه می‌کنند و جنایاتی در حق کشور و ملت سودان مترکب شده و با از بین بردن هویت ملی سودان این کشور را تسلیم طرح‌های امریکا و اسرائیل کرده اند آرام نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود