بازگشت به مذاکرات اتلاف وقت است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «جیمز ریچ» سناتور جمهور‌ی‌خواه ایالت آیداهوی آمریکا، در مصاحبه با جروزالم پست در واکنش به مذاکرات دور هفتم احیای برجام در وین، با بیان آن‌که ایران خطوط قرمز آمریکا در این زمینه را نخواهد پذیرفت، شرکت در نشست آتی را اتلاف وقت دانست.

ریچ در ابتدا با بیان آن‌که هر توافق احتمالی باید چندین خط قرمز را شامل شود، با ادامه گزافه‌گویی‌های مقامات آمریکایی درباره ایران، گفت: «در وهله اول ایران باید متعهد شود که هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، دوم آن‌ها باید از غنی‌سازی دست بکشند، زیرا تنها هدف پشت آن می‌تواند دنبال کردن اهداف نظامی باشد. در نهایت نیز ایران باید از حمایت حماس، حزب‌الله و باقی گروه‌ها دست بردارد. آن‌ها باید به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره آزمایش موشک‌های قاره‌پیما وسایر سامانه‌های موشکی پایبند شوند.»

او در ادامه بدون اشاره آن‌که طرف آمریکایی تمام تلاش خود را برای برگزاری دورهفتم مذاکرات برجامی کرده و پافشاری بسیاری برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین داشته است، افزود: «ایران این خطوط قرمز را نمی‌پذیرد بنابراین رفتن به مذاکرات اتلاف وقت است.»

خبرنگار جروزالم پست از او واکنشش را به صحبت‌های «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه آمریکا، پرسید که گفته بود: «حصول توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر پس از بازگشت به برجام ایده‌ای توهم‌آمیز است.»

ریچ در حالی که خواستار افزایش فشار اقتصادی بر ایران شد، در پاسخ گفت: «اگر بلینکن فکر می‌کند چنین توافقی ازسوی ایران دنبال می‌شود، سخت در اشتباه است، این راهبرد پیش از شروع شکست خورده است.»

این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه افزود: «ما پیشتر تحریم‌ها را افزایش دادیم و آن‌ها در مقابل غنی‌سازی را بالا بردند. همه می‌دانیم وضعیت اقتصادی در ایران به چگونه است، ما باید بازهم فشار تحریم را بالا ببریم و آن‌ها هرکار دلشان می‌خواهند بکنند، من فکر نمی‌کنم توافق برجام شامل ایرانی‌ها شود.»

این در حالی است که هفته گذشته «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که رویکرد آمریکا به توافق هسته‌ای کشورمان بدون تغییر و همانند گذشته مانده است.

پیش از آن نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید ازسوی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام، اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است.

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، به تازگی، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا