بایدن در قبال ایران مطابق با میل صهیونیست‌ها عمل می‌کند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «لورا کلی» تحلیلگر پایگاه خبری هیل، در گزارشی به ارزیابی روابط آمریکا با رژیم اشغالگر قدس در دولت «جو بایدن» پرداخت و سیاست آمریکا در قبال ایران را هماهنگ با صهیونیست‌ها دانست. او در ابتدای این یادداشت خود با بیان آن‌که در حال حاضر پس از ۱ سال از روی

کد خبر : 8811
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 نوامبر 2021 - 0:03
بایدن در قبال ایران مطابق با میل صهیونیست‌ها عمل می‌کند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «لورا کلی» تحلیلگر پایگاه خبری هیل، در گزارشی به ارزیابی روابط آمریکا با رژیم اشغالگر قدس در دولت «جو بایدن» پرداخت و سیاست آمریکا در قبال ایران را هماهنگ با صهیونیست‌ها دانست.

او در ابتدای این یادداشت خود با بیان آن‌که در حال حاضر پس از ۱ سال از روی کار آمدن جو بایدن، مقام‌های رژیم صهیونیستی از جایگاه خود اطمینان لازم را دارند، نوشت: «بایدن وعده داده بود که پس از حمایت دولت قبلی به ریاست جمهوری دونالد ترامپ از اسرائیل، مواضع آمریکا در قبال ایران با اصلاحاتی مواجه خواهد شد. در مقابل نفتالی بنت، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل، تلاش کرد از درِ همکاری با دموکرات‌ها وارد شود، مخالفت با توافق هسته‌ای ایران را کمی کاهش دهد و راه‌حلی برای مناقشات با فلسطینی‌ها داشته باشد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «بایدن لحن خود را در قبال ایران تغییر داد، از اسرائیل قاطعانه در جنگ با حماس حمایت کرد و از تقاضا‌ها درباره فلسطینی‌ها عقب‌نشینی کرد تا به هماهنگی با اسرائیل دست یابد.»

«آیلت شاکد» وزیر امور داخلی رژیم اشغالگر، در مصاحبه با هیل گفت: «ما به دولت آمریکا و رئیس‌جمهورش احترام می‌گذاریم. درباره برخی مسائل اختلاف عقیده داریم، اما درکل همکاری ما با هم خوب است.»

تحلیلگر هیل در ادامه این گزارش نوشت: «در کل روابط کنونی آمریکا و اسرائیل اگر بالاترین میزان شراکت را نداشته باشد، یکی از قویترین روابط تاریخ میان این دو طرف بوده است. یکی از اصلی‌ترین نقاط این شراکت نیز هماهنگی آن‌ها در قبال ایران و توافق هسته‌ای این کشور است. این مسئله حتی بر اختلاف برسر فلسطینی‌ها نیز ارجح است.»

سپس لورا کلی گفت: «ازجمله اختلاف‌های میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها می‌توان “تصمیم کابینه صهیونیستی برای دادن چراغ سبز به احداث ۳ هزار واحد جدید در شهرک‌های صهیونیست‌نشین، تداوم تخریب منازل فلسطینی‌ها و برچسب تروریستی زدن این رژیم به ۶ سازمان حقوق بشری فلسطینی” را نام برد.»

وی افزود: «بایدن از فشار آوردن برسر چنین مسائلی خودداری کرد تا میل به بازگشت به برجام که ترامپ پیشتر در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، را اولویت بخشد. اسرائیل از زمان باراک اوباما با این توافق مخالف بود. نخست‌وزیر کنونی نیز بار‌ها مخالفت خود با احیای چنین توافقی را ابراز کرده است، اما او با دولت بایدن همکاری نزدیکی داشته تا به یک جبهه واحد برسند.»

تحلیلگر هیل سپس با استناد به «آرون دیوید میلر» از اعضای ارشد اندیشکده «کارنگی» و یکی از مذاکره‌کنندگان هر دو دولت جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در حوزه غرب آسیا، در ادامه گزارش خود آورد: «دولت آمریکا هر قدم خود را هماهنگ با مسیر اسرائیلی‌ها برداشته است. اسرائیلی‌ها همچنان مخالفند، اما نفتالی بنت در جهان از نظر رهبری تقریبا ضعیف محسوب می‌شود، و این باعث محدودیت در کابینه اوست؛ اگر دولت بایدن به توافق با ایران دست یابد، اسرائیل نیز چاره‌ای جز کنار آمدن با آن ندارد.»

کلی در ادامه نوشت: «پایان ماه جاری میلادی آمریکا و ایران برای دور هفتم مذاکرات عازم وین می‌شوند، به گفته میلر، بایدن زمانی که معاون باراک اوباما بود به خوبی این را متوجه شد که روابط میان آمریکا و اسرائیل تنها یک کشمش را دوام می‌آورد. مذاکرات صلح در سال ۲۰۱۴ پایان یافت، سال ۲۰۱۵ بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا به خواست رئیس مجلس نمایندگانِ جمهوری‌خواه وقت آمریکا، به توافق هسته‌ای ایران حمله کرد و این یکی از مسائلی شد تا اختلاف حزبی در آمریکا برای حمایت از اسرائیل کنار گذاشته شود.»

در بخش بعدی این گزارش با بیان آن‌که طرفداری جمهوری‌خواهان از رژیم اشغالگر در دوره ترامپ، با خروج یک‌جانبه او از توافق برجام و تشدید تنش با فلسطین تقویت شد، آمد: «دموکرات‌ها نیز در مواضع خود در قبال فلسطین دچار اختلاف شدند، مواضع خنثی بایدن نیز به همین دلیل با واکنش کم دموکرات‌ها مواجه است البته برخی از پیشرو‌ها جریان تندی از انتقادات را در این زمینه به راه انداخته‌اند. مقام‌های اسرائیل نیز به این مسئه آگاهند و کابینه بنت در تلاش برای ترمیم روابطی برآمده که پیشتر لطمه خورده است. البته تمایل بایدن برای بازگشایی مجدد کنسولگری برای فلسطینی‌ها در قدس اشغالی یک نماد مهم تعهد آمریکا به راهکار دو دولتی محسوب می‌شود.»

البته مقام‌ها رژیم اشغالگر بار‌ها مخالفت خود را با بازگشایی کنسولگری آمریکا ابراز کردند، به طور مثال، شاکد در مصاحبه با هیل گفت: «نخست‌وزیر، وزیر خارجه و من به روش‌های مختلف مخالفت خود را با این مسئله ابراز کرده‌ایم.»

در انتهای این گزارش نیز آمده است: «دولت جدید اسرائیل می‌گوید قصد ترمیم روابط با هر دو حزب آمریکایی را دارد، اما وقتی بحث صداقت به میان می‌آید پافشاری آن‌ها برای موضع‌گیری در قبال روابط اسرائیل و فلسطین نمی‌تواند نشانه خوبی باشد.»

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود