خودداری چین از اظهار نظر درباره گفتگوی ثبات راهبردی با آمریکا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (چهارشنبه) گفت: «چین درباره گزارش‌هایی مبنی بر پیشنهاد آمریکا برای برگزاری گفتگوی دوجانبه ثبات استراتژیک پس از نشست مجازی دوجانبه روز سه‌شنبه، اظهار نظری ندارد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت: مقامات آمریکا و چین در مورد لزوم ثبات استراتژیک هسته‌ای و مذاکرات کنترل تسلیحات گفتگو کردند.

ژائو لیجیان در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: «طرف چینی قبلاً بیانیه مطبوعاتی را پس از دیدار سران دو کشور منتشر کرده است، من اطلاعات بیشتری ندارم که بتوانم در اختیار شما قرار دهم.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی او در ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) یک نشست مجازی ۳.۵ ساعته برگزار کردند. در این دیدار، سران دو کشور درباره توسعه بیشتر روابط دوجانبه آمریکا و چین گفتگو کردند، مواضع خود را در خصوص موضوع تایوان و «جنگ سرد جدید» بیان و درباره موضوعات بین‌المللی از جمله ایران، کره شمالی، افغانستان و همه‌گیری کرونا تبادل نظر کردند. به گفته وزارت خارجه چین، طرفین از این دیدار به عنوان دیداری «صادقانه، سازنده و اساسی» یاد کردند.

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشستی مجازی اظهار کرد که کره شمالی یکی از حوزه‌های کلیدی است که آمریکا و چین می‌توانند و باید با یکدیگر درباره آن همکاری کنند.

سخنگوی پنتاگون از نفوذ زیاد چین بر کره شمالی نیز صحبت کرده بود و خواستار یافتن راه حلی دیپلماتیک برای موضوع خلع سلاح اتمی در شبه جزیره شده بود.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا