درگذشت دیکتاتور سابق کره جنوبی در ۹۰ سالگی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع خبری کره جنوبی از مرگ چون دو هوان، دیکتار پیشین این کشور خبر دادند.  بر این اساس، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی ضمن تایید این خبر گفت:، چون دو هوان از مدت‌ها پیش دچار نوعی سرطان خون شده بود و در خانه خود تحت درمان

کد خبر : 8923
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 نوامبر 2021 - 7:05
درگذشت دیکتاتور سابق کره جنوبی در ۹۰ سالگی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع خبری کره جنوبی از مرگ چون دو هوان، دیکتار پیشین این کشور خبر دادند. 

بر این اساس، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی ضمن تایید این خبر گفت:، چون دو هوان از مدت‌ها پیش دچار نوعی سرطان خون شده بود و در خانه خود تحت درمان بود که در نهایت امروز در سن ۹۰ سالگی در سئول درگذشت.

چون دو هوان که پیشتر فرمانده ارتش کره جنوبی نیز بود در سال ۱۹۸۰ به قتل عام تظاهرات کنندگان و طرفداران دموکراسی محکوم شد و بعد‌ها قرار اعدامش صادر شد. با این وجود، این حکم مدتی بعد به چند سال زندان تقلیل پیدا کرد.

چون دو هوان در اواسط دهه ۱۹۹۰ از کودتا برای نجات کشور از بحران سیاسی دفاع کرد و اعزام نیرو به گوانجو و قتل عام مردم را بر عهده نگرفت. چون دو هان در آن زمان در دادگاه اعلام کرده بود: اگر بار دیگر همان شرایط تکرار شود همان اقدام را انجام خواهم داد.

وی هشت سال از ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ رییس جمهور کره جنوبی بود که همگان این دوره را با خشونت و سرکوب‌های سیاسی گسترده به یاد دارند. وی همچنین در سال ۱۹۹۵ به اتهام شورش و خیانت در امانت در دادگاه متهم شد و پس از امتناع از حضور در دادگاه فرار و در نهایت در شهزر زادگاهش دستگیر شد.

در جریان محاکمه وی که مردم آن را “محاکمه قرن” می‌نامیدند وی و رییس جمهور پس از او به نام “رو تائه وو” به اتهام شورش، رشوه گیری و خیانت به کشور مجرم شناخته شدند و قضات دادگاه در آن زمان شهادت دادند که به قدرت رسیدن چون دو هوان از طریق ابزار‌ها و راه‌های غیرقانونی بود و خسارات‌های عظیمی به کشور و مردم کره جنوبی وارد کرده است.

پس از این دادگاه صد‌ها بازمانده و افسر نظامی سابق که علیه چون دو هوان شهادت داده بودند به طرز مشکوکی در گوانجو جان باختند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود