در مسیر احیای برجام عقب‌نشینی نخواهیم کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران و معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری ایتالیایی «آنسا» اعلام کرد ایران از خواسته‌های خود در مسیر فعال سازی دوباره قرارداد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد، زیرا این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد،

کد خبر : 12361
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دسامبر 2021 - 16:36
در مسیر احیای برجام عقب‌نشینی نخواهیم کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران و معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری ایتالیایی «آنسا» اعلام کرد ایران از خواسته‌های خود در مسیر فعال سازی دوباره قرارداد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد، زیرا این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، بنابراین واشنگتن باید گام نخست را بردارد.

باقری با غیرقانونی خواندن خروج آمریکا از برجام اعلام کرد حتی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هم معتقد است که خروج این کشور از توافق (به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا) اقدامی غیرقانونی بوده است. در مورد اروپایی‌ها آن‌ها نیز به تعهدات خود برای اصلاح اقدام آمریکا احترام نمی‌گذارند، یعنی با منطق تحریم‌های آمریکا که لطمات سنگینی به اقتصاد ایران وارد کرد مخالفت نکردند.

مذاکره کننده ارشد کشورمان با منطقی خواندن پیشنهادات ایران در وین گفت: «این پیشنهادات منطقی و مستدل هستند و می‌توانند به عنوان مبنایی برای مذاکره مورد استفاده قرار گیرند. جمهوری اسلامی به من اطمنیان داده است به مذاکرات اعتقاد دارد و حتی به نتایج احتمالی «خوشبین» است با این حال نقض مکرر تعهدات سایر امضاکنندگان ایجاب می‌کند که ما دیگر ساده‌لوح نباشیم.»

باقری در پایان این مصاحبه نیز اعلام کرد ایران در این مذاکرات برنامه‌های خود را در قالب دو متن پیشنهادی، یکی با موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه وغیرقانونی و دیگری با موضوع هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد. در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی که به طرف مذاکره کننده ارائه شده است، ایران پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد داد.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام میان ایران و ۴+۱ از هشتم آذرماه شروع و در ۱۲ آذر به پایان رسیده است. بر اساس اعلام پنج کشور دیگر هیئت‌های مذاکره‌کننده برای بررسی‌های بیشتر و رایزنی به کشور‌های خود بازگشته‌اند و هفته آینده نیز به اتریش برمی‌گردند.

براساس تحلیل‌های گوناگون ایران در این دور از مذاکرات جدیت خود را نشان داده است، اما طرف‌های غربی و آمریکا که بعد از خروج غیرقانونی از برجام به طور غیرمسقیم بر مذاکرات تاثیر می‌گذارد تاکنون از عملکرد مثبتی نشان نداده‌اند و در حین مذاکرات حتی سناتور‌های این کشور اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات خواستار اعمال تحریم‌های بیشتری علیه کشورمان شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود