در هر دوره بستگی به شرایط روز، عمانی‌ها می‌توانند تاثیرات مثبتی در روابط ما با سایر کشورها داشته باشند / روابط تهران و مسقط در دوره سلطان جدید روند توسعه را دنبال کرده / وقتی مهم‌ترین اختلافات مرزی خود با عمان را پس از دو سال مذاکره حل کردیم، در مسقط جشن گرفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سفر سلطان عمان به تهران و هرگونه خبر درباره این کشور همواره مورد توجه افکار عمومی و رسانه هاست، زیرا عمان به عنوان یک میانجی میان ایران و آمریکا همواره نقشی مثبت در روابط اش با ایران ایفا کرده است. گسترش روابط تجاری میان دو کشور نیز باعث مهاجرت‌های

کد خبر : 148546
تاریخ انتشار : شنبه 27 می 2023 - 3:35
در هر دوره بستگی به شرایط روز، عمانی‌ها می‌توانند تاثیرات مثبتی در روابط ما با سایر کشورها داشته باشند / روابط تهران و مسقط در دوره سلطان جدید روند توسعه را دنبال کرده / وقتی مهم‌ترین اختلافات مرزی خود با عمان را پس از دو سال مذاکره حل کردیم، در مسقط جشن گرفتند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفر سلطان عمان به تهران و هرگونه خبر درباره این کشور همواره مورد توجه افکار عمومی و رسانه هاست، زیرا عمان به عنوان یک میانجی میان ایران و آمریکا همواره نقشی مثبت در روابط اش با ایران ایفا کرده است. گسترش روابط تجاری میان دو کشور نیز باعث مهاجرت‌های قابل توجه میان نیروکار دوکشور شده است.

علی اکبر سیبویه، سفیر سابق ایران در عمان، درباره سفر سلطان عمان به ایران به «انتخاب» گفت: روابط ایران و عمان همیشه نمونه و پیشتاز بوده و همواره در حال توسعه است. مبادلات تجاری دو کشور نیز گسترش یافته است. همچنین در نمایشگاه اخیری که در تهران برگزار شد، وزیر صنعت و تجارت عمان و همچنین سایر مسئولین تجاری عمان در تهران حضور پیدا کردند و در باب توسعه همکاری با هم صحبت کردند. می‌توان گفت این نمایشگاه یک مقدمه‌ای در آستانه سفر سلطان عمان و توسعه روابط ایران و عمان بود. روابط آنطور که اشاره کردید در دوره سلطان جدید عمان روند توسعه خود را دنبال کرده است و در این سفر هم شاهد خواهیم بود که توسعه بیشتری پیدا می‌کند.

وی درباره نقش میانجی گری عمان میان ایران و آمریکا افزود: عمان یکی از میانجی گر‌های روابط ایران با سایر کشور‌ها از جمله آمریکا بوده است و نقش مهمی را از سوی سلطان قابوس شاهد بودیم که منجر به برجام بود. در هر دوره بستگی به شرایط وقت و روز عمانی‌ها می‌توانند تاثیرات مثبتی در روابط ما و سایر کشورها داشته باشند. هر روز و هر مقطع از روزگار یک شان مخصوص به خود دارد، روابط نیز بر حسب این شرایط رقم می‌خورد.

سفیر سابق ایران در عمان سپس درباره تاثیر بهبود روابط ایران با عربستان بر روابط ایران با عمان اشاره کرد: قطعا همینطور است، به هر حال تحولات به وجود آمده در منطقه خلیج فارس بخصوص بعد از توافقی که با عربستان شد تاثیر بسیار مثبت خود را بر روابط با عمان و تحولات منطقه‌ای با پیشتازی عمان می‌گذارد. ما همیشه برای بهبود روابط ایران و عمان تلاش می‌کنیم، و امیدواریم با ایجاد تفاهم در منطقه و بستر امن بیشتر به جهت توسعه سرمایه گذاری و رونق اقتصادی میان دو کشور تلاش‌هایی صورت بگیرد.

سیبویه درباره تحولات مثبت روابط ایران و عمان در سال‌های حضور خود در عمان گفت: دوره‌ای که من سفیر بودم ویژگی‌های مخصوص به خود را داشت. یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های آن دوره در سال ۹۳بود که توافقنامه انتقال خط گاز میان دو کشور امضا شد؛ در حالیکه ۱۲سال مذاکرات بی نتیجه در این زمینه در جریان بود. اما متاسفانه تا به حال اجرای آن به تعویق افتاده است. در آن دوره با تلاش‌های گسترده‌ای که انجام شد موافقت نامه حل اختلافات مرزی بین ما در مهم‌ترین نقطه مرزی ایران با همسایگان یعنی تنگه هرمز به امضا رسید و یکی از دستاورد‌های بزرگ دوره من بود، چون ما با خیلی از کشور‌های همجوار نتوانسته ایم حل اختلافات مرزی داشته باشیم، اما با عمان مهم‌ترین نقطه مرزی را پس از دو سال مذاکره حل کردیم و در مسقط جشن گرفتند.

وی افزود: در آن دوره موفق شدیم مرکز رسمی آموزش زبان فارسی را در آن جا دایر کنیم و توافقات بسیاری انجام شد؛ خط پروازی مسقط-مشهد نیز صورت گرفت. سلطان قابوس به عنوان مردی که به حکمت و دوراندیشی داشت به نظر من توانست یک بستر امن برای عمان بسازد و موفق شد که امنیت را در منطقه خلیج فارس با مذاکرات و تجربه طولانی که داشت برقرار کند. مردم عمان همچنان سپاسگزار سلطان قابوس هستند.



منبع

برچسب ها :

ناموجود