دوز سوم واکسن کرونا، چه واکسنی را انتخاب کنیم؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کدام واکسن بهترین انتخاب برای تزریق دوز سوم است، آیا تزریق دوز سوم یا دوز بوستر واکسن کرونا ضروری است، رفته رفته پس از انجام واکسیناسیون کشوری در دو دوز، همه جا صحبت از تزریق دوز سوم واکسن یا دوز بوستر است. در این مقاله قصد داریم تا با دوز

کد خبر : 9053
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 نوامبر 2021 - 17:15
دوز سوم واکسن کرونا، چه واکسنی را انتخاب کنیم؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کدام واکسن بهترین انتخاب برای تزریق دوز سوم است، آیا تزریق دوز سوم یا دوز بوستر واکسن کرونا ضروری است، رفته رفته پس از انجام واکسیناسیون کشوری در دو دوز، همه جا صحبت از تزریق دوز سوم واکسن یا دوز بوستر است.

در این مقاله قصد داریم تا با دوز سوم واکسن کرونا بیشتر آشنا شویم، واکسن‌های تولید شده را بررسی کنیم و سوالات مهم پیرامون دوز تقویتی یا دوز سوم واکسن را پاسخ دهیم.

فواید تزریق دوز سوم واکسن کرونا را بشناسید!

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش‌ها درباره نیاز به تزریق دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره رو به افزایش بوده است.

تحقیقات در بعضی کشورها درباره اثربخشی واکسن‌ها و میزان ایمنی در بدن دریافت‌کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه موردنیاز است.

دلایل مختلفی برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات است و مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشورها قرار گرفته است.

اولویت برای تزریق دوز سوم در ایران

در ایران تاکنون با تصمیم وزارت بهداشت، مشابه با توصیه‌های نهادهای سلامت بین‌المللی یا دیگر کشورها، تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای گروه‌های خاصی به صورت جدی توصیه شده است.

این افراد همان گروهی هستند که نگرانی درباره ریسک بیشتر کاهش ایمنی حاصل از واکسن با گذر زمان یا پاسخ ایمنی کمتر آن‌ها به واکسن در واکسیناسیون قبلی مطرح است:

سالمندان بالای ۶۰ سال که ۴ ماه یا بیشتر از تزریق دو دوز واکسن آن‌ها (واکسن‌های ویروس غیرفعال‌شده مانند سینوفارم یا برکت) گذشته باشد.

افراد دچار نقص یا سرکوب ایمنی که ۶ ماه از واکسیناسیون قبلی آنها گذشته باشد.

اعضای کادر درمان، ۶ ماه پس از واکسیناسیون اولیه.

انواع واکسن موجود برای دوز سوم واکسن کرونا: از mRNA تا پروتئین نوترکیب

اصلی‌ترین پلتفرم‌های در دسترس برای واکسن کرونا شامل mRNA، وکتور ویروسی، ویروس غیرفعال‌شده و پروتئین نوترکیب (مانند واکسن اسپایکوژن) است.

هر کدام از واکسن‌های تولید شده جهت مبارزه با ویروس کرونا، با روش خاصی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و ایجاد پاسخ ایمنی علیه این ویروس، به خصوص “پروتئین اسپایک ویروس کرونا” می‌شود.

ویروس کرونا به کمک اسپایک با اتصال به گیرنده خاصی در بدن (ACE۲) وارد سلول‌های بدن شده و باعث عفونت کووید -۱۹ می‌شود. به همین خاطر است که اکثر واکسن‌ها بر تولید پاسخ ایمنی در بدن علیه پروتئین اسپایک تمرکز دارند.

واکسن‌های با پلتفرم پروتئین نوترکیب مانند واکسن اسپایکوژن، حاوی همه یا بخشی از پروتئین اسپایک هستند که با استفاده از تکنولوژی مهندسی ژنتیک و نوترکیبی ساخته می‌شود.

واکسن استرالیایی-ایرانی اسپایکوژن دارای همه بخش‌های پروتئین اسپایک کرونا است، پس می‌تواند پاسخ ایمنی در بدن در برابر تمامی قسمت‌های اسپایک کرونا را تحریک کند.

https://spikogen.com/wp-content/uploads/2021/10/%D8%AF%D9%88%D8%B2_%D8%A8%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1_%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D9%88%DA%98%D9%86.jpg

اسپایکوژن و مجوز مصرف اضطراری وزارت بهداشت

این واکسن ایرانی-استرالیایی در تاریخ چهاردهم مهر ماه سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی توانست مجوز مصرف اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کند.

بر طبق گزارش‌های موجود از نتایج مطالعات بالینی واکسن اسپایکوژن به همراه ساختار پروتئینی و نوع ادجوانت‌های، این واکسن ایرانی استرالیایی را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تزریق دوز سوم یا دوز بوستر خود و سایر واکسن‌های کرونا دانست.

جهت آگاهی از موقعیت مکانی مراکز تزریق این واکسن به همراه شماره تماس آن‌ها، می‌توانید به لینک “ مراکز تزریق واکسن اسپایکوژن” مراجعه فرمایید. توجه فرمایید که لیست مراکز تزریق اسپایکوژن در حال به روز رسانی است و مراکز جدید به زودی به لیست اضافه خواهند شد.

بهترین زمان تزریق دوز سوم واکسن کرونا چه زمانی است؟

محققان بر این باورند که حداقل شش ماه بعد از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، بهترین زمان تزریق دوز تقویتی یا دوز سوم واکسن است. گفتنی است که این مدت زمان را مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز تایید و اعلام کرده است.

همچنین وزارت بهداشت اعلام کرده است که افراد بالای ۶۰ سال که در دو نوبت واکسیناسیون اولیه، واکسن‌های غیرفعال شده (سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت) را تزریق کرده‌اند، باید دوز سوم واکسن را به فاصله ۴ ماه از نوبت دوم دریافت کنند.

دوز سوم واکسن کرونا، چه واکسنی را انتخاب کنیم؟

چرا واکسن اسپایکوژن را برای تزریق دوز سوم انتخاب کنیم؟

یکی از دلایل مهم انتخاب تزریق واکسن اسپایکوژن برای دوز سوم یا دوز باقی مانده این است که واکسن اسپایکوژن شامل تمامی قسمت‌های پروتئین اسپایک ویروس کرونا است؛ پاسخ‌های ایمنی در بدن در برابر تمامی بخش‌های اسپایک ویروس کرونا رخ می‌دهد، بنابراین این پروتئین از جایگاه مهمی در طراحی واکسن‌ها علیه ویروس کرونا برخوردار است.

جالب است بدانید که ریسک بروز خطراتی مانند بیماری‌زایی واکسن و پارتیکل‌های ویروسی در واکسن اسپایکوژن وجود نخواهد داشت، چرا که واکسن سیناژن از پروتئین با خلوص بالا ساخته شده است و از تمامی ساختار ویروس استفاده نشده است.

ایمن بودن پلتفرم واکسن نیز از دیگر دلایل این انتخاب به شمار می‌رود. پلتفرم استفاده شده در ساخت واکسن سیناژن بدون شک از ایمن‌ترین پلتفرم‌های استفاده شده در جهان است. جالب است بدانید که این پلتفرم در روند تهیه و ساخت انواع واکسن‌ها مانند واکسن HPV (گارداسیل)، هپاتیت، آنفلوانزا و داروهایی مانند انسولین سابقه بسیار طولانی دارد.

این واکسن ایرانی-استرالیایی دارای ایمنی زایی بالایی است، اسپایکوژن حاوی ترکیبات آلومینیوم و جیوه نیست و ادجوانت استفاده شده در این واکسن Advax-SM است که مطالعات متعددی ایمنی‌زایی آن را نشان داده‌اند.

با توجه به اطلاعات تایید شده موجود از واکسن‌های پیشین و مطالعات Mix & Match به نظر می‌رسد که استفاده از پلتفرم‌های متفاوت از واکسیناسیون اولیه باعث ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتر در برابر ابتلا به کووید -۱۹ می‌شود.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده از نتایج مطالعات بالینی واکسن اسپایکوژن و همچنین ساختار پروتئینی و نوع ادجوانت‌های آن، واکسن اسپایکوژن می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای دوز بوستر خود و سایر واکسن‌های کرونا موجود باشد.

اگر به اطلاعات بیشتری جهت تصمیم‌گیری در انتخاب واکسن اسپایکوژن به عنوان دوز سوم (بوستر) واکسن کرونا نیاز دارید، کافیست از وب سایت رسمی واکسن سیناژن، مقاله “ اسپایکوژن، انتخابی مناسب برای دوز بوستر” را مطالعه کنید.

برچسب ها :

ناموجود