رئیس‌جمهوری شیلی بابت “اسناد پاندورا” استیضاح شد

رئیس جمهوری شیلی در نتیجه اتهاماتی دال بر اینکه از دفترش برای ایجاد شرایطی مساعد برای فروش یک معدن متعلق به خانواده‌اش استفاده کرده بود، استیضاح شد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، استیضاح سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری شیلی در مجلس نمایندگان کنگره این کشور منجر به تشکیل جلسه‌ دادرسی در سنا

کد خبر : 6384
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 10:18
رئیس‌جمهوری شیلی بابت “اسناد پاندورا” استیضاح شد

رئیس جمهوری شیلی در نتیجه اتهاماتی دال بر اینکه از دفترش برای ایجاد شرایطی مساعد برای فروش یک معدن متعلق به خانواده‌اش استفاده کرده بود، استیضاح شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، استیضاح سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری شیلی در مجلس نمایندگان کنگره این کشور منجر به تشکیل جلسه‌ دادرسی در سنا خواهد شد؛ جایی که قانونگذاران تصمیم خواهند گرفت که آیا وی را از ریاست جمهوری برکنار کنند یا خیر.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، با این حال از آنجایی که حزب اپوزیسیون شیلی تنها ۲۴ رای از ۲۹ رای لازم را در اختیار دارد، بعید است این جلسه دادرسی به برکناری پینه‌را ختم شود.

استیضاح پینه‌را در مجلس نمایندگان شیلی تنها با حداقل تعداد رای ممکن تصویب شد. چندین تن از اعضای حزب اپوزیسیون در رای‌گیری علیه این تصمیم به حزب رئیس جمهور پیوسته بودند.

این رای استیضاح پس از یک جلسه ۲۰ ساعته در مجلس نمایندگان شیلی برگزار شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود اعلام کرد، به خاطر اهمیت هر رای، “جیمی نارانجو”، یکی از اعضای سوسیالیست مجلس چند ساعت این رای‌گیری را به تعویق انداخت تا یکی دیگر از نمایندگان که تست کرونایش مثبت شده بود، قرنطینه شود. یکی دیگر از نمایندگان نیز در حالی که منتظر نتایج تست کرونایش بود، مخفیانه و بدون انجام بررسی‌های بهداشتی وارد صحن مجلس شد.

اتهامات علیه رئیس جمهوری شیلی از اسناد پاندورا نشات می‌گیرد که افشا کرد یکی از پسران پینه‌را از شرکت‌های خارجی برای فروش معدن مس و آهن “مینرا دومینگا” در جزایر ویرجین بریتانیا که متعلق به این خانواده است، استفاده کرد.    

براساس افشاگری کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی تحت عنوان اسناد پاندورا، خانواده سباستین پینه‌را در سال ۲۰۱۰ با معامله ۱۴ میلیون دلاری در شیلی و دیگری در جزایر ویرجین به ارزش ۱۳۸ میلیون دلار، تجارت مینرا دومینگا را به دوست دوران کودکی این رئیس جمهور که تاجری به نام کارلوس آلبرتو دلانو است، فروختند.

این در حالی است که پینه‌را اعلام کرده که در مدیریت این معدن و یا شرکت پسرش مشارکت نداشته و از ارتباطاتش با معدن مینرا دومینگا بی‌اطلاع است. گرچه دفتر دادستان کل شیلی اعلام کرده که مجددا درباره این پرونده تحقیق می‌کند اما دادستان‌ها و دادگاه‌ها در سال ۲۰۱۷ میلادی حکم داده بودند که رئیس جمهور هیچ جرمی مرتکب نشده و تمامی مالیات‌های مربوط به این قرارداد پرداخت شده است.

خواه سنای شیلی پینه‌را را از قدرت برکنار کند یا نه، دوره ریاست جمهوری وی در ماه مارس پایان خواهد یافت. روسای جمهور شیلی از خدمت در دوره‌های متوالی منع شده‌اند. در حالی که سنای شیلی جلسه دادرسی را برگزار می‌کند، کمپین برای جایگزینی پینه‌را ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود