ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید در ترکیه

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست مانیتور، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش پس از ساخت نیروگاه آکویو، دو نیروگاه هسته‌ای دیگر خواهد ساخت. اردوغان در مراسم افتتاحیه ساختمان متعلق به موسسه تنظیم بازار انرژی (EPDK) گفت که ترکیه در حال برنامه ریزی برای فعال کردن اولین واحد نیروگاه

کد خبر : 7127
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 - 12:02
ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید در ترکیه

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست مانیتور، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش پس از ساخت نیروگاه آکویو، دو نیروگاه هسته‌ای دیگر خواهد ساخت.

اردوغان در مراسم افتتاحیه ساختمان متعلق به موسسه تنظیم بازار انرژی (EPDK) گفت که ترکیه در حال برنامه ریزی برای فعال کردن اولین واحد نیروگاه هسته‌ای آکویو با ظرفیت ۴۸۰۰ مگاوات در سال ۲۰۲۳ است. این تاسیسات توسط شرکت انرژی هسته‌ای «روس اتم» روسیه در حال ساخت است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «وقتی ۴۴۳ نیروگاه هسته‌ای در ۳۲ کشور جهان فعال هستند، گفتن این جمله که «بگذارید ترکیه صاحب انرژی هسته‌ای نباشد» اگر خیانت نباشد، مسامحه است.»

اردوغان گفت طرفداران محیط زیست از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای انتقاد می‌کنند، اما ترکیه مصمم به استفاده از انرژی هسته‌ای است. وی افزود: هرکس در ترکیه مخالف انرژی هسته‌ای باشد، مخالف استقلال اقتصادی و رفاه این کشور است.

اردوغان راه اندازی آکویو را به عنوان راهی برای جبران تاخیر چندین دهه‌ای در استفاده از انرژی هسته‌ای و کمکی مهم در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دانست. وی تاکید کرد: مصرف برق امسال ۸ درصد افزایش یافته است و دولت باید افزایش نیاز‌های انرژی و چشم انداز اقتصاد جهانی را در نظر بگیرد.

تصمیم جدید آنکارا نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. در همین راستا، وزیر امور خارجه یونان در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نگرانی خود را مبنی بر تبدیل شدن نیروگاه هسته‌ای آکویو ترکیه به یک «چرنوبیل» جدید ابراز کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود