سالیوان: کره شمالی از حوزه‌های کلیدی همکاری آمریکا و چین است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از یونهاپ، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه در نشستی مجازی اظهار کرد که کره شمالی یکی از حوزه‌های کلیدی است که آمریکا و چین می‌توانند و باید با یکدیگر درباره آن همکاری کنند.

سالیوان در ادامه سخنان خود بر تعهد آمریکا به گفتگو با کره شمالی تاکید کرد و با اشاره به آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی گفت: «البته ما شاهد یک سری آزمایشات از طرف کره شمالی بوده ایم که شامل پرتاب آزمایشی موشک‌های مافوق صوت جدید این کشور است؛ بنابراین هماهنگی پیرامون این موضوع نیز بسیار مهم است.»

پیش از این نیز، جان کربی، سخنگوی پنتاگون اعلام کرده بود  که این دو رئیس جمهور در مورد چالش‌های کلیدی منطقه‌ای از جمله کره شمالی، ایران و افغانستان تبادل نظر کردند.

واشنگتن در این ملاقات از طرف چینی درخواست کرد که برای بازگرداندن کره شمالی به میز گفتگو، بیشتر تلاش کنند.

 سخنگوی پنتاگون در این باره توضیح داد: «آن‌ها (چینی ها) نفوذ زیادی بر کره شمالی دارند و باید از این نفوذ برای هدایت پیونگ یانگ به سوی راه حل دیپلماتیک برای موضوع خلع سلاح اتمی در شبه جزیره استفاده کنند.»

این در حالی است که چین کشور همسایه را برادر خود می داند و به همراه روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل در اوایل ماه جاری منتشر کردند که در آن خواستار کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی شده بودند.

 این سومین باری است که روسای جمهور چین و آمریکا از زمان روی کار آمدن بایدن در ژانویه با هم گفتگو می‌کنند. شی جین پینگ تقریبا دو سال است که از زمان شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، چین را ترک نکرده و روابط پکن و واشنگتن برای هر دو طرف و جهان حیاتی است. با این حال چین و آمریکا بعد از این نشست چهار ساعته اعلام کردند که نباید به نتایح فوری این نشست امیدوار بود.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا