شهرسازی مدرن باید بر پایه آرمان شهر اسلامی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کلانتری عصر شنبه در اولین همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، اظهار کرد: علوم انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است که همگی به ارزش آن واقف هستیم و با توجه به اینکه قدرت یک کشور بر دو مقوله استوار است یکی قدرت نرم و دیگری قدرت سخت، هر دو قدرت ضامن امنیت، رفاه، پیشرفت و آبادانی یک ملت و یک کشور است.

وی ادامه داد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و دارای پیام فرهنگی برای جهان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک بیان کرد: علوم انسانی مایه پیشرفت کشور است و نیازمند انجام کارهای جهادی با نیت الهی است و امیدواریم آرام آرام در این زمینه گام برداریم.

دبیر کمیسیون تخصصی همایش اظهار کرد: در این همایش تعداد ۱۱۴ مقاله که در قالب همایش به ستاد مرکزی ارسال شده بود دریافت شد و چکیده مقالات توسط داوران بررسی شده است.

کلانتری ادامه داد: از تعداد ۸۴ مقاله با پیگیری دوستان ۷۳ مقاله تأیید شده است و ۱۶ مقاله هم به صورت سخنرانی و پوستر و در نهایت ۶ مقاله به صورت ارائه امروز انجام می‌پذیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: آرمانشهر اسلامی مکانی است دارای ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی که سعادت و خوشبختی انسان‌ها را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: اندیشه خلاق آرمانشهر اسلامی در تمامی مکاتب و اندیشه‌ها وجود داشته است و قدمتی به تاریخ بشر دارد. جایی که از تبعیض به دور باشد که با ظهور اسلام، این دین خصوصیات ویژه ای را برای آرمانشهر بیان می‌کند که تمام فلاسفه و اندیشمندان اسلامی همچون ابن سینا، فارابی، استاد مطهری و آیت الله جوادی آملی به تبیین آرمانشهر پرداختند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: آرمانشهر مهدوی با توجه به فراز و نشیب‌هایی که داشته است، ویژگی‌هایی دارد. آرمان شهر مهدویت در عدالت گرایی و برپایی عدالت، در طهارت و پاکی و در اصلاح، امنیت، سلامت، زندگی و حیات طیبه انسانی می‌پردازد.

کلانتری در پایان به ویژگی‌های خوب یک مکان از دیدگاه امام علی و نهج البلاغه پرداختند و افزود: از ویژگی‌های یک مکان خوب می‌توان به مکان سبز با باغات زیبا که در قرآن و احادیث آورده شده است همراه با استفاده از رنگ‌های روشن و ملایم در شهرسازی آن و داشتن آب کافی و سالم و و نور کافی اشاره کرد که مردم در آن مکان محله محور و همسایه محور همراه با امنیت و آرامش زندگی می‌کنند. دارای جاده‌های مناسب و امن و دارای مکان‌های آموزشی برای همه افراد جامعه به صورت بهره مندی یکسان از امکانات جامعه است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا