شی جینپینگ درباره بازگشت به تنش‌های جنگ سرد هشدار داد

رئیس‌جمهوری چین امروز (پنج‌شنبه) در آستانه نشست مجازی با همتای آمریکایی خود، تاکید کرد که منطقه آسیا – اقیانوسیه نباید به تنش‌های دوره جنگ سرد بازگردد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در پیام ویدیویی از پیش ضبط شده خطاب به مجمعی در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا –

کد خبر : 7011
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 - 8:47
شی جینپینگ درباره بازگشت به تنش‌های جنگ سرد هشدار داد

رئیس‌جمهوری چین امروز (پنج‌شنبه) در آستانه نشست مجازی با همتای آمریکایی خود، تاکید کرد که منطقه آسیا – اقیانوسیه نباید به تنش‌های دوره جنگ سرد بازگردد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در پیام ویدیویی از پیش ضبط شده خطاب به مجمعی در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اَپِک) به میزبانی نیوزیلند گفت، تلاش‌ها برای ترسیم خطوط ایدئولوژیک یا تشکیل حلقه‌های کوچکی در زمینه‌های جغرافیای سیاسی محکوم به شکست هستند.

شی جینپینگ گفت: منطقه آسیا – اقیانوسیه نمی‌تواند و نباید به رویارویی و اختلاف دوره جنگ سرد بازگردد.

اظهارات رئیس‌جمهوری چین اشاره‌ای آشکار به تلاش‌های آمریکا در کنار متحدان منطقه‌ای و شرکایی از جمله گروه کوآد (چهارگانه) شامل هند، ژاپن و استرالیاست تا آنچه آنها به چشم رشد نفوذ اقتصادی و نظامی تهدیدآمیز قلمداد می‌کنند، کاهش دهد.

این مجمع سالانه یک هفته‌ای، با برگزاری نشستی مجازی در روز جمعه با حضور تمام ۲۱ اقتصاد اپک به میزبانی نیوزیلند به اوج خود می‌رسد.  

رئیس‌جمهوری چین همچنین گفت، خروج از سایه پاندمی کرونا و دستیابی به بهبود اقتصادی پایدار، اصلی‌ترین موضوع این منطقه است و این کشورها باید شکاف ایمن‌سازی کووید-۱۹ را ببندند. شی تاکید کرد: ما باید این اجماع را مبنی بر اینکه واکسن‌ها یک کالای عمومی جهانی هستند، به اقداماتی ملموس برای اطمینان از توزیع عادلانه و منصفانه آنها تبدیل کنیم.

در همین حال تلاش تایوان برای پیوستن به یک معاهده تجاری منطقه‌ای موسوم به «توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک» (CPTPP) احتمالا تنش‌هایی را در نشست آخر هفته رهبران اپک ایجاد می‌کند. چین هم داوطلب پیوستن به این توافقنامه است اما با حضور تایوان مخالفت می‌کند. آمریکا هم در دوره دونالد ترامپ از این توافقنامه خارج شد.  

همچنین یک پیمان تجاری منطقه‌ای با ۱۵ عضو که تحت حمایت چین است و به «توافق شراکت جامع منطقه‌ای» (RCEP) شناخته می‌شود، در اول ژانویه اجرایی می‌شود.

رئیس‌جمهوری چین گفت که در آستانه اجرای توافق شراکت جامع منطقه‌ای و مذاکرات توافقنامه جامع و مترقی برای مشارکت ترانس پاسیفیک، پکن فهرست منفی سرمایه‌گذاری خارجی را کوتاه می‌کند، گشایش همه‌جانبه بخش‌های کشاورزی و تولیدی خود را ترویج می‌کند، گشایش بخش خدمات را گسترش می‌دهد و کسب‌وکارهای داخلی و خارجی طبق قانون برابر خواهند بود.

رهبر چین همچنین گفت کشورش به اهداف کربن خنثی خود در چارچوب زمانی که تعیین کرده است، دست خواهد یافت و اقدام کاهش کربن آن به سرمایه‌گذاری هنگفت نیاز دارد.

رهبران اپک همچنین خواستار مقابله با سیاست حفاظت از محصولات داخلی شدند. آنها همچنین گفتند با موانع تجاری واکسن‌های کووید مقابله می‌کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود