فعالیت ۱۳ هزار دستفروش در تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی پیر هادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در جلسه رسمی این کمیسیون، بر ضرورت ساماندهی و توانمندسازی مهارتی دستفروشان آنان تاکید کرد و گفت: شهرداری تهران یا شورای اسلامی تهران در این خصوص طرحی تهیه و به دولت ارایه کند. وی افزود: بررسی‌های

کد خبر : 6400
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 10:33
فعالیت ۱۳ هزار دستفروش در تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی پیر هادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در جلسه رسمی این کمیسیون، بر ضرورت ساماندهی و توانمندسازی مهارتی دستفروشان آنان تاکید کرد و گفت: شهرداری تهران یا شورای اسلامی تهران در این خصوص طرحی تهیه و به دولت ارایه کند.

وی افزود: بررسی‌های کلی نشان می‌دهد که حدود ۱۳ هزار نفر در موضوع دست فروشی در شهر تهران فعالیت دارند و گزارشات حاکی از آن است که از این میان ۳۰ درصد تقریباً دارای شغل با سوابق بیمه‌ای هستند و در کنار آن به امر دست فروشی روی آورده‌اند.

پیرهادی ادامه داد: به همین میزان نیز از سایر شهرها و شهرک‌های اطراف تهران جهت امرار معاش اقدام به بساط گستری و دست فروشی می‌کنند و به عبارت دقیق‌تر بخش عمده از اینگونه فعالیت‌ها به صورت بساط گستری انجام می‌شود.

وی افزود: حتی در راسته بازارها و محورهای اصلی پرتردد برخی صاحبان کسب و کار از شیوه بساط گستری برای بازاریابی و فروش کالای خود استفاده می‌کنند و متاسفانه در برخی مکان‌ها شاهد آن بوده‌ایم که در پشت صحنه افراد و یا گروه‌های، فضاهای عمومی معابر و مکان‌ها را به صورت موردی به افراد دست فروش در قبال اخذ وجه معرفی می‌کنند.

رییس کمیسیون سلامت تاکید کرد: لذا پرداختن به این پدیده و رفع معضلات آن و ساماندهی دست فروشان تهران و ارتقای توانمندی ایشان باید با درایت و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط صورت بپذیرد.

پیرهادی ادامه‌داد: قوانین و دستورالعمل‌های سه دهه گذشته مدیریت شهری از منظر حقوقی ممانعت‌ها و ضوابط ایجابی را در بر دارد و مصوباتی نیز در شورای شهر برای کمک و ساماندهی دست فروشان وجود دارد که با تاکید بر تکریم ایشان و کمک به معیشت خانواده‌های این قشر درصدد هستیم با تقویت دستورالعل هایی اصلاحی و در قالب لایحه‌ای از شهرداری و یا به صورت طرح، خلاء های قانونی برطرف گردد و در صورت لزوم پیشنهادات عملیاتی تری برای تصویب نهادهای بالادستی و وزارت کشور ارایه دهیم که نیازمند کارشناسی همه جانبه با همکاری دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.

پیرهادی با اشاره به رویکرد این دوره از مدیریت شهری تهران، تاکید کرد: بخشی از فعالیت دستفروشی ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد که ساماندهی آن، نیازمند فرهنگ سازی است و حتی استفاده از ظرفیت قانونی مشاغل خانگی برای کارآفرینان خلاق و گسترش فرهنگ کارآفرینی اجتماعی می‌تواند جهت گیری مناسب‌تری به ایجاد ظرفیت‌های شغلی جدید بدهد. و کنترل پدیده دست فروشی بدهد.

وی، فرهنگ سازی در این حوزه را وظیفه مدیریت شهری، نخبگان فرهنگی، و شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در این خصوص مسئولیت ویژه‌ای دارد و باید به طور جدی به موضوع فرهنگ سازی به منظور توانمند سازی دستفروشان بپردازد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران می‌تواند از ظرفیت‌های گروه‌های مردم نهاد، NGO ها، مجموعه‌های فرهنگی از جمله فرهنگسراها و سرای محلات برای توانمند سازی دستفروشان استفاده کند، گفت: شهرداری با ارائه طرحی می‌تواند ضمن شناسایی مهارت‌های دستفروشان برای آنان دوره‌های مختلف آموزشی گذاشته و به مرور زمان با توانند شدن خانواده‌هایی که امرار معاش آنها از طریق دستفروشی است، شاهد کاهش این پدیده باشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این میان حدود پنج هزار نفر از دست فروشان در بانک اطلاعاتی و سامانه دست فروشان شرکت ساماندهی شهرداری تهران شناسایی و نامگذاری کرده‌اند، گفت: در ۳۸ بازارچه محلی و منطقه‌ای در کل ۲۲ منطقه شهر تهران به طور هفته‌ای و به صورت روز بازار و نظام مند فعالیت دارند و سعی شده است در یک فرایند شفاف این کار صورت گیرد.

وی تاکید کرد که نباید در کنار اینگونه اقدامات شاهد توسعه و گسترش دست فروشی در سطح شهر بازهم از طریق این افراد باشیم و سیما و منظر پایتخت و نظم شهری به هم بخورد و گاهاً نیز برخی افراد سودجو و گروه‌ها از این پدیده سودجویی کنند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: همکاری صنوف، نیروی انتظامی، مراجع قضایی، وزارت کار و دیگر سازمان‌ها ضرورت دارد
و انتظار می‌رود در راستای ساماندهی و توانمندسازی و هم برای کاهش پدیده دستفروشی مورد توجه جدی تر دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان در کنار توجه به اقتصاد خانواده، چهره شهر نیز در خور پایتخت اسلامی باشد.

وی تاکید کرد: در جلسه خاص دیگری که به طور ویژه برگزار خواهد شد به صورت عملیاتی به این موضوع رسیدگی می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه دستفروشی با ۲ موضوع روبرو هستیم، یادآور شد: در بحث دستفروشی با افراد و دستفروشانی روبرو هستیم که شهروندانی گرفتار هستند و زندگی روزمره و امورات خود را از راه دست فروشی اداره می‌کنند و در بخش دیگر با دستفروشانی روبرو هستیم که به صورت مجموعه‌ای و ساماندهی شده‌، دستفروشی می‌کنند و باید کرامت دستفروشان را به بهانه ساماندهی خدشه دار نکنیم.

پیرهادی افزود: دستگاه‌های متولی تلاش کنند تا حداقل امکانات را برای این بخش از شهروندان پایتخت در نظر بگیرند و کرامت افراد دستفروش نیازمند را حفظ کنند.

وی با تاکید بر این موضوع که ساماندهی و توانمندسازی دستفروشان وظیفه شهرداری به تنهایی نیست، گفت: در قالب کمیته مصوب به این موضوع با اخذ نظر و همکاری همه سازمان‌ها به ویژه استانداری تهران انشالله انجام خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود