نتیجه طرح ، غیر از مسدودسازی تلگرام، اینستاگرام و واتس‌آپ نیست / پیشنهاد محرمانه دولت را به اعضای کمیسیون ندادند

طرح صیانت از فضای مجازی مردم را نگران کرده و عده‌ای در مجلس اصرار دارند که طرح را به تصویب برسانند. در سال‌هایی که وضعیت اشتغال و معیشت مردم روز به روز دشوارتر می‎شود و برخی از مردم توانسته‌اند با استفاده از فضای مجازی کسب و کار کوچکی برای خود راه بیاندازند حالا باید نگران باشند که بهارستانی‌ها با اینترنت چه خواهند کرد. مخالفان بسیاری دیگر این طرح دارد که آن را مانع بزرگ برای آزادی و ورود به حریم شخصی افراد می‌دانند. حالا طرح صیانت به مرکز پژوهش‌های مجلس رفته تا آنجا تغییراتی به خود ببیند. این طرح ده روز به مرکز پژوهش‌ها سپرده می‌شود تا کمیته‌ای تشکیل شود و نظرات مختلف گرفته شود، جمع‌بندی کنند و دوباره به کمیسیون بیاورند. غلامرضا نوری قزلجه نماینده عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت و از مخالفان این طرح در مورد ماده و بندی از طرح  صیانت صحبت می‌کند که باعث مسدودسازی تلگرام، ایسنتاگرام و دیگر پلتفرم‌ها خواهد شد. در ادامه گفت‌وگو خبرآنلاین با این نماینده مجلس را می‌خوانید.

طرح صیانت به دلیل پیشنهاداتی که دولت داشت به مرکز پژوهش‌ها ارائه داده شده. پیشنهادهای دولت چه بود؟

ما هنوز بی‌خبریم. رئیس کمیسیون، پیشنهادات دولت را در اختیار ما قرار نداده است. البته من شخصا درخواستی نکردم اما علی‌القاعده باید در اختیار ما قرار بگیرد. وزیر پیشنهادها را با مهر محرمانه برای کمیسیون فرستاده بود و ما خواستیم که مهر محرمانه برداشته شود تا در دسترس همه قرار بگیرد. علت این که در اختیار نمایندگان قرار نگرفت به علت مهر محرمانه بود. البته این محرمانه بودن وجاهتی ندارد و تمام پیشنهادات در مورد طرح باید اعلام عمومی شود.

طرح صیانت تنها به دلیل پیشنهادات وزیر ارتباطات به مرکز پژوهش‌ها برگشت خورد؟

واقعیت این است که اشکال ما به طرح صیانت ، صرفا به علت نظر دولت نیست. نظر ما این است که روی طرح باید اصلاحات اساسی اعمال شود و نظر بقیه ذی‌نفعان گرفته شود. فضای مجازی برای تفنن و سرگرمی یا فانتزی نیست، زندگی مردم به آن گره خورده و کسب و کارهای مختلف به آن وابسته است. همچنین تحقیقات علمی و اطلاع رسانی به موقع تمامی به فضای مجازی گره خورده و افراد بسیاری باید نظر دهند و نظر آنها شنیده شود. برای من اهمیتی نداشت که نظر دولت چیست بلکه باید نظر همه ذی‌نفعان و کارشناسان و متخصصین گرفته شود.

پیش‌بینی شما از نتیجه برگشت طرح به مرکز پژوهش‌ها چیست؟

من درخواست کردم ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس به این طرح اعمال شود، براساس آن نظرات تمامی ذی‌نفعان شنیده می‌شود اما دوستان در این جلسه دو پیشنهاد را آوردند و پیشنهاد بنده را مطرح نکردند و گفتند که پیشنهاد شما چون باپیشنهاد دوم ارجاع به مرکز پژوهش‌ها مشابهت دارد، مطرح نشود. من گفتم که اشکالی ندارد در همین پیشنهادی که آوردید ذکر کنید که با رعایت ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس انجام شود که این را در یک فضایی رای گرفتند که رای نیاورد. اعضای کمیسیون تعمدی داشتند که ماده ۱۴۲ اعمال نشود. تعمد هم چیزی نیست جز این که نمی‌خواستند زیر بار این تعهد بروند که باید صدای همه شنیده شود. تلویحا در جلسه هم گفته شد که لازم نیست نظر همه گرفته شود.

چه اتفاقی افتاد که به مرکز پژوهش ها فرستاده شد؟

با وضعیت نامطلوبی که این طرح دارد حتی کلیات آن در فضای کمیسیون فعلی رای نمی‌آورد و لاجرم باید اصلاحاتی اساسی روی آن انجام شود تا بتواند تایید شود. کلیات طرح به شدت نامناسب است و به حوزه‌های مختلفی ورود کرده و ساختارهای موجود را به هم می‌زند و نگرانی‌هایی در بحث پلتفرم‌ها وجود دارد و قطعا کلیات طرح رد می‌شد.

اعضای دیگر کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی گفته‌اند که حتی با تصویب این طرح، پلتفرم‌هایی مانند تلگرام، واتس‌آپ و اینستاگرام مسدود نخواهد شد…

 در بند «ج» ماده۲۸ این طرح کلمه «مسدود کردن» استفاده شده است. این کلمه برای چه در این بند نوشته شده و چه هدفی داشته‌اند؟ مسلما نمی‌شود در قانون ماده‌ای نوشت و آن را به فیلتر تلگرام اختصاص داد. در این طرح، شرط و شروطی برای پلتفرم‌های خارجی گذاشته شده که با توجه به تحریم‌ها پلتفرم‌ها نمی‌توانند آنها را احزار کنند. آنها مسلما نمی‌توانند در داخل کشور ما فعالیت مستقیم داشته باشند و برای بازار آنها جذابیتی نداریم ما کمتر از یک درصد بازار آنها محسوب می‌شویم، به همین دلیل، اصلا وارد کشور ما نمی‌شوند.  در این شرایط بند «ج» یعنی مسدود سازی پلتفرم‌ها کلید می‌خورد که با توجه به آن چه در این طرح پیش‌بینی کرده‌اند؛ روند مسدود سازی پلتفرم‌ها بعد از یک سال انجام می‌شود. درست است به صراحت در مورد مسدودسازی تلگرام  اینستاگرام و واتس‌آپ نوشته نشده اما نتیجه طرح غیر از مسدودسازی نیست. از این موارد مسئله‌دار در طرح بسیار است و اگر اصلاح نشوند، نباید تصویب شود. ما می‌خواهیم فضای کاربران را صیانت کنیم باید ببنیم این کاربر اصلا حمایت ما را می‌خواهد و حرف او چیست باید صدای کاربران شنیده شود.

شنیده‌هایی وجود دارد که در رفتن طرح به مرکز پژوهش‌ها آقای قالیباف نقش داشته‌اند. موضوع چه بود؟

آن طور که رئیس کمیسیون خبر داد گویا جلسه‌ای با رئیس مجلس در این مورد داشته‌اند. این طرح طوری است که صدای همه را درآورده است جز عده‌ای که به شدت موافق آن هستند و تا الان در موافقت آن صحبت نکردند که حتی دلیل این موافقت را درک کنیم.

نتیجه طرح ، غیر از مسدودسازی تلگرام، اینستاگرام و واتس‌آپ نیست / پیشنهاد محرمانه دولت را به اعضای کمیسیون ندادند

براساس قانون قرار است در مرکز پژوهش‌ها طرح صیانت چه روندی را طی کند؟

در مرکز پژوهش‌ها ایراد گرفته می‌شود و اگر ماده ۱۴۲ اجرا شود باید نظر تمامی ذی‌نفعان گرفته شود اگر براساس ماده ۱۴۲ نباشد، هیچ گونه وجاهت قانونی نخواهد داشت چرا که ما در کمیسیون کلیات طرح را تصویب نکردیم. من درخواست می‌کنم تمامی کسانی که نظراتی روی طرح دارند به صورت مکتوب، مدون و مشخص حتما به مرکز پژوهش‌ها آنها را ارائه دهند و آن را تعقیقب کنند. اگر نظرات شنیده شود به این معنا سات که ماده ۱۴۲ اجرا خواهد شد و اگر بنا باشد حرف‌ها شنیده نشود و فقط صحبت‌های دولت شنیده شود که وجه قانونی نخواهد داشت.

مردم هم می‌توانند انتقاد و اعتراض خود را به مرکز پژوهش‌ها برسانند؟

مردم عادی که در کارزار الکترونیکی یک میلیونی مخالفت خود را اعلام کردند و اگر قرار باشد صحبت‌های آنها شنیده شود تشکل‌های صنفی که در این طرح جضور دارند و و کاملا به آن اشراف دارند می‌توانند ماده به ماده موارد اصلاحی و پیشنهادی خود را ارئه دهند. بیشتر این تشکل‌ها موثر هستند. ما نظرات مردم را می‌گیریم و آنها را اعمال می‌کنیم اما اکنون تشکل‌های رسمی این حوزه باید وارد کار شوند.

پیش بینی شما در مورد تصویب یا رد طرح صیانت چیست؟

عده ای بدون اینکه حتی کلمه‌ای در موافقت با طرح صحبت کنند، مدافع آن هستند ما حتی استدلال آنها را نشنیده‌ایم. با وضعیت فعلی و ۳۷ ماده‌ای که در دست ماست که آن را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع دادیم و اگر قرار باشد به همین شکل بماند، اصلا نباید تصویب شود و به شدت مضر حال جامعه است. اما اگر بخواهد به عنوان قانونی جامع و مانع تایید شود و برخی مسائل را سامان دهد حتما باید اصلاحات اساسی روی آن انجام شود. در غیر این صورت با آن مخالفت خواهیم کرد. تجربه‌های مشابه قبل را باید در نظر بگیریم. زمانی با ویدئو پلیر مخالفت می‌شد حالا می‌خواهند همان کار مشابه را در فضای مجازی انجام دهند. اگر این کار را انجام دهیم شاهد کوچ کاربران به فضایی دیگر هستیم که شاید هیچ گاه کنترل آن در دست ما نباشد.

۲۱۵

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا