نشست سوچی برای کاهش تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای کاستن از تنش‌های مرزی اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پنجم آذر در شهر ساحلی سوچی میزبان سران این دو کشور است. نشست سه‌ جانبه مسکو، ایروان و باکو در حالی برگزار می‌شود که این روز‌ها آتش زیر خاکستر تنش‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان

کد خبر : 9047
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 نوامبر 2021 - 14:03
نشست سوچی برای کاهش تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای کاستن از تنش‌های مرزی اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پنجم آذر در شهر ساحلی سوچی میزبان سران این دو کشور است.

نشست سه‌ جانبه مسکو، ایروان و باکو در حالی برگزار می‌شود که این روز‌ها آتش زیر خاکستر تنش‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان دوباره شعله‌ور شد، هرچند با تلاش مسکو اندکی آرام گرفت.

درگیری نظامی میان نیرو‌های امنیتی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه لاچین جمهوری آذربایجان و منطقه سیونیک ارمنستان آغاز شد که با وساطت مسکو وضع تا حدودی آرام شده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ارمنستان در نتیجه این حادثه ۱۳ سرباز ارمنی اسیر، شش نفر کشته و ۱۹ نفر مفقود شدند.

جمهوری آذربایجان نیز از کشته و زخمی شدن ۱۷ نفر از نیروی‌های خود با حمله طرف ارمنی خبر داد.

دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: دو طرف در این نشست گام‌های آتی برای تقویت ثبات و برقراری زندگی مسالمت آمیز در قره باغ را تبیین می‌کنند.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از شش مهر پارسال آغاز شده بود، در آبان همان سال با میانجیگری روسیه و امضای توافق صلح میان رؤسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان و همچنین نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید.

به موجب این توافق، ارمنستان متعهد به خروج از مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شده بود.

تشدید درگیری‌های اخیر میان ایروان و باکو در ماه جاری در منطقه سیونیک ارمنستان، نه تنها روسیه را بار دیگر واداشت تا این مناقشه را خاتمه دهد، بلکه پای بازیگران جدیدی از اتحادیه اروپا را به تحولات منطقه قفقاز جنوبی باز کرد.

پس از تشدید تنش‌های اخیر قره‌باغ، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا به الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیشنهاد کرده بود در حاشیه اجلاس «مشارکت شرقی» با یکدیگر دیدار و مشکلات میان خود را حل و فصل کنند.

این پیشنهاد با استقبال پاشینیان و علی‌اف همراه شد و قرار است این دیدار ۲۴ آذر در بروکسل برگزار شود.

به عقیده ناظران مسائل بین‌المللی، ورود بازیگران جدید اروپایی به مناقشه قره‌باغ با هدف کاستن از نقش و نفوذ مسکو در منطقه راهبردی قفقاز جنوبی طراحی شده است.

مشارکت شرقی اتحادیه اروپا، عنوان برنامه‌ای با هدف توسعه روابط و تماس با کشور‌های جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، گرجستان، مولداوی و اوکراین است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود