هشدار موسسه بین‌المللی IDEA درباره افول دموکراسی در آمریکا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مؤسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات (IDEA) امروز (دوشنبه) اعلام کرد: «آمریکا برای نخستین بار به فهرست سالانه کشور‌هایی پیوسته است که دموکراسی در آن‌ها رو به افول قرار دارد.» این مؤسسه مستقر در استکهلم سوئد اعلام کرد در جهان، از هر چهار نفر، بیش از یک

کد خبر : 8847
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 نوامبر 2021 - 13:03
هشدار موسسه بین‌المللی IDEA درباره افول دموکراسی در آمریکا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مؤسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات (IDEA) امروز (دوشنبه) اعلام کرد: «آمریکا برای نخستین بار به فهرست سالانه کشور‌هایی پیوسته است که دموکراسی در آن‌ها رو به افول قرار دارد.»

این مؤسسه مستقر در استکهلم سوئد اعلام کرد در جهان، از هر چهار نفر، بیش از یک نفر در کشوری زندگی می‌کند که دموکراسی در آن در حال افول است، نسبتی که با اضافه شدن رژیم‌های خودکامه یا ترکیبی به بیش از دو نفر از هر سه نفر می‌رسد.

این مؤسسه در گزارش خود با عنوان «وضعیت دموکراسی جهان در سال ۲۰۲۱» اعلام کرد: اطلاعات نشان می‌دهد که فصل پسرفت دموکراسی در آمریکا دست کم از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بودو نقطه عطف تاریخی در آمریکا در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ رقم خورد و آن هنگامی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا مشروعیت نتایج انتخابات این کشور را زیر سوال برد. همچنین کاهش آزادی برپایی تجمعات در جریان اعتراضات تابستان سال ۲۰۲۰ به دنبال کشته شدن جرج فلوید به دست پلیس آمریکا نیز از دیگر موارد اصلی افول دموکراسی در این کشور است.

کوین کازاس زامورا، دبیر کل مؤسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات می‌گوید: وخامت چشمگیر دموکراسی در آمریکا همانطور که در گرایش فزاینده در به چالش کشیدن نتایج انتخابات، تلاش‌ها برای سرکوب مشارکت در انتخابات و دو قطبی سازی مشاهده می‌شود، یکی از نگران کننده‌ترین تحولات است. زیر سؤال بردن خشونت آمیز نتایج انتخابات در سال ۲۰۲۰، آن هم بدون ارائه سند و مدرکی که اشاره به تقلب داشته باشد، به شیوه‌های مختلف در مکان‌های گوناگونی همچون میانمار، پرو و اسرائیل تکرار شده است.

تعداد کشور‌هایی که دموکراسی در آن‌ها رو به افول گذاشته در یک دهه گذشته دو برابر شده است و اکنون یک چهارم جمعیت جهان را شامل می‌شود. علاوه بر آمریکا، این فهرست شامل کشور‌های عضو اتحادیه اروپا همچون مجارستان، لهستان و اسلوونی نیز می‌شود. دو کشور اوکراین و مقدونیه شمالی که سال گذشته در این فهرست قرار داشتند، به دنبال بهبود وضعیتشان، امسال از این فهرست خارج شدند. دو کشور دیگر یعنی مالی و صربستان نیز از این فهرست خارج شدند، زیرا دیگر کشور دموکراتیک قلمداد نمی‌شوند.

برای پنجمین سال متوالی در سال ۲۰۲۰، تعداد کشور‌هایی که به سمت استبداد پیش می‌روند از کشور‌های دارای دموکراسی فراتر رفت و مؤسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات پیش بینی می‌کند این روند در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. بر اساس ارزیابی این گروه، در سال ۲۰۲۱، ۹۸ کشور دموکراتیک در جهان وجود دارد که پایین‌ترین میزان در سال‌های اخیر است.

گزارش مؤسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات همچنین حاکی از آن است که زوال دموکراسی از زمان همه گیری کرونا سریع‌تر و نگران کننده‌تر شده است. برخی کشور‌ها به ویژه مجارستان، هند، فیلیپین و آمریکا تدابیری را اعمال کرده اند که به منزله نقض دموکراسی است و این تدابیر نامتناسب، غیرقانونی و نامشخص است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود