وقتی «بازی مرکب» و «جزیره» به فصل ۲ می‌رسند!/ سیما به‌دنبال تحول

خبرگزاری مهر – گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد. در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران

کد خبر : 7197
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 - 14:17
وقتی «بازی مرکب» و «جزیره» به فصل ۲ می‌رسند!/ سیما به‌دنبال تحول

خبرگزاری مهر – گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۲۰ آبان ماه می‌توانید با صد و یکمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

چهره هفته؛ سیروس مقدم

بر کسی پوشیده نیست که سیروس مقدم در تلویزیون رگ خواب مخاطبش را می‌داند و نبض بیننده‌اش را در دست دارد. او یکی از کارگردانان پرکار تلویزیونی است که اغلب آثارش هم جزو پربیننده ها بوده‌اند. نمونه‌اش هم سریال «پایتخت» است که جز فصل آخر همه فصل‌هایش در جذب مخاطب و همچنین جلب رضایت او از قصه و ساختار به نوعی رکورد زده‌اند.

سیروس مقدم این روزها سریالی با نام «جزیره» در شبکه نمایش خانگی دارد که یکی از کاراکترهای اصلی آن یک خبرنگار است داستان و کاراکتر در این مجموعه اما شباهتی با واقعیت کاراکترهای جامعه امروز ندارد و نه تنها مخاطب حرفه‌ای که مخاطب عادی و عام سریال را هم نتوانسته است جذب کند. می‌توان گفت بعد از مجموعه «خواب زده» که اثری شکست خورده برای سیروس مقدم محسوب می‌شد و حتی خود عوامل هم ترجیح دادند درباره این سریال به عنوان اولین تجربه سیروس مقدم در شبکه نمایش خانگی سخن نگویند و بیشتر سکوت کنند، «جزیره» هم در این مدیوم توفیقی به دست نیاورده است. این سریال اگر نگوییم شکست خورده اما هنوز نتوانسته است دستاوردی برای کارگردان مطرح و بنام تلویزیون در شبکه نمایش خانگی حاصل کند.

وقتی «بازی مرکب» و «جزیره» به فصل ۲ می‌رسند!/ سیما به‌دنبال تحول

با این حال و با گذشت چند قسمت خبر عجیبی از ساخت فصل دوم این سریال مطرح شد که با توجه به بازخوردهای منفی سریال کمی حیرت انگیز بود.

البته این روزها ساخت فصل دوم و یا حتی فصل‌های بعدی سریال‌ها اتفاق عجیب و غریبی نیست مثلاً سریال اسکوئید گیم یا همان «بازی مرکب» که محصول کره است و به عنوان پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس از آن یاد می‌شود از ابتدای پخش بارها با این سوال مواجه بود که قرار است فصل دومی هم داشته باشد یا خیر.

این سریال فارغ از کم و کیف داستان یا ساختار توانست نظر بیش از ۱۱۰ میلیون بیننده را در جهان به خود جلب کند و اتفاقاتی را رقم بزند که بازار اقتصادی مناسبی را هم در خود کره در حوزه‌های مختلف به وجود آورد اما از ابتدای پخش تا پایان عرضه سریال کارگردان هر بار در مصاحبه‌هایش می‌گفت فعلاً ایده‌ای برای ساخت فصل دوم ندارد. تا اینکه بالاخره چند روز پیش در حاشیه فرش قرمزی که در لس آنجلس و در یک مراسم ویژه برای بازیگران این سریال برگزار شد کارگردان اعلام کرد که به دلیل این بازخوردها و درخواست مردم ناگزیر است که فصل دوم سریال را هم بسازد.

همزمانی خبر ساخت فصل دوم سریال «اسکویید گیم» با خبر ساخت فصل دوم سریال «جزیره» با توجه به بازخوردهای معکوس و نبودن رضایت مخاطبان حتی ملی سریال «جزیره» خود جای حیرت داشت!

حاشیه هفته؛ واکنش‌ها به بازیگران مجری

اخیراً هر برنامه جدیدی که در تلویزیون و فضای وی‌اودی‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی شکل می‌گیرد مجریانش بازیگران هستند و حالا کار به جایی رسیده است که یوسف تیموری هم به تازگی مجری یک برنامه تلویزیونی شده است. پیش از این هم چندین بار به حضور بازیگران در تلویزیون و اجرای برنامه‌ها پرداخته‌ایم و اینکه چند درصد از آن‌ها توانسته‌اند توفیقی در این باب کسب کنند یا حتی مخاطب را که دلیل اولیه انتخاب این بازیگران برای اجرا بوده است جذب کنند.

به ویژه در موارد اخیر بازیگرانی به‌عنوان مجری برنامه‌ها انتخاب شده‌اند که حتی در فیلم و سریال‌ها هم حضورشان موفقیت چندانی نداشته است و حالا قرار است در نقش یک مجری وارد میدان برنامه‌ها و تاکشوها شوند.

وقتی «بازی مرکب» و «جزیره» به فصل ۲ می‌رسند!/ سیما به‌دنبال تحول

حضور بازیگران در مقام اجرا در چند وقت اخیر با انتقادهایی از رسانه‌های مختلف هم همراه بوده است و البته از آن طرف هم به حضور برخی مجریان در مقام بازیگر اشاره شده است با این حال با یک حساب سرانگشتی هم می‌توان فهمید کفه ترازو بیشتر به سمت بازیگران مجری بوده است تا مجریان بازیگر.

چندی پیش ویدئویی از محمود شهریاری دیده شد که در حال تبلیغ یک غذا بود و به نوعی همانند مستر تیسترها فعالیت می‌کرد که بعداً در گفتگویی این کار را تکذیب کرد با این حال این روزها مجریان خوب یا مثل محمدرضا شهیدی‌فر روی آنتن نیستند یا مثل رضا رشیدپور صرفاً به اجرای مسابقات مشغولند و یا اساساً مجریان حرفه‌ای آنقدر کم و انگشت شمارند که می‌توان گفت رسانه ملی کمتر برای تربیت مجریان ستاره اقدام کرده است و احتمالاً همچنان باید شاهد رقابت بازیگران در عرصه اجرا با یکدیگر باشیم.

نکته هفته؛ ماجرای یک وی‌اودی نوظهور

شاید باعث حیرت شود که بدانید بیش از چند ۱۰ وی‌اودی همین الان در حال فعالیت هستند چراکه تنها نام چند پلتفرم که شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد بیشتر به گوش رسیده است و البته همین یکی دو تا هم توانسته‌اند نوعی انحصار در بازار ایجاد کنند و روی خرید فیلم و سریال‌ها تا انتخاب کارگردان و بازیگر و… و حتی قصه و مضمون تاثیرگذار باشند.

قدرت پلتفرم‌ها و افزایش و گسترش قدرت و قابلیت‌هایشان با افزایش کاربران به حدی است که هر کسی را وسوسه می‌کند تا وارد این میدان رقابتی و پرنفوذ کنند. به ویژه که ویژگی‌ها و کاربری‌های این سرویس‌ها و پلتفرم‌ها به گونه‌ای است که در فضای رسانه‌ای جدید هم جای رشد دارد و در صورت انتخاب محتوای حرفه‌ای می‌تواند یک بازی برد برد برای متولی آن و صاحبان فیلم و سریال‌ها و برنامه سازها باشد و حتی ضلع سوم این رابطه یعنی مخاطب را هم منتفع کند.

وقتی «بازی مرکب» و «جزیره» به فصل ۲ می‌رسند!/ سیما به‌دنبال تحول

به تازگی هم روزنامه هفت صبح خبر داده است که صداوسیما هم می‌خواهد پلتفرم اختصاصی خود را راه بیندازد و در اولین قدم هم می‌خواهد سریال «سرزمین کهن» را که سال هاست به محاق رفته و به نوعی در توقیف قرار گرفته از این وی‌اودی پخش کند.

راه اندازی وی او دی اگرچه برای صداوسیما عجیب نیست با این حال این سازمان یک تجربه شکست خورده هم در این زمینه دارد و زمانی قرار بود آی پی تی وی‌ها در سازمان همین نقش را داشته باشد. چند سال پیش آی پی تی وی‌ها در سازمان راه اندازی شد که اتفاقاً هنوز وی او دی‌ها به این شکل قدرت نمایی نمی‌کردند. آی پی تی وی‌ها نسبت به وی او دی‌ها از یک ارزش افزوده هم برخوردار بودند و اینکه قابلیت پخش مستقیم داشتند و می‌توانستند یک رویداد را مثل کنسرت یا مراسم هنری به صورت مستقیم و یا پخش زنده ارائه دهند.

با این حال مقررات سفت و سخت و نبود حمایت‌ها و رویکردهای مشخص باعث شد آی پی تی وی‌ها به زمین بخورند و حتی نوعی بدهی برای هر کدامشان با کلی ضرر باقی بماند. حالا باید دید صداوسیما چقدر در زمینه راه‌اندازی وی‌اودی اختصاصی جدی‌است و چه برنامه‌ای برای این حوزه در نظر دارد.

اتفاق هفته؛ راه‌اندازی سایت تحول صداوسیما

حضور پیمان جبلی رئیس جدید صداوسیما تاکنون بازخوردهای مثبتی در میان اهالی اندیشه و صاحب نظران داشته است با حضور او واکنش‌های سریعی به رویدادهای اجتماعی و خبری جامعه در تلویزیون بوده است و خودش هم در حوزه‌های مختلف خبری و نمایشی و… ورود کرده است.

ظاهراً تغییرات و تحولات سازمان اما قرار است از دایره نخبگانی و تخصصی آن خارج شود و به یک نظرسنجی عمومی برسد که باید دید این ایده چقدر می‌تواند به بهبود وضعیت صداوسیما که سال هاست با مشکلات عدیده ساختاری و بروکراتیک رو به روست بینجامد.

وقتی «بازی مرکب» و «جزیره» به فصل ۲ می‌رسند!/ سیما به‌دنبال تحول

به تازگی سایتی از طرف صداوسیما راه اندازی شده است که در آدرس اینترنتی آن به کلمه «تحول» اشاره شده است و خود طرح هم به نام «ایده‌هایی برای تحول در رسانه ملی» ارائه شده است.

در این طرح که برای آن یک پایگاه اینترنتی در نظر گرفته شده است مخاطبان و مردم عادی می‌توانند با مراجعه به پایگاه در دو حوزه «ایده‌های حوزه پیام» و «ایده‌های حوزه پشتیبانی پیام» طرح‌هایشان را ارائه دهند. بخش‌های مختلفی هم در سایت تدارک دیده شده که مخاطبان می‌توانند در حوزه پیام در همه بخش‌های «تولیدات تلویزیونی»، «تولیدات نمایشی»، «خبر و تولیدات سیاسی»، «تولیدات رادیویی»، «شبکه‌های استانی»، «مخاطبان»، «شبکه‌های برون مرزی و بین‌الملل»، «محتوای پیام‌های بازرگانی»، «فضای مجازی و تنظیم گری» و «موسیقی» نظر دهند.

در اطلاع رسانی درباره این سایت نیز آورده شده است که مخاطبان می‌توانند به «تشریح وضعیت موجود» و «تشریح وضعیت مطلوب» از نگاه خود پرداخته و «ایده‌های تحولی» خود را برای رسیدن به وضعیت مطلوب ارائه دهند.

باید دید این اتفاق و پرداخت به نظر مردم در طرح تحول صداوسیما چقدر می‌تواند امکانپذیر باشد و چنین ایده‌هایی چقدر از طریق پیگیری فضاهای عمومی و غیرتخصصی قابلیت اجرایی کردن دارد.

پیشنهاد هفته؛ بازپخش زیرخاکی

پیشنهاد این هفته با نوعی اغماض همراه است آن هم به دلیل شبکه‌ای که این شب‌ها سریال «زیرخاکی» را پخش می‌کند. سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان در دو فصل از تلویزیون پخش شده و قرار است فصل سوم آن نیز نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن برود.

با این حال این شب‌ها شبکه یک سیما بازپخش فصل اول سریال را در کنداکتور قرار داده است اتفاقی که می‌بایست به رویه باقی سریال‌های بازپخش، از شبکه آی فیلم انجام می‌شد و مخاطب در صورت تمایل سراغ آن می‌رفت و تماشایش می‌کرد و حالا به یک پیشنهادی که نمی‌توان ردش کرد بدل شده است.

وقتی «بازی مرکب» و «جزیره» به فصل ۲ می‌رسند!/ سیما به‌دنبال تحول

شبکه یک تاکنون ۱۸ قسمت از فصل اول این سریال را پخش کرده است و مخاطب این شب‌ها جز سریال «سرجوخه» در شبکه سه و «روزگار جوانی» در شبکه پنج نمی‌تواند سریال جدید دیگری را دنبال کند و شبکه‌های یک و دو که شبکه‌های اصلی و سراسری تلویزیون هستند این روزها سریال‌های بازپخشی را در کنداکتور خود قرار داده‌اند. این در حالیست که شبکه یک سریال‌هایی آماده پخش هم دارد و عجیب است که چرا مساله این سریال‌ها هنوز حل نشده است.

با این حال این شب‌ها در یک توفیق اجباری می‌توانید سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان و با بازی ژاله صامتی و پژمان جمشیدی را شاهد باشید و ماجراهای فریبرز باغ بیشه را که به دنبال گنج است دنبال کنید.

این سریال هر شب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن می‌رود.

برچسب ها :

ناموجود