چین: واشنگتن سیگنال‌های نادرست درباره تایوان نفرستد/ دیدار شی-بایدن رویداد مهم بین‌المللی است

وزیر خارجه چین امروز (شنبه) در تماس تلفنی با همتای آمریکایی‌اش تاکید کرد تا واشنگتن در گفتگوهای مجازی بین روسای جمهوری دو کشور که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، از ارسال سیگنال‌های نادرست درباره تایوان امتناع کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «وانگ یی» وزیر خارجه چین از آمریکا و چین خواست تا از این نشست مجازی بین جو بایدن و شی جینپینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر قبلی استفاده کنند.

وزارت خارجه چین از قول وانگ یی گزارش کرد: این نشست نه فقط رویدادی مهم برای روابط واشنگتن و پکن است، بلکه یک رویداد بسیار بزرگ در روابط بین‌الملل نیز قلمداد می‌شود. مردم دو کشور و جامعه بین‌الملل امیدوارند که این نشست نتایجی داشته باشد که به نفع مردم دو کشور و جهان باشد.

وانگ یی افزود: دو طرف باید مصالحه کنند تا مسیر برای این دیدار هموار شود و اطمینان حاصل کنند که این دیدار، آرام و موفقیت‌آمیز خواهد بود و روابط چین و آمریکا را به مسیر توسعه سالم و باثبات برگردانند.

وزیر خارجه چین در این تماس تلفنی به بلینکن هشدار داد که “استقلال تایوان” بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات در تنگه تایوان است و ادامه داد هرگونه حمایت از نیروهای استقلال‌طلب تایوانی “نقض صلح در تنگه تایوان به شمار می‌رود. اگر آمریکا واقع به دنبال صلح در تنگه تایوان است، باید قاطعانه مخالف هرگونه تلاش برای استقلال تایوان باشد.”

این تماس تلفنی بین وزرای خارجه چین و آمریکا چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دو طرف نشستی را که قرار است روز سه شنبه به وقت پکن برگزار شود، تایید کردند. کاخ سفید نیز اعلام کرد تعامل بین این رهبران، یک “مولفه حیاتی از دیپلماسی شدید است که رقابت جدی واشنگتن با پکن به آن نیاز دارد.”

چندین مورد تنش‌زا از زمان گفتگوی بایدن با همتای چینی خود در سپتامبر مطرح شد که شامل اعلام ناگهانی ائتلاف نظامی “آکوس” بین انگلیس، آمریکا و استرالیا برای مقابله با رشد حضور نظامی چین در منطقه آسیا-پاسیفیک می‌شود. آمریکا همچنین روابطش را با مقام‌های دولت تایوان گسترش داده که این مساله نیز مایه نگرانی و خشم دولت پکن است.

اخیرا نیز وزارت دفاع چین به ایالات متحده هشدار داد که حمایتش را از کمپین حامی استقلال در تایوان متوقف کرده و کشتی‌های نظامی را در حالی به تنگه تایوان اعزام کرد که هیاتی از قانونگذاران آمریکایی با یک هواپیمای نظامی وارد این جزیره خودگردان شدند. قانونگذاران آمریکایی پس از دیدار با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری و تنی چند از مقام‌های دفاعی تایوان، این جزیره را ترک گفتند.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا