آغاز دومین نشست سازمان ملل با هدف کاهش آلودگی پلاستیکی



با توجه به اینکه کشورها در هفته جاری برای کار روی یک معاهده جهانی در مورد پلاستیک گردهم می‌آیند، بحث‌هایی بین صنعت پتروشیمی که «بازیافت» را راه حلی برای بحران زباله‌های پلاستیکی می‌داند و کشورهایی که ترجیح می‌دهند تولید پلاستیکِ بیشتر را محدود کنند، آغاز شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، پیش از مذاکراتی که امروز (دوشنبه) در پاریس آغاز می‌شود، بسیاری از کشورها گفته‌اند که هدف این معاهده باید «مدور بودن» باشد. اصطلاح مدور بودن یعنی تا زمانی که ممکن است اقلام پلاستیکی تولید شده قبلی را در گردش نگه دارند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) که میزبان این مذاکرات است، طرحی را برای کاهش ۸۰ درصدی زباله های پلاستیکی تا سال ۲۰۴۰ میلادی منتشر کرده است.

در این گزارش که اوایل ماه جاری میلادی منتشر شد، سه حوزه اصلی برای اقدام در این زمینه در نظر گرفته شد که عبارتند از: استفاده مجدد، بازیافت و تغییر جهت از بسته‌بندی‌های پلاستیکی به مواد جایگزین.

برخی از گروه های زیست محیطی از این گزارش به دلیل تمرکز بر مدیریت پسماند انتقاد کردند که آن را امتیازی برای صنعت جهانی پلاستیک و پتروشیمی می دانستند.

یک کارشناس در این باره گفت: راه‌حل‌های واقعی برای بحران پلاستیک مستلزم کنترل جهانی استفاده از مواد شیمیایی در پلاستیک و کاهش قابل توجه تولید پلاستیک است.

آغاز نشست کمیته مقابله با آلودگی پلاستیکی سازمان ملل

دومین نشست کمیته مذاکره درباره آلودگی پلاستیکی امروز (دوشنبه) در پاریس آغاز می‌شود.

این کمیته بین‌دولتی سازمان ملل قصد دارد در راه تحقق اهداف این سازمان، تا پایان سال آینده میلادی (۲۰۲۴) عهدنامه‌ای را برای کاهش آلودگی با پلاستیک آماده کند.

صدها نماینده دولت‌، شرکت‌های خصوصی و فعالان محیط‌ زیستی برای این نشست پنج روزه در مقر یونسکو در پاریس گردهم می‌آیند.

به گزارش بی بی سی، سالانه ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید و بیشترش به محل های تلنبار یا دفن زباله یا دریاها و اقیانوس‌ها ختم می‌شود که به محیط‌ زیست‌ لطمه و به زیست گیاهی و جانوری آسیب جدی می‌زند.

تخمین زده‌اند تا سال ۲۰۴۰ بین ۲۳ تا ۳۷ میلیون تن زباله وارد سیستم‌های آبی و دریایی دنیا شود.

در این نشست‌ها درباره راهکارهای مقابله با این معضل جهانی مثل کاهش تولید، کاهش مصرف و بازیافت گفتگو می‌شود.

اولین نشست حدود هفت ماه پیش در اروگوئه برگزار شد.

انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا