اتهام سندروم هاوانا را نمی‌پذیریم

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تله تریدر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: روسیه تمام فرضیه‌ها مبنی بر اینکه مسئول موارد سندرم هاواناست را رد می‌کند.

پسکوف در پاسخ به اظهارات اخیر ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت: برنز درباره این موضوع به هیچ وجه با طرفین سیاسی و رئیس دولت در مسکو صحبت نکرده است.»

او درباره محتوای گفت‌وگوی برنز با همکارانش در سرویس ویژه اعلام کرد: چیزی برای گفتن ندارم، این اطلاعات محرمانه است و نمی توانم برای عموم آنها را بازگو کنم.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس سیا در جریان بازدید از مسکو در خصوص عواقب ناشی از سندروم هاوانا به سرویس‌های اطلاعاتی روسیه هشدار داده و گفته است که «اگر روس‌ها پشت حوادث «سندروم هاوانا» باشند که به جاسوسان، دیپلمات‌ها، ماموران اف‌بی‌آی و سایر جاسوسان آمریکا در سراسر جهان آسیب رسانده است، با «عواقب» جدی مواجه خواهند شد.»

بر اساس این گزارش، برنز در جریان بازدید از مسکو در ماه جاری در حالی که با مقامات ارشد سرویس امنیت فدرال و سرویس اطلاعات خارجی آن صحبت می‌کرد، این موضوع را مطرح کرده است.

سال ۲۰۱۸ مقامات اطلاعاتی آمریکا، روسیه را متهم به حملات عمدی به دیپلمات‌ها و افسران سیا در خارج از کشور کردند. با این وجود، پس از گذشت سه سال، سازمان‌های جاسوسی شواهد کافی برای مشخص کردن علت یا مقصر این حوادث بهداشتی پیدا نکرده‌اند. 

گفتنی است، سندروم هاوانا برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ زمانی که ده‌ها دیپلمات در سفارت آمریکا در هاوانا بیمار شدند، بر سر زبان‌ها افتاد. این بیماری باعث ایجاد مجموعه‌ای از علائم از جمله میگرن، سرگیجه و ضعف حافظه می‌شود. پس از آن، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور وقت آمریکا، کوبا را به انجام حملات صوتی علیه دیپلمات‌های خود متهم کرد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا