احتمال انجام عملیات زمینی ترکیه در شمال سوریه

آنکارا شروط غیر قابل اجرایی برای نیرو‌های سوریه دمکراتیک موسوم به قسد در شمال سوریه تعیین کرده است و می‌داند که اجرای این شروط امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، حملات شدید هوایی ترکیه، احتمال وقوع عملیات زمینی آن را علیه سوریه تشدید می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مدعی است که آنکارا در

کد خبر : 67859
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 نوامبر 2022 - 6:14
احتمال انجام عملیات زمینی ترکیه در شمال سوریه

آنکارا شروط غیر قابل اجرایی برای نیرو‌های سوریه دمکراتیک موسوم به قسد در شمال سوریه تعیین کرده است و می‌داند که اجرای این شروط امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، حملات شدید هوایی ترکیه، احتمال وقوع عملیات زمینی آن را علیه سوریه تشدید می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مدعی است که آنکارا در مناطقی که خارج از مرز‌های خود برای تامین امنیت این کشور تعیین کرده است، حق تحرک دارد.

آنکارا به اقداماتی که شش سال پیش در دو عملیات «سپر فرات و شاخه زیتون» آغاز کرد، ادامه می‌دهد و مشخص نیست که حملات هوایی ترکیه در شمال سوریه پایان خواهد یافت یا به عملیات زمینی منجر خواهد شد؛ عملیاتی که ترکیه از چند ماه پیش آن را به تاخیر انداخت و هفته پیش آن را آغاز کرد. منبج، تل رفعت و عین العرب مناطقی هستند که تانک‌های ترکیه وارد آن‌ها شده است تا در عمق ۳۰ کیلومتری شمال سوریه کمربند امنیتی ایجاد کند.

اطلاعاتی که درباره میانجی گری آمریکا برای جلوگیری از عملیات زمینی درز کرده است، نشان می‌دهد کرد‌ها بر این باورند که این میانجی گری نتیجه‌ای نخواهد داشت.

آنکارا از قسد خواست نیرو‌های خود را از عمق ۳۰ کیلومتری خارج و همه سران حزب کارگران کردستان را اخراج کند، برخی از آن‌ها را به ترکیه تحویل دهد و بخشی از درآمد‌های نفتی را به گروه‌های تحت حمایت ترکیه اختصاص دهد. آنکارا در انتظار پاسخ به شروط خود نخواهد ماند؛ آن هم در حالی که می‌داند این شروط غیر قابل اجراست.

رئیس جمهور ترکیه گفت حملات هوایی صرفا آغازی برای عملیات زمینی است و پس از بررسی شمار نیرو‌های حاضر، اجرای عملیات زمینی نزدیک خواهد بود.

اعزام نیرو‌های سوریه‌ای به عین العرب در پی تشدید حملات ترکیه

منابع سوریه‌ای خبر دادند که ستاد نیرو‌های مسلح سوریه نیرو‌ها و تجهیزات نظامی تازه‌ای به شهر عین العرب در شمال شرق استان حلب اعزام کرده است. روزنامه سوریه‌ای «الوطن» نوشت: یک مقام نظامی سوریه‌ای تأکید کرده که دست‌کم ۲۰ تانک و یک زرهی انتقال سربازان با مسلسل‌های سنگین و توپ به منطقه اعزام شده است.

این تصمیم پس از آن گرفته شده که نیرو‌های ترکیه و معارضان سوری بیش از ۴۰ بار اطراف شهر عین العرب را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده‌اند. پیش از این، جنگنده‌های ترکیه فرودگاه نظامی منغ را که نیرو‌های نظامی سوریه در آن مستقر هستند بمباران کرد. ترکیه در روز‌های اخیر حملات خود به اطراف حلب و رقه و حسکه را تشدید کرده و تاکنون در این حملات چند غیر نظامی کشته و زخمی شده و چندین خانه و تأسیسات شهری از جمله یک نیروگاه برق تخریب شده است.

واشنگتن که از مداخله برای حمایت از کرد‌ها در هر عملیات ترکیه خودداری می‌کند، جز داعش برگه‌ای برای اعمال فشار در دست ندارد تا از این طریق درباره احتمال ازسرگیری فعالیت‌های داعش و تهدید آن علیه امنیت نیرو‌های آمریکایی و مناطق تحت تسلط آن‌ها سخن بگوید. واشنگتن می‌خواهد نقشه ائتلاف هایش را حفظ کند؛ ائتلاف‌هایی که با طرف‌های متعدد در طول جنگ ایجاد و تثبیت کرد. حمله ترکیه به کنار گذاشته شدن طرح واشنگتن برای کرد‌ها منجر نخواهد شد، بلکه مناطق بیشتری از خاک سوریه را به بهانه خطر کردها، تحت اشغالگری مستقیم قرار خواهد داد.

برچسب ها :

ناموجود