اخبار سیاسی۲۰دی؛ دستور برخورد قاطع با «کشف حجاب»/ پاسخ قانع کننده وزیر علوم



«برخورد با کشف حجاب» «بازداشت عوامل موساد» «‌سوال از وزیر علوم» «حکم بدوی فائزه هاشمی» از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در بیستم دی ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا،‌ دادستانی کل کشور در بخشنامه ای به پلیس دستور برخورد با «کشف حجاب» را داد.

عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور در یادداشتی با اشاره به اینکه اخیرا طی بخشنامه‌ای از سوی دادستانی کل کشور به پلیس دستور داده شده است در سراسر کشور با قاطعیت با «کشف حجاب» برخورد کند، نوشت:  جرم «کشف حجاب» یکی از جرایم مشهود است و مأموران انتظامی مکلفند در اجرای تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و قسمت اخیر ماده ۴۴ قانون آئین دادرسی کیفری مرتکبان جرایم مشهود را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذیصلاح قضائی معرفی نمایند.

بر این اساسف مجازات جرم کشف حجاب از جمله مجازات‌های درجه ۸ است، بنابراین به موجب مواد ۳۴۰ و ۴۲۷ قانون آئین دادرسی کیفری به این جرم مستقیماً در دادگاه کیفری دو رسیدگی می‌شود و رأی دادگاه قطعی و غیر قابل تجدید نظر است.

امروز همچنین یک تبعه بلژیکی رای دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه» «همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران» «قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار» «پولشویی به همین میزان» به حبس محکوم شد.

بر اساس حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران الیویر وند کاستیل، فرزند برنارد، متولد سال ۱۹۸۱ با ۴ عنوان اتهامی در دادگاه محاکمه شده است که در پایان دادگاه انقلاب اسلامی تهران در هر ۴ عنوان اتهامی وی را مستحق مجازات دانسته است.

یکی دیگر از خبرهای امروز حوزه حقوقی و قضایی درباره حکم بدوی فائزه هاشمی به ۵ سال حبس بود.

ندا شمس وکیل مدافع فائزه هاشمی با انتشار توئیتی از محکومیت موکلش به ۵ سال حبس در مرحله بدوی خبر داد و نوشت: «پیرو بازداشت سرکار خانم فائزه هاشمی، پرونده آخر ایشان با اتهامات اعلامی به پنج سال حبس در مرحله بدوی محکوم شدند. اظهار نظر در خصوص آن با توجه به این‌که رای حاضر قطعیت نداشته صحیح  نمی‌باشد. موکل همچنان در زندان و پرونده‌های دیگری بر علیه ایشان مطرح است.»

لازم به ذکر است که علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران ۱۲ تیرماه از صدور کیفرخواست پرونده فائزه هاشمی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات خبر داد و او در روز پنجم مهرماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

****

امروز وزارت اطلاعات هم با انتشار اطلاعیه ای از بازداشت چهار تیم عملیاتی سازمان جاسوسی موساد خبر داد.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است:« پیرو اطلاعیه‌ اول دی ماه این وزارت‌خانه در خصوص ضربه به چهار تیم عملیاتی سازمان جاسوسی – تروریستی موساد، به استحضار ملّت بزرگ ایران می‌رساند که با مجاهدت‌های شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، تعداد تیم‌های شناسایی شده به ۶ تیم افزایش یافت..

در این شبکه تروریستی همچنین ۲۳ نفر از عناصر عملیاتی و پشتیبانی در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان‌غربی و گلستان، شناسایی و تاکنون ۱۳ نفر که در داخل کشور حضور داشتند، دستگیر و تجهیزات مختلف عملیاتی آن‌ها نیز کشف و ضبط گردید.سر پل این شبکه با نام مستعار “سیروس” در یکی از کشورهای اروپایی اقامت داشته و از طریق شبکه‌های اجتماعی “اینستگرام” و “واتس‌آپ” اقدام به شناسایی و برقراری ارتباط اولیّه با عناصر عملیاتی داخل کشور می‌نمود.

همچنین منابع خبری از بازداشت ۶ افسر سوری به اتهام دادن اطلاعات در مورد «شهید داوود جعفری» به دشمن خبر دادند.

پایگاه خبری سوری «صوت العاصمه» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که بخش اطلاعات نظامی ارتش سوریه طی هفته های گذشته ۶ افسر خود را به اتهام دادن اطلاعات به طرف های خارجی مخالف نظام بازداشت کرده است.این افسران متهم به دادن اطلاعاتی در خصوص تحرکات سردار شهید داوود جعفری به دشمن هستند که در اواخر نوامبر ۲۰۲۲ در نزدیکی دمشق به شهادت رسید.

****

جسله علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای پاسخگویی به سوال محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو برگزار شد.

سوال فرهنگی درباره «علت عدم توجه به توسعه و حمایـت از آموزش‌های کاربردی مهـارتی مرتبط با مشاغل موجود در کشور و بی توجهی به تصویب رشته های مـورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آنها» و «برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اصلاح فرآینـد و تجدیـدنظر در اجرای شیوه ها و روشهای کنونی که باعث افـت علمـی دانشـگاهها و مراکز آموزش عالی و عدم همسوئی آنها با سیاستهای دولت محترم شده است» بود.

محمد علی زلفی گل ضمن پاسخ به این سوال با بیان اینکه «در بعد کادرسازی از نیروهای جوان انقلابی در بخش‌های مختلف صف و ستاد اتفاقات خوبی در وزارتخانه افتاده است»، اظهار کرد: در بعد جذب نخبگان نیز اتفاقات مبارکی افتاده است؛ با شیوه‌نامه‌ای که با همکاری بنیاد ملی نخبگان تدوین و به تصویب شورای عالی جذب رسید از این به بعد نخبگان ما که عضو این بنیاد هستند و جایزه شهید شهریاری را دریافت می‌کنند، خارج از فراخوان به عنوان عضو هیئت علمی جدب دانشگاه‌ها می‌شوند.

وی همچنین افزود: تمام تلاش خود را کردیم که شاخص‌های حکمرانی علمی را مورد نظر قرار دهیم، چون در وزارتخانه‌ای مدیریت می‌کنیم که مبنای آن دانایی، علم، تحقیق و پژوهش است.

در نهایت درحالی که محمد حسین فرهنگی پس از استماع اظهارات وزیر علوم اعلام کرد که از توضیحات وزیر قانع نشد و سوال خود را به رای گذاشت اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر علوم قانع شدند.

*گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (سه شنبه) بیستم دی ماه ۱۰۴۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

صبح امروز نیز محمد باقر قالیباف که برای شرکت در شرکت در سیزدهمین مجمع عمومی پارلمان‌های آسیایی (APA) به ترکیه رفته بود، به تهران بازگشت و با اشاره به دیدارش با رییس مجلس آذربایجان در جریان این سفر از برطرف شدن سوء‌تفاهم‌های پیش آمده با جمهوری آذربایجان خبر داد.

گزارش کامل ایسنا از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا