اخبار سیاسی۲۷دی؛ سفر امیرعبداللهیان به ترکیه/ دستگیری لیدر «جوانان محلات»



«سفر امیرعبدللهیان به ترکیه» «روابط ایران و روسیه» «ناآرامی های اخیر در کشور» و…از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در بیست و هفتم دی ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش ایسنا،‌ وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود پس از سفر به سوریه و لبنان، صبح امروز به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری ترکیه در راس هیاتی سیاسی عازم آنکارا شد.

حسین امیرعبداللهیان پیش از عزیمت به آنکارا اعلام کرد که  آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه از آقای رئیسی برای سفر به ترکیه دعوت رسمی به عمل آوردند که ان‌شاءالله در این سفر هماهنگی‌های اولیه برای انجام سفر آقای رئیس‌جمهور به ترکیه انجام خواهد شد.

وی همچنین از تاخیر در سفرش به روسیه خبرداد و افزود: طبق برنامه‌ریزی که شده بود و به خاطر تحرکات منطقه‌ای قرار بود من هم به روسیه سفر کنم هم به آنکارا اما در نهایت مقرر شد سفر به روسیه با قدری تاخیر انجام شود.

در بدو ورود به ترکیه هم وزیر خارجه در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اهداف سفر خود به این کشور همسایه، تاکید کرد: روابط ایران و ترکیه در مسیر درست خود قرار دارد و امروز می‌توانیم از ترکیه به عنوان یکی از همسایگانی که بهترین مناسبات با ایران را دارند یاد کنیم.

در ادامه این سفر وزیران امور خارجه ایران و ترکیه دیدار و رایزنی کردند که گفته می شود یکی از محورهای اصلی رایزنی مقامات تهران و آنکارا در این سفر فراهم کردن مقدمات سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به ترکیه و همچنین بررسی  آخرین تحولات غرب آسیا ، قفقاز جنوبی و گفت‌وگوهای اخیر انجام شده  بین ترکیه و سوریه باشد.

امیرعبداللهیان پس از دیدار با چاووش اوغلو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

****

صبح امروز همچنین، ایگورلویتین دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدارسیون روسیه با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون همکاری‌های اقتصادی دو و چند جانبه با وی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار علی شمخانیایفای نقش مکمل ایران و روسیه در بازارهای انرژی جهانی و ترانزیت آن را حائزاهمیت و ضروری دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه با اراده جدی و تلاش مستمر مسئولین دو کشور، همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در مسیر توافقات راهبردی است.

همچنین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در دیدار با معاون اول رئیس جمهور کشورمان آخرین وضعیت اجرای پروژه های مشترک تهران و مسکو را مورد بررسی قرار داد و محمد مخبر هم بر لزوم عملیاتی شدن قراردادها و توافقات میان دو کشور بویژه در حوزه انرژی تاکید و خاطرنشان کرد: اجرایی شدن توافقات و مشارکت دو کشور در توسعه میادین نفتی و گازی امری مهم و ضروری است که باید به طور جدی دنبال شود.

این در حالیست که مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا در سفر اخیر خود به اوکراین، با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، درباره روابط تهران-مسکو ابراز نگرانی کردند، وندی شرمن گفت که آمریکا نگران روابط ایران و روسیه است و تولیدات موشکی داخلی روسیه را رصد و [در صورت نیاز] تحریم‌هایی اعمال خواهد کرد.

این اظهارات مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین با ارائه پهپادهای جنگی «شاهد» به آن کشور، از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.

****

به بهانه حمایت از ناآرامی‌های اخیر ایران، کشورهای غربی به دنبال تشدید فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به رهبری آلمان، فرانسه و هلند، قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را در دست بررسی قرار داده اند.

در واکنش به این تلاش‌ها، سید نظام موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خطاب به پارلمان‌های اروپایی با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود تاکید کرد که هر مصوبه ای علیه سپاه پاسداران با پاسخ قاطع و مصوبات متقابل مجلس ایران مواجه خواهد شد.

دادستان تهران هم از دستگیری یکی از “لیدرهای اغتشاشات اخیر” در کشور خبر داده و گفته است که متهم از  نزدیکان یکی سرکردگان ضد انقلاب خارج نشین بوده است و از ابتدای بروز اغتشاشات در کشور گروهی با پوشش و عنوان جعلی جوانان محلات ایران با اعلام فراخوان و برنامه ریزی برای ایجاد آشوب در سراسر کشور پا به عرصه گذاشت.

انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا