اخترشناسان صدها رشته کیهانی مرموز در کهکشان راه شیری کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : گروهی از اخترشناسان می‌گویند صدها رشته‌ کیهانی مرموز کشف کرده‌اند که جهت آنها به سمت یک سیاه‌چاله بسیار بزرگ در مرکز کهکشان راه‌شیری است. هرکدام از این رشته‌ها بین پنج تا ۱۰ سال نوری در فضا گسترش یافته‌اند. فرهاد یوسف‌زاده، دانشمندی که در دهه ۱۹۸۰ رشته‌های اطراف «کمان ای»

کد خبر : 150875
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 ژوئن 2023 - 5:14
اخترشناسان صدها رشته کیهانی مرموز در کهکشان راه شیری کشف کردند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از اخترشناسان می‌گویند صدها رشته‌ کیهانی مرموز کشف کرده‌اند که جهت آنها به سمت یک سیاه‌چاله بسیار بزرگ در مرکز کهکشان راه‌شیری است.

هرکدام از این رشته‌ها بین پنج تا ۱۰ سال نوری در فضا گسترش یافته‌اند. فرهاد یوسف‌زاده، دانشمندی که در دهه ۱۹۸۰ رشته‌های اطراف «کمان ای» (Sagittarius A) را شناسایی کرد اکنون درباره این رشته‌های جدید تحقیق کرده است. 

او که در دانشگاه «نورث‌وسترن» فعالیت می‌کند، کشف این رشته‌ها به کمک داده‌های رادیوتلسوکوپ «مرکات» در آفریقای جنوبی را «حیرت‌آور» توصیف کرد. 

رصدخانه «مرکات» که دارای دقیق‌ترین رادیوتلسکوپ جهان است این داده‌ها را در جریان بررسی ۲۰۰ ساعته هسته کهکشانی راه شیری ثبت کرد. 

فرهاد یوسف‌زاده بر این باور است که این رشته‌های مرموز بیانگر نکاتی از فعالیت خود «کمان ای» هستند. 

رشته‌هایی که فرهاد یوسف‌زاده چهار دهه پیش در اطراف این سیاه‌چاله بسیار فشرده کشف کرد، بزرگتر و عمودی بودند. این در حالی است که رشته‌های تازه کشف‌شده کوتاهتر و افقی هستند.

فرهاد یوسف‌زاده می‌گوید که دانشمندان به قدری سرگرم ماهیت رشته‌های عمودی شده بودند که متوجه رشته‌های افقی و کوتاهتر نشدند. او تاکید می‌کند که بدون داده‌های رادیوتلسوکوپ «مرکات» و زمانی که صرف مطالعه هسته کهکشانی شد امکان شناسایی رشته‌های افقی وجود نداشت. 

اخترشناسان امیدوار هستند تا با مطالعه رشته‌های اطراف سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری بتوانند به ابعاد نشناخته آن پی ببرند. 

نتیجه یافته‌های دانشمندان درباره این رشته‌ها در نشریه علمی «استروفیزیکال ژورنال لترز» (Astrophysical Journal Letters) منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

برچسب ها :

ناموجود