اردوغان: حامیان تروریست‌ها نباید جایی در ناتو داشته باشند

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با «سائولی نینیستو» همتای فنلاندی خود، نسبت به عضویت این کشور و سوئد در ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) واکنش نشان داد.

به گزارش رویترز، اردوغان خطاب به نینیستو با بیان انتقاد خود از گروه‌های تروریستی و پذیرفته شدن فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، گفت: «نادیده گرفتن سازمان‌های تروریستی که تهدیدی برای یکی از اعضای ناتو هستند، در روح این ائتلاف نیست.»

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان همچنین گفت که آنکارا انتظار دارد به دلیل مبارزه با سازمان‌های تروریستی مورد احترام و حمایت قرار گیرد، این گروه‌های تروریستی امنیت ملی و مردم ترکیه را تهدید می‌کنند.

از طرفی خبرگزاری العربیه هم در گزارشی از تماس تلفنی جداگانه‌ای میان اردوغان و «ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد خبر داد و نوشت: «اردوغان به اندرسون هشدار داد که حمایت سیاسی، مالی و تسلیحاتی سوئد از سازمان‌های تروریستی باید پایان یابد. ترکیه از سوئد انتظار دارد گام‌های ملموس و جدی بردارد که نشان می‌دهد با نگرانی‌های آنکارا در مورد پ‌ک‌ک و شاخه‌های عراقی و سوری این گروه همدردی می‌کند.»

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد، رجب طیب اردوغان، به دبیرکل ناتو اعلام کرد تا زمانی‌که سوئد و فنلاند در زمینه تروریسم همکاری نکنند، آنکارا با عضویت این دو کشور در ناتو موافقت نخواهد کرد.

دبیرکل ناتو نیز در پاسخ با اردوغان اعلام کرد: «نگرانی‌های امنیتی هم‌پیمانان در ناتو بایستی مورد توجه قرار گیرد و رایزنی‌ها هم باید ادامه یابد.»

سوئد و فنلاند که پیشتر موضع بی‌طرفانه‌ای داشتند، به تازگی گفتند که به دنبال پیوستن به ائتلاف ناتو هستند، این ۲ کشور چهارشنبه درخواست خود را برای پیوستن به ناتو به شکل رسمی به مقام‌های مربوطه تحویل دادند.

اما ترکیه از پیوستن این دو کشور به ناتو نگران است و بار‌ها مخالفت خود را ابراز کرده و گفته است که دلیل این مخالفت حضور گروه‌های تروریستی در کشور‌های اسکاندیناوی است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا