از روایت جهان پهلوان تختی تا کشف گنجی از جنگ جهانی دوم، لایحه جامع روزنامه‌نگاری و بازگشت شیوه



مرور اخبار فرهنگی هنری روز شنبه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا، هفته سوم دی ماه در حالی آغاز شد که مصادف با پنجاهمین سال درگذشت غلامرضا تختی بود، از این رو در گزارشی به فیلم‌هایی که از این پهلوان ساخته شده است، پرداختیم. در سینمای ایران دو فیلم «جهان پهلوان تختی» به کارگردانی علی حاتمی و بهروز افخمی و «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی به یادگار مانده اما خیلی‌ها براین باورند که اگر عمر علی حاتمی به دنیا بود و خودش فیلم تختی را می‌ساخت، ممکن بود اثر ویژه‌تری از این پهلوان ایرانی به یادگار بماند.

«پهلوان تختی، با این بزرگی و رادمردی، جز در گورستان ابن ‌بابویه، خانه‌ای ندارد. به‌راستی وقت آن نیست که خانه‌ای با همه یادمان‌های پهلوان به‌پا کنیم؟ خانه-موزه‌ای که یادآور و زیبنده پهلوان باشد. گام نخست را بهزاد شیشه‌گران برداشته؛ که بیش از ۲۰۰ تابلو، از تختی آفریده است.» این سخن از آلبرت کوچویی است. در کتابی با عنوان «تختی خانه ندارد» که در این گزارش می‌توانید بخش‌هایی از آن را بخوانید. 

ادبیات و کتاب/ سینما و تئاتر

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی احکام جداگانه‌ای، قائم مقام، مدیران کمیته‌ها و مسئولان این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را معرفی کرد.

مهرداد باقری پبدنی – رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران – با صدور حکمی، رضا مجدی را به‌عنوان عضو هیئت مدیره و مدیر عامل موسسه باغ کتاب تهران جانشین محسن جلالی فراهانی کرد.

رمان سیاسی اطلاعاتی «عملیات سیاه؛ روایتی از عملیات پنهان ترامپ» نوشته رضا صادقی و کتاب علمی آموزشی«آمـوزش مهـارت‌هـای زنـدگی و خـانـواده» توسط انتشارات گنجور سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکزی ایران منتشر شد.

اسناد مهم و ارزشمند آرشیوی جمعیت هلال احمر متعلق به دوره زمانی ۱۳۶۱ تا ۱۳۹۲، به مخازن معاونت اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران منتقل شد.

همچنین خبری دیگر  از یک انتصاب داشتیم، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی حکمی «حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده» را به عنوان بعنوان رئیس سازمان دارالقرآن الکریم منصوب کرد.

دبیرخانه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش‌های بخش رادیو تئاتر خود را معرفی کرد.

جشنواره تئاتر فجر منطقه ۲ (بوشهر) صبح امروز شنبه ۱۷ دی ماه در تالار اصلی مجتمع فرهنگی هنری نهم دی استان بوشهر با اعلام برگزیدگان این رویداد هنری به کار خود پایان داد.

همچنین اعلام شد فیلم مستند «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی از ۲۱ دی ماه در سینماهای هنر و تجربه اکران خود را آغاز می‌کند.

تجسمی و موسیقی/ رسانه

امروز در حوزه موسیقی، طی نشستی از جدیدترین اثر تک‌نوازی محسن نفر با نام «زار» در حوزه هنری رونمایی شد. در این نشست که میلاد عرفان‌پور (مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری) حضور داشت، درباره برگزاری کنسرت برای این آلبوم گفت: در شرایطی هستیم که محدودیتی درخصوص برگزار نکردن کنسرت به هنرمندان تحمیل شده است؛ امری که غلط است؛ زیرا هنر به اکران زنده است و آنهایی که هنرمند را وادار به سکوت می‌کنند قطعا از جنس هنر نیستند. 

در ادامه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران نیز با انتشار یک بیانیه جدید، اطلاعاتی را درباره‌ی آخرین وضعیت عکاسان بازداشت شده ارایه کرد که در این لینک می‌توانید شرح این بیانیه را بخوانید. 

منوچهر نیازی، استاد نقاشِ ۸۵ ساله که سه ماهه گذشته، از کشف برخی آثار کپی شده‌اش در بازار هنر خبر داده بود، در گفت‌وگویی که شنبه از او داشتیم، اعلام کرد که شکایت از جعل‌کنندگان آثارش را در مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ثبت کرده است و وکیلش پرونده را در قوه قضاییه پیگیری می‌کند.

در حوزه رسانه نیز، با حکم «محسن برمهانی» معاون سیما، «مهدی نقویان» به سمت رییس مرکز سیمافیلم منصوب شد. 

همچنین مدتی است که از لایحه جامع روزنامه‌نگاری صحبت به میان آمده؛ لایحه‌ای که گفته می‌شود قرار است اواخر دی ماه به مجلس فرستاده شود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرداد ماه امسال از تمام شدنِ روند تدوین آن خبر داده بود، در این راستا گفت‌وگویی با محمدمهدی فرقانی استادِ ارتباطات داشتیم که به استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران تاکید کرد. 

«شیوه»  برنامه‌ای گفتگو محور در حوزه‌های حوزه‌های حقوقی، سیاسی، اجتماعی است که مدتی پخش آن از صدا وسیما متوقف شده بود و با اعمال تغییراتی در بخش اتاق فکر خود، از شنبه شب از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، این برنامه در سری جدید، یک روز در هفته پخش می‌شود.

گردشگری و میراث‌فرهنگی

وزارت حج عربستان، ثبت‌نام حج را برای شهروندان ساکنِ این کشور درحالی آغاز کرد که هزینه حج تمتع ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) و شرایط جدیدتری را برای این مناسک مذهبی اعلام کرد. بر این اساس هزینه حج امسال برای “زائران داخل عربستان” از ۳۹۸۴ ریال سعودی (۱۰۶۰ دلار) آغاز می‌شود. گران‌ترین بسته با اسکان زائران در برج‌های شش گانه منا در نزدیکی جمارات تا ۱۱۴۳۵ ریال قیمت دارد. وزارت حج عربستان همچنین پرداخت هزینه حج را برای شهروندان خود در سه قسط امکان‌پذیر کرده است.

در حالی‌که در رزوهای اخیر موضوع آب‌گیری از سد «چشمیر» یکی از اخبار و چالش‌های میراث‌فرهنگی بوده است، به اختلافی میان فعالان و دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست و همچنین مقامات استانی کهگیلویه و بویراحمد و وزارت نیرو تبدیل شده است.مدیر پروژه و ناظر کاوش‌های نجات‌بخشی سد و نیروگاه «چم‌شیر» در جدیدترین اظهار نظر خود از شناسایی ۱۴۰ اثر تاریخی در ۱۶۰ محوطه باستانی کاوش شده در حوضه آبگیر سد چم‌شیر خبر داد. در واقع نظر فعالان محیط زیست بر این است که با آبگیری این سد فاجعه گتوند بار دیگر تکرار خواهد شد و نه تنها آب مصرفی زمین‌های زراعی، شور خواهد شد که بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه از بین خواهد رفت.

همچنین در این حوزه شاهد دو انتصاب جدید در وزارتخانه میراث‌فرهنگیف گردشگری و صنایع‌دستی بودیم؛ بر این اساس علی طلوعی به‌عنوان «معاون توسعه مدیریت و منابع» و حسین ساری به عنوان «مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین‌الملل» منصوب شدند.

اخبار فرهنگی هنری در جهان 

پس از انتشار دور اخیر کاریکاتورهای مورد اعتراض ایران در یک نشریه فرانسوی و مجادله دیپلماتیک حاصل از آن، برخی مقام‌های سیاسی فرانسه، این اقدام را در راستای وجود آزادی بیان در این کشور توصیف و از اعتراض طرف‌های ایرانی، تعجب خود را ابراز کردند. در گزارشی که روز شنبه داشتیم، مروری داشتیم بر این‌که چه جایی در جهان است که آزادی بیان مطلق در آن وجود دارد یا مصداق مهد آزادی است. آیا فرانسه است؟

در ادامه، مقامات امنیتی در سودان جنوبی، ۶ خبرنگار را به دلیل انتشار ویدئویی افشاگرانه و غیرمتعارف از رئیس جمهور این کشور بازداشت کردند.

پس از انتشار نقشه‌ای قدیمی توسط آرشیو ملی هلند که گمان می‌رود جایی را نشان می‌دهد که سربازان آلمانی، گنجی به ارزش میلیون‌ها یورو را در طول جنگ جهانی دوم مخفی کرده‌اند، باعث جنب و جوش شکارچیان گنج در هلند شده است و گروه‌هایی با فلزیاب و بیل به سمت مزارع اطراف روستای «اومیرن» در شرق کشور هلند سرازیر شده‌اند.

همچنین گروهی از باستان‌شناسان با کاوش در دو مقبره باستانی واقع در «اقصر» موفق به کشف ۶۰ مومیایی شدند.

«اولیویا هاسی» و «لئونارد وایتینگ» که در زمان ساخت فیلم «رومئو و ژولیت» در سال ۱۹۶۸ به ترتیب ۱۵ و ۱۶ ساله بودند، ادعا کرده‌اند که «فرانکو زفیرلی» آن‌ها را وادار کرده است که صحنه ای را به صورت برهنه اجرا کنند و حالا این بازیگران از کمپانی پارامونت به خاطر کودک آزاری شکایت کردند و خواهان دریافت غرامت ۵۰۰ میلیون دلاری شده‌اند. این در حالی است که پسر «فرانکو زفیرلی» از طرح شکایت دو بازیگر اصلی فیلم اقتباسی کارگردان ایتالیایی در سال ۱۹۶۸، انتقاد کرده است.

«ارل بوئن» که بیشتر برای بازی در نقش روان‌شناس دکتر «پیتر سیلبرمن» در سری فیلم‌های «ترمیناتور» شناخته می‌شد در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

جوایز سالانه آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) نیز فهرست نامزدهای اولیه جوایز سال ۲۰۲۳ را در شاخه‌های گوناگون اعلام کرد.

انتهای پیام 



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا