از فرصت استفاده نمی‌کنیم! – ایسنا



کره جنوبی در پی ممنوعیت استفاده از محصولات شرکت آمریکایی میکرون در بعضی از بخش‌های حساس چین، از بهره برداری از فرصت پیش آمده خودداری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: دولت کره جنوبی، شرکت‌های سازنده تراشه حافظه را به گرفتن سهم بازاری که شرکت میکرون تکنولوژی در چین از دست می‌دهد، تشویق نخواهد کرد.

چین، بزرگترین بازار شرکت‌های نیمه رسانای کره‌ای سامسونگ الکترونیکس و اس‌ کی هاینیکس است که تعدادی کارخانه در این کشور دارند. ادامه فعالیت این شرکت‌ها در چین، به مجوزهایی بستگی دارد که از سوی واشنگتن صادر می‌شود و از این رو آمریکا، اهرمی برای اعمال نفوذ روی تصمیمات سئول برای متوازن کردن تعامل اقتصادی با دو کشور در اختیار دارد.

به گفته این منبع آگاه، کره جنوبی همچنین برای بهره برداری از موقعیتی که برای میکرون در چین به وجود آمده، محتاط است زیرا آمریکا را به عنوان شریک بلندمدت مهم برای صنعت نیمه رسانای خود می‌بیند و نمی‌خواهد این رابطه را خراب کند.

تصمیم چین درباره میکرون، کره جنوبی را در جنگ بین آمریکا و چین بر سر دسترسی به فناوری و امنیت ملی، به مخمصه انداخته است و اگرچه، واشنگتن بزرگترین شریک امنیتی سئول است اما چین، بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی است.

با رویارویی دو اقتصاد بزرگ جهان در حوزه تجارت و فناوری، واشنگتن به همراه ژاپن و هلند، مجموعه محدودیت‌هایی را برای فروش تجهیزات تولید تراشه و دانش آن به پکن، اعمال کرده است.

روزنامه فایننشیال تایمز پیش‌تر گزارش کرده بود کره جنوبی اعلام کرده است به شرکت‌های خود اجازه می‌دهد خلا به وجود آمده از ممنوعیت میکرون در چین را پر کنند. دولت کره جنوبی چنین موضوعی را تکذیب و اعلام کرده که هنوز موضع رسمی در این خصوص اعلام نکرده است.

هنوز معلوم نیست آیا چین، برخورد با شرکتهای تراشه‌سازی آمریکایی را گسترش خواهد داد یا آیا آمریکا به ممنوعیت چین علیه میکرون، واکنش نشان خواهد داد. دو طرف اخیرا تلاش کرده اند از تنشها کم کرده و مذاکرات در سطح مقامات عالی رتبه را احیا کنند که شامل دیدارهای هفته گذشته میان مقامات ارشد بازرگانی در واشنگتن بوده است.

میکرون حدود ۱۱ درصد از درآمدش را از شرکتهایی دریافت می‌کند که مقر آنها در سرزمین اصلی چین است. این شرکت برآورد کرده است حدود ۲۵ درصد از درآمدش از مجموع فروش مستقیم بعلاوه فروش غیرمستقیم از طریق توزیع‌کنندگان در چین به دست می‌آید. این شرکت ۲۲ مه اعلام کرد سرگرم ارزیابی تاثیر ممنوعیت اخیر چین است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، اظهار کرد: ما با متحدانمان درباره اقدام چین علیه میکرون، این ممنوعیت را به شکل ساده و روشن به‌عنوان یک جبر اقتصادی می‌بینیم. ما این ممنوعیت را تحمل نخواهیم کرد و فکر هم نمی‌کنیم که موفقیت آمیز باشد.

انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا