اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟

با پیشرفت صنعت ساخت‌وساز، انتخاب مصالح بهینه هم در پیش‌برد پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مختلف نقش مهمی پیدا کرده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، انتخاب اسکلت است. پرسشی اساسی در این میان وجود دارد؛ اسکلت فلزی یا بتنی را در سازه‌ها به‌کار بگیرید. در این مقاله، سعی کرده‌ایم که به این پرسش پاسخ بدهیم. 

اسکلت فلزی یا بتنی؟

برای انتخاب بهترین اسکلت باید به نکات مختلفی دقت کنید. در واقع، عوامل گوناگونی در تصمیم‌گیری درباره این موضوع نقش دارند. برای مثال:

  • آب‌وهوا
  • میزان رطوبت
  • بارندگی
  • خشکی هوا
  • گرما

در کنار این موضوعات، باید نگاه ویژه‌ای به بودجه مالی هر پروژه هم داشته باشید و با در نظرگرفتن موقعیت مکانی از نظر زلزله‌خیزبودن هر منطقه ساخت هم به نتیجه‌گیری نهایی در این زمینه برسید. اجازه بدهید که در ادامه با اسکلت‌های بتنی و فلزی بیشتر آشنا شویم.

اسکلت بتنی

در ساختار اسکلت‌های بتنی برای مسلح‌کردن بتن از میلگرد استفاده می‌شود. با وجود میلگردها، پی ساختمان و ستون سازه مسلح و مستحکم می‌شود. مقاومت کششی بتن‌ها آنچنان زیاد نیست، برعکس مقاومت فشاری بالایی که دارند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که گزینه‌های مطلوبی برای نواحی زلزله‌خیز نباشند. با استفاده از میلگرد در بتن، ضعف سازه در مقوله استحکام از بین می‌رود. از اسکلت‌های بتنی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • تونل‌ها
  • پل‌ها
  • ساختمان‌های کوچک

مزایا و معایب اسکلت‌های بتنی

برای اینکه بدانید اسکلت فلزی یا بتنی را انتخاب کنید، لازم است که مزایا و معایب هریک را به‌خوبی بشناسید:

  • مزایای اسکلت بتنی:
  1. سازگاری با انواع آب‌وهوا
  2. مقاومت در مقابل آتش
  3. صلبیت بالا نسبت به هم‌تای فلزی‌اش
  4. دسترسی بهتر به مصالح ساختمانی نظیر سیمان و ماسه
  5. هزینه اجرای مقرون‌به‌صرفه در مقایسه با اجرای اسکلت‌های فلزی
  • معایب اسکلت بتنی:
  1. وقت‌گیربودن اسکلت‌بندی و قالب‌بندی
  2. وزن زیاد سازه نسبت به اسکلت فولادی
  3. اثرگذاری عوامل خارجی در زمان بتن‌ریزی
  4. احتمال بالای انقباض و ترک‌خوردگی اسکلت

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟

اسکلت فلزی

در ساختار اسکلت‌های فلزی از مقاطع فولادی استفاده می‌شود. برای اتصالات هم از پیچ و مهره یا جوشکاری و پرچ استفاده می‌کنند. برای اینکه بدانید اسکلت فلزی یا بتنی را انتخاب کنید، باید با ویژگی‌های هر دو آشنا باشید.

نگاهی به اسکلت فلزی به شما اطلاعات خوبی درباره مزایا و معایبش می‌دهد. قیمت مقاطع فولادی و فلزی مختلف مانند قیمت ورق st37 یا محصولات دیگر همیشه در نوساناتی است و باید در هنگام انتخاب اسکلت به این موضوع هم دقت کنید. 

مزایا و معایب اسکلت فلزی

باید بدانید که پاسخی قطعی برای پرسش اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی وجود ندارد. هریک ویژگی‌هایی دارند که استفاده از آنها را برای موقعیت و شرایطی مطلوب می‌کند. اسکلت‌های فلزی هم مزایا و معایبی دارند که قابل ‌بررسی است. 

  1. سرعت بالای نصب و اجرا
  2. انعطاف‌پذیری مطلوب
  3. امکان پیاده‌سازی طرح‌های معماری متنوع
  4. وزن کمتر نسبت به اسکلت بتنی
  5. ارزشمندبودن پس از تخریب
  1. ایجاد اتصالات و جوشکاری دشوار
  2. زنگ‌زدگی و خوردگی در اثر تماس با رطوبت و اتمسفر هوا

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟

تصمیم‌گیری نهایی درباره انتخاب اسکلت فلزی یا بتنی چگونه است؟

حالا که از ویژگي‌های هریک از اسکلت‌های بتنی و فلزی آگاه شدید، باید بنا به شرایط پروژه دست به تصمیم‌گیری بزنید. بررسی موارد زیر هم در رسیدن به تصمیم نهایی مفید است:

  • هزینه اجرا؛ هزینه اسکلت‌های فلزی معمولا بیشتر است. قیمت مقاطع فولادی مختلف مانند قیمت ورق آلیاژی همیشه در تلاطم و نوساناتی است. 
  • مدت‌زمان اجرا؛ پیاده‌سازی اسکلت فلزی سریع‌تر از اسکلت بتنی انجام می‌شود. 
  • مقاومت در مقابل زلزله؛ سطح مقاومت هر دو اسکلت در مقابل زلزله تقریبا یکسان و مطلوب است.
  • مقاومت در مقابل آتش؛ سازه‌های بتنی در مقابل آتش مقاوم‌تر از نمونه‌های فلزی هستند. 
  • طول عمر؛ فلز و فولاد از بتن مقاوم‌تر هستند و کمتر دچار شکستگی و ترک‌خوردگی می‌شوند.
  • ارزش اسقاط؛ ارزش اسکلت‌های فلزی بعد از تخریب بیشتر از اسکلت‌های بتنی است. 
  • دستمزد اجرا؛ هزینه‌های اجرای اسکلت فلزی معمولا کمتر از هم‌تای بتنی‌اش است. 

قیمت اسکلت‌های مختلف چگونه است؟

در خصوص ویژگی‌های هریک از اسکلت‌های فلزی و بتنی صحبت کردیم و مقایسه‌ای هم میان آنها صورت دادیم. هزینه اجرای اسکلت‌های فلزی معمولا بیشتر از هم‌تای بتنی‌شان است. از سوی دیگر، در خصوص تهیه اسکلت هم با بازاری پرنوسان‌تر از محصولات بتنی روبه‌رو هستیم.

با کمی نگاه و بررسی بازارهای محصولات فولادی به این نتیجه می‌رسید که تلاطم و تغییرات زیادی در آنها وجود دارد. برای مثال، قیمت میلگرد ۱۶ امروز با فردا یا روزهای دیگر هفته می‌تواند تفاوت‌ها و تغییراتی اساسی داشته باشد.

از همین روی است که انتخاب اسکلت فلزی برای سازه‌ها با دغدغه‌هایی در خصوص قیمت و هزینه روبه‌رو است. البته هزینه نباید مانع از آن شود که از میان اسکلت فلزی یا بتنی دست به انتخاب مورد دیگر بزنید. در واقع، لازم است که نگاهی کارشناسی با توجه به شرایط هر پروژه به‌میان باشد.

گاهی صرف هزینه‌ بیشتر می‌تواند مانع از بروز خسارت‌های آتی شود. با توجه به اینکه ملزومات هر پروژه ساخت چیست و چه بودجه‌ای در اختیار دارد، باید دست به انتخاب اسکلت مناسب بزنید. هرچند که اسکلت فلزی هزینه‌ بیشتری دارد اما مزایای آن را نباید نادیده گرفت. 

در آخر

برای تهیه مقاطع فولادی مختلف جهت اسکلت‌بندی سازه‌ها باید با بازار خریدوفروش این محصولات به‌خوبی آشنا باشید. یکی از روش‌های آشنایی و رصد بازار هم مراجعه به پایگاه‌هایی است که اطلاعات خوبی درخصوص قیمت محصولات این بازار در اختیارتان قرار می‌دهند.

یکی از مراجع فعال در این زمینه، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت علاوه بر اینکه اطلاعات دقیق و درستی درباره قیمت‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع مختلف هم سالیان طولانی فعالیت داشته است.

برای آگاهی از قیمت مقاطع فولادی و فلزی مختلف می‌توانید از اطلاعات به‌روز آیرومارت و تحلیل نوسان قیمت‌هایش استفاده کنید. راه‌های تماس با این مجموعه هم به‌شرح زیر است:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

به‌کمک این مرجع خوش‌نام می‌توانید به رصد قیمت مقاطع مختلف بازار فولاد و فلزات بپردازید و در ضمن از بستری امن و معتبر اقدام به تهیه محصولات موردنیازتان کنید. 



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا