افتتاح حساب حدود ۸۰۰ هزار نفر برای وام نهضت مسکن

از حدود ۳.۶ میلیون نفر متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون حدود ۸۰۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات این طرح در بانک مسکن افتتاح حساب کرده و قرارداد پرداخت وام حدود ۲۰۰ هزار واحد منعقد شده است. به گزارش ایسنا، مدیرعامل بانک مسکن از افتتاح حساب ۷۹۸ هزار و ۶۳۶ نفر برای دریافت

کد خبر : 87536
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 ژانویه 2023 - 20:47
افتتاح حساب حدود ۸۰۰ هزار نفر برای وام نهضت مسکن



از حدود ۳.۶ میلیون نفر متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون حدود ۸۰۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات این طرح در بانک مسکن افتتاح حساب کرده و قرارداد پرداخت وام حدود ۲۰۰ هزار واحد منعقد شده است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل بانک مسکن از افتتاح حساب ۷۹۸ هزار و ۶۳۶ نفر برای دریافت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن خبر  داده است. مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل تسهیلات و آورده ۴۵ هزار و ۱۸ میلیارد تومان اعلام شده که از این میزان، ۱۶ هزار و ۳۹۸ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و ۲۸ هزار و ۶۲۰ میلیاردتومان از محل تسهیلات واریز شده است.

به گفته علی عسگری، بانک مسکن تاکنون با ۲۰۰ هزار و ۲۶۱ واحد به مبلغ ۶۸  هزار و ۹۶ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.

با توجه به ارقام مذکور و در نظر گرفتن تکلیف ۶۳ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن در طرح نهضت ملی، این بانک حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بیش از تکلیف سال اول خود را محقق کرده و این در حالی است که سایر بانک‌ها آمار قابل توجهی از عملکرد خود در قبال قانون جهش تولید و تامین مسکن ارایه نکرده‌اند.

آن‌چه مسلم است این‌که منابع بانک مسکن برای پوشش‌دهی به طرح ساخت سالیانه یک میلیون خانه کفاف نمی‌دهد و به نظر می‌رسد منابع این بانک در حال اتمام است.

پس از تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن در مرداد ۱۴۰۰ تعداد ۲۷ بانک و موسسه اعتباری مکلف به پرداخت تسهیلات این طرح شدند. برای هر بانک نیز سهمیه‌ای جداگانه تعیین شد. بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن با ۶۳ هزار میلیارد تومان بود، دو بانک دولتی دیگر هر کدام پرداخت ۴۲ هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفتند. اعداد و ارقام متفاوتی نیز برای دیگر بانک‌ها تعیین شد که از ۳۰ میلیارد تومان تا ۳۹ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

نهضت ملی مسکن در یک نگاه

بنابراین گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده‌اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. بر اساس اعلام محمد مخبر ـ معاون اول رییس‌جمهور تاکنون برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین زمین صورت گرفته  است.

تا اواسط آبان امسال ۵۰۹ هزار و ۵۶۷  واحد پروژه تعریف شده، ۱۹۴ هزار و ۹۶۳ واحد در مرحله فونداسیون و ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ واحد نیز دارای سقف و اسکلت بوده است. ۵۴ هزار و ۷۴۶ واحد در مرحله سفت کاری، ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحد در مرحله نازک کاری و ۱۲ هزار و ۸۱۲ واحد نیز در مراحل پایانی قرار داشتند. بنا به گفته هادی عباسی اصل معاون وزیر راه و شهرسازی، با احتساب واحدهای روستایی، خودمالکی و قرارداد با دستگاه‌های دولتی حدود یک میلیون  واحد در مراحل اجرا قرار دارد. تا کنون هفت مرحله ثبت نام برای واحدهای این پروژه در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام شده است.

تا ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ تعداد ۷۹۸ هزار و ۶۳۶ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نزد بانک مسکن افتتاح حساب کرده و مجموعا ۴۵ هزار و ۱۸ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی به حساب سازندگان واریز شده است. طبق گفته مسئولان بنیاد مسکن در حال حاضر هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن به حدود ۸ میلیون تومان رسیده و زمان ساخت پروژه‌ها ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها :

ناموجود