افزایش قیمت نفت ملایم شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی افزایش یافت و تحت تاثیر چشم انداز اقتصادی روشنتر چین که تقاضا برای سوخت در این کشور را بالاتر خواهد برد، به سوی ثبت دومین رشد هفتگی متوالی پیش می رود. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس، با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۵ درصد

کد خبر : 95296
تاریخ انتشار : جمعه 20 ژانویه 2023 - 12:49
افزایش قیمت نفت ملایم شد



قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی افزایش یافت و تحت تاثیر چشم انداز اقتصادی روشنتر چین که تقاضا برای سوخت در این کشور را بالاتر خواهد برد، به سوی ثبت دومین رشد هفتگی متوالی پیش می رود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس، با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۹ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز پنج شنبه با یک درصد افزایش بسته شده بودند که بالاترین قیمت نهایی آنها از اول دسامبر بود.

آمار سازمان ابتکار داده مشترک (JODI) نشان داد تقاضای چین برای نفت در نوامبر، به بالاترین میزان از فوریه رسید. تقاضای این کشور برای نفت، امسال با تسهیل مقررات مقابله با گسترش کووید، بهبود بیشتری پیدا خواهد کرد.

عامل دیگری که از افزایش قیمت نفت پشتیبانی کرد، امیدواری به پایان سیکل تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بود. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک روز پنج شنبه گفت: بانک مرکزی آمریکا نشانه های ملایم شدن فشارهای تورمی را مشاهده کرده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA گفت: دو اقتصاد بزرگ جهان، به نفت بیشتری نیاز دارند. بازار نفت تحت تاثیر نگرانیهای رکود، نزولی شده است اما همچنان نشانه هایی نشان می دهد که ممکن است دچار اندکی محدودیت عرضه بماند.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی روز پنج شنبه اظهار کرد: بهبود اقتصاد چین و تحریمها علیه نفت روسیه، ممکن است بازارهای انرژی را در سال ۲۰۲۳ با کمبود عرضه روبرو کند.

خبرگزاری تاس به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نوشت: مذاکراتی با گروه اوپک پلاس درباره کاهش احتمالی تولید نفت روسیه وجود نداشته است.

در این بین، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ ژانویه، به میزان ۸.۴ میلیون بشکه افزایش یافت و به حدود ۴۴۸ میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۱ بود. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش این ذخایر به میزان ۵۹۳ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل نفت است، به میزان ۳.۶ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۳۱.۴ میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان از ژانویه سال ۲۰۲۲ بود.

تولید نفت آمریکا هفته گذشته ثابت بود و در ۱۲.۲ میلیون بشکه ایستاد در حالی که واردات نفت به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت، حدود ۳.۵ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از ۲.۵ میلیون بشکه افزایش پیش بینی شده از سوی تحلیلگران بود. ذخایر سوختهایی نظیر دیزل و نفت کوره که انتظار می رفت ۱۲۲ هزار بشکه افزایش پیدا کرده باشد، به میزان ۱.۹ میلیون بشکه کاهش یافت.

طبق آمار سازمان ابتکار داده مشترک (JODI)، صادرات نفت عربستان سعودی در نوامبر، به پایینترین میزان در پنج ماه گذشته رسید و تولید این کشور هم کاهش داشت. صادرات نفت عربستان سعودی حدود ۶.۳ درصد در نوامبر نسبت به اکتبر کاهش یافت و به ۷.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید که نخستین کاهش صادرات این کشور در شش ماه گذشته بود. تولید نفت این کشور در نوامبر، به ۱۰.۴۷ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰.۹۶ میلیون بشکه در روز در اکتبر، کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، افت شاخص دلار آمریکا که به سوی دومین کاهش هفتگی متوالی پیش می رود، عامل دیگری بود که از روند افزایشی قیمت نفت حمایت کرد. دلار ضعیفتر، نفت را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر می کند.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها :

ناموجود