افسانه‌های کُردی کتاب شد – ایسنا



سه کتاب از مجموعه «قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی» با عنوان‌های «افسانه‌های کردی»، «افسانه‌های خراسانی» و «افسانه‌های ترکمن صحرا» منتشر شدند.

به گزارش ایسنا، در معرفی این مجموعه عنوان شده است: ایران سرزمینی گسترده است که از تنوع قومی و نژادی فراوانی برخوردار است و همین امر موجب وجود انواع افسانه‌ها در میان اقوام ایرانی است. هر افسانه می‌تواند بخشی از حیات فرهنگی و جلوه‌ای از نوع تفکر و نگاه اقوام مختلف ایران به زندگی باشد.

افسانه‌های هر ملت، میراث معنوی آن ملت است که به صورت سینه‌ به سینه و در قالب ادبیات شفاهی منتقل شده است. افسانه‌های ایرانی، بخش عظیمی از فولکلور غنی ما را تشکیل می‌دهد و قرن‌هاست که زندگی و آداب و رسوم جامعه ما ایرانیان با هزاران افسانه و قصه آمیخته است. 

عموما مردم برای بیان مفاهیم آموزنده و حکمت‌های تربیتی از افسانه‌ و قصه برای فرزندانشان استفاده می‌کنند و برای این کار از فضای تخیلی استفاده می‌کنند. اما به طور کلی مفاهیم تربیتی و پیروزی همیشگی خوبی بر بدی و مسائلی از این دست، باعث می‌شوند که از افسانه‌ها برای مخاطبان کودک و نوجوان استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که افسانه‌ها و حکایت‌های قدیمی و تاریخی، دربردارنده آرزوها، ایده‌آل‌ها و آرمان‌های یک ملت یا قوم هستند.

می‌توان به نوعی منشاء و ریشه افسانه‌ها را ارج گذاشتن به فضیلت‌های انسانی و رذیلت‌های اخلاقی و شیطانی دانست و هر ملتی، به تناسب گذشته و حالِ خود، افسانه‌هایی دارد. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته در این حوزه میراث غنی و گرانقدری هم دارد. با این حال، عموم مخاطبان ایرانی، از این نکته غافل بوده‌اند.

فرق میان افسانه و قصه نیز در این است که افسانه قالبی است که کلیه ویژگی‌های لفظی قصه را داراست با این تفاوت که عناصر خیالی و امور خارق‌العاده در آن زیادتر و قوی‌تر است. 

افسانه‌های ایرانی، بخش عظیمی از فولکلور غنی ما را تشکیل می‌دهد و قرن‌هاست که زندگی و اداب و رسوم جامعه ما ایرانیان با هزاران افسانه و قصه ممزوج است.

افسانه‌ها به‌طور کلی در زندگی و ادبیات هر قوم و ملتی دارای اهمیت و شایان مطالعه است.

 این مجموعه با بازنویسی شهناز آذرینوش و با تصویرگری ساناز کریمی طاری، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در واحد کودک موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر شده است.

«افسانه‌های کردی» در ۲۰۸ صفحه و با قیمت ۵۹ هزار تومان، «افسانه‌های خراسان» در ۱۱۲ صفحه و با قیمت ۳۸ هزار تومان و «افسانه‌های ترکمن صحرا» در ۱۰۸ صفحه و با قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه شده‌اند. 

 انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا