امکان بخشودگی سهم اوقاف در طرح مسکن ملی اراک وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام واحدی ظهر دوشنبه در شورای مسکن استان مرکزی با بیان اینکه در مطالعات اولیه در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، چالشی که کلانشهر اراک به شکل ویژه با آن مواجه شد، اظهار کرد: فقدان اراضی دولتی کافی برای شروع این پروژه بود و از طرفی تعریف طرح در

کد خبر : 14996
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 ژانویه 2022 - 14:37
امکان بخشودگی سهم اوقاف در طرح مسکن ملی اراک وجود ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام واحدی ظهر دوشنبه در شورای مسکن استان مرکزی با بیان اینکه در مطالعات اولیه در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، چالشی که کلانشهر اراک به شکل ویژه با آن مواجه شد، اظهار کرد: فقدان اراضی دولتی کافی برای شروع این پروژه بود و از طرفی تعریف طرح در شهرها و شهرک‌های اقماری مثل شهر جدید امیرکبیر یا شهر مهاجران به دلیل عدم استقبال مردم اراک از سکونت در آن مناطق، عملاً امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: در همین راستا برای کلان کشور، تفاهمنامه ای بین وزارت راه و شهرسازی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای مشارکت و معرفی زمین مناسب در این طرح منعقد شد.

مدیرکل اوقاف استان مرکزی تصریح کرد: این مهم در کلانشهر اراک با دعوت از اداره کل اوقاف و امور خیریه و معرفی یک قطعه زمین ۶۵ هکتاری از اراضی موقوفه وارد فاز مطالعاتی و عملیاتی شده و در نهایت تعریف طرح اقدام ملی مسکن اراک در اراضی موقوفه واقع در کمربندی شمالی (جنب مجتمع حوزوی خاتم الانبیا) به تصویب تمامی مقامات استانی و ملی رسید.

واحدی گفت: طبعاً تصرف و ساخت و ساز در اراضی موقوفه با اراضی دولتی متفاوت است و موقوفه در اختیار دولت نیست و خود یک شخصیت حقوقی مستقل دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل لازم بود در این طرح به نحوی که صرفه و صلاح موقوفه و مردم هر دو باهم لحاظ شود، سهم پرداختی از طرف مردم به موقوفه تعیین و ابلاغ شود.

مدیرکل اوقاف استان مرکزی با بیان اینکه روال فعلی سازمان اوقاف در واگذاری اراضی موقوفه در قالب حق تملک اعیان، اخذ پذیره اولیه به مأخذ ۱۰۰ درصد ارزش زمین طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری است، عنوان کرد: اما از آنجا که متقاضیان این طرح عموماً فاقد قدرت مالی قابل توجه بودند با نظر مساعد نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، مقرر شد به جای اخذ پذیره ۱۰۰ درصد، از هر متقاضی پذیره اولیه حدود ۴۰ درصد دریافت شود که بر اساس نظریه کارشناسی موجود، این میزان به رقم ۲۶۰ میلیون ریال به تمامی متقاضیان ابلاغ شده است.

واحدی ادامه داد: امکان بخشیده شدن ۲۶۰ میلیون ریال سهم اوقاف در پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک وجود ندارد و در صورتی که مردم هزینه را در موعد مقرر پرداخت نکنند به منزله انصراف است و افراد جدید جایگزین خواهند شد.

وی در پایان بیان کرد: مبلغ پذیره تعیین شده به حساب خود موقوفه واریز می‌شود نه به حساب اداره اوقاف و طبق قوانین و دستورالعمل‌های سازمان اوقاف و نظر شخص واقف، آن مبالغ هزینه می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود