انحصار ایجاد کشتارگاه‌ در مازندران برداشته شد



ایسنا/مازندران مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: یک سال گذشته انحصار ایجاد کشتارگاه‌ها در استان برداشته شد هر سرمایه گذاری با توجه به شرایط، اصول بهداشتی و استاندارد می‌تواند در هر نقطه مازندران سرمایه گذاری کرده و کشتارگاه احداث کند.

محمد حسین گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال‌های گذشته کشتارگاه‌هایی در چهار نقطه مازندران تعریف کرده بودند، اظهار کرد: اما در این یک سال، انحصار ایجاد کشتارگاه‌ها در استان برداشته شد و هر سرمایه گذاری با توجه به شرایط، اصول بهداشتی و استاندارد می‌تواند در هر نقطه مازندران سرمایه گذاری کرده و کشتارگاه احداث کند و اداره کل دامپزشکی نیز مشاوره و خدمات لازم را انجام خواهد داد.

 وی با بیان اینکه دامپزشکی در خصوص احداث کشتارگاه نمی‌تواند تسهیلات اعطا کند، افزود: شهرداری‌ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند نسبت به ساخت کشتارگاه اقدام کنند.

 مدیرکل دامپزشکی مازندران با تاکید بر اینکه در دنیا لزومی ندارد که همه شهرها کشتارگاه داشته باشد، تصریح کرد: مهم این است که گوشت سالم و بهداشتی به دست مردم برسد.

این مسئول گفت: در هر نقطه از استان که کشتارگاه باشد می‌تواند طبق قانون تجارت آزاد، گوشت بهداشتی و سالم با توجه به سلیقه و روابط مالی حتی از خارج از استان وارد کند.

گلپایگانی تاکید کرد: در غرب استان مازندران نیز همواره سعی و تلاش بر این است که گوشت سالم و بهداشتی به دست مردم برسد. البته شرایط اقتصادی مردم هم در نظر گرفته می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه دامپزشکی خود هیچ‌گاه نمی‌تواند کشتارگاه بسازد، متذکر شد: ساخت کشتارگاه با شهرداری‌ها یا بخش خصوصی است و این آمادگی وجود دارد هر کدام از این دو بخش بتواند مجوز کشتارگاه صنعتی با ظرفیت تیپ‌های متوسط و بزرگ را بگیرد راهنمایی و مشاوره لازم داده می‌شود.

 گلپایگانی با ابراز تاسف مبنی بر رویه‌ای که در گذشته در صدور مجوزها وجود داشت، انحصاری بود و در این میان یک سری افراد مجوز گرفتند اما به دنبال راه‌اندازی نبودند، یادآور شد: برخی به دنبال تسهیلات بودند و یا قصد خرید و فروش مجوز به سرمایه گذار دیگری داشتند.

 وی افزود: هر سرمایه گذاری که اهلیت آن توسط دامپزشکی و مراجع ذی‌صلاح مورد تایید باشد با معرفی زمین واجد شرایط بتواند امنیت غذایی را تامین و اصول بهداشتی را رعایت کند مجوز کشتارگاه را در استان دریافت خواهد کرد.

 مدیرکل دامپزشکی مازندران با تاکید براینکه  رعایت ایمنی غذایی در کشور، اظهار کرد: اگر ایمنی غذایی رعایت نشود جان بسیاری از افراد به خطر می‌افتد باید همه کمک کنند تا در کنار امنیت غذایی به ایمنی غذایی در کشتارگاه‌ها توجه شود.

این مسئول بر بازسازی کشتارگاه‌ها در فاصله نزدیک تاکید کرد و ادامه داد: آخرین کشتارگاه در سال ۱۳۸۹ در بابل احداث شد. ساختار کشتارگاه به گونه است که چون با آب سروکار دارد دچار فرسودگی می‌شود بنابراین تمام کشتارگاه‌ها باید بازسازی شوند که در این زمینه تسهیلات و مشوق‌های خوبی داده می شود.

 مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: نباید به کشتارگاه به عنوان بنگاه اقتصادی که تنها باید سود دهی داشته باشد نگاه کرد بلکه هر اقدام در این زمینه سرمایه گذاری در سلامت است.

 انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا