انواع دستگاه اکسیژن ساز و راه های سنجش اکسیژن خون

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، حضور دستگاه اکسیژن ساز با امکان فراهم نمودن اکسیژن کافی برای بیماران مبتلا به بیماری‎‌های مختلف تنفسی و ریوی و دیگر افرادی که در حالت عادی توانایی دریافت اکسیژن موجود در هوا را ندارند، بسیار کمک کننده بوده و سبب می‌شود تا از ایجاد مشکلات متعددی که ناشی از عدم دریافت اکسیژن کافی است جلوگیری به عمل آورده شود. اما از آنجایی که دستگاه اکسیژن ساز در برندهای متفاوتی و مدل‌‎های مختلفی با کاربردهای متعددی موجود است، نیاز است در خصوص انواع این محصولات اطلاعات بیشتری کسب شود تا مراحل انتخاب و خرید بهترین دستگاه با سرعت بالاتری و کیفیت بهتری طی شود.

اهمیت خرید دستگاه اکسیژن ساز

گاز اکسیژن مهم‎‌ترین عنصر مورد نیاز برای ادامه‌‎ی حیات انسان است. این گاز ارزشمند به طور کلی در هوا موجود بوده و هر شخص با انجام اعمال دم و بازدم می‌تواند آن را به سلول‎‌های اندام خود منتقل کند، اما برخی به علت نارسایی‌‎هایی ریوی و مشکلات تنفسی توانایی دریافت این اکسیژن را به قدر کافی ندارند که در این حالت مجبور به استفاده‎‌ی دائمی از دستگاه اکسیژن ساز هستند. عدم حضور این دستگاه برای این افراد به منزله‎‌ی عدم حضور یک دستگاه زندگی بخش بوده و ممکن است در غیاب آن با مشکلات متعددی دسته و پنجه نرم کنند. به همین سبب توصیه می‌شود که اگر فردی از اعضای خانواده‎‌یتان در تنفس عادی خود با مشکلات متعددی رو به رو است به سراغ این دستگاه‎‌ها رفته و با تهیه‎‌ی آن آرامش را در هنگام خواب و بیداری برای وی به ارمغان بیاورید.

انواع دستگاه‎‌های اکسیژن ساز

همانطور که اشاره نمودیم تولیدات دستگاه‎‌های اکسیژن ساز بسیار گسترده بوده و با ورود به یک مرکز فروش اینترنتی و یا حضوری با تنوع بالایی از محصولات رو به رو خواهید شد. این دستگاه‎‌ها را بر اساس کاربر و کارکردشان می‌توان در دسته بندی جداگانه‌‎‌ای قرار داده و به بررسی نکاتی در خصوص آن‎‌ها پرداخت.

انواع دستگاه‌های اکسیژن ساز از لحاظ کارکرد

دستگاه اکسیژن ساز را از لحاظ نوع کارکردی که ارائه می‌دهد می‌توان به دو نوع کانتینیوس (ممتد) و ایمپالسی (متقاطع) تقسیم کرد. اکسیژن سازهای کانتینیوس معمولا برای بیماران مبتلا به مشکلات حاد تنفسی که نیاز به دریافت دائمی اکسیژن دارند مناسب بوده و می‌توانند در منازل یا مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرند. این در حالی است که در نوع ایمپالسی که عملکردی متقاطع دارد دیگر شاهد تولید دائمی اکسیژن نیستیم بلکه تولید اکسیژن با وقفه رو به رو می‌شود.

انواع دستگاه اکسیژن ساز و راه های سنجش اکسیژن خون

انواع دستگاه‎‌های اکسیژن ساز از لحاظ نوع کاربر

دستگاه‎‌های اکسیژن ساز را از نظر نوع کاربردی که ارائه می‌دهند نیز می‌توان به دوسته‎‌ی پرتابل (portable) یا قابل حمل و استیشنری (stationary) یا ثابت تقسیم کرد.

دستگاه‌‎های اکسیژن ساز ثابت

این دستگاه‌‎های اکسیژن ساز برخلاف تصور افراد کاملا ثابت نبوده و به علت چرخ‎‌های تعبیه شده در آن امکان جابه جایی و انتقال آن از یک اتاق به اتاق دیگر وجود دارد. اما از آنجایی که راحتی حمل این دستگاه به اندازه‎‌ی دستگاه قابل حمل نیست از آن به عنوان دستگاه‎‌های ثابت یاد می‌شود. حضور این دستگاه اکسیژن ساز در مراکز پزشکی و خانه‌‎های سالمندان برای تنفس بهتر افراد می‌تواند بسیار مثمرثمر واقع شود.

دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

این دستگاه‎‌ها که گاهی با نام دستگاه خانگی نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند در صنایع و یا منازل مورد استفاده قرار بگیرند. دستگاه‎‌ اکسیژن ساز قابل حمل با مکش هوای درون اتاق و جداسازی اکسیژن موجود در آن و انتقال اکسیژن خالص به هوا منجر به افزایش میزان گاز اکسیژن یک محیط می‌شوند؛ به همین سبب فرد را از استفاده‌‎ی دائمی از کپسول و ماسک اکسیژن که مانع از انجام حرکات آزادانه‎‌ی وی می‌شد رهایی می‌‎بخشد. به گونه‎‌ای که با کمک این دستگاه افراد می‌توانند با خیال آسوده‎‌تری به انجام کارهای مختلف خود در منزل پرداخته و به راحتی به مسافرت یا میهمانی بروند. دستگاه‌‎های اکسیژن ساز قابل حمل بسته به محیط مورد استفاده می‌توانند از ظرفیت ۳ لیتری تا ۱۵۰۰ متر مکعب در ساعت موجود باشند. به همین دلیل در ابتدا بهتر است هدف خود را از تهیه‎‌ی دستگاه اکسیژن ساز مشخص کرده و سپس به دنبال ظرفیت مشخصی از آن باشید.

تفاوت دستگاه‎‌های اکسیژن ساز با کپسول‎‌های اکسیژن ساز

کپسول‎‌های اکسیژن ساز که در واقع نوع قدیمی تولید کنندگان اکسیژن هستند در مقابل دستگاه‎‌های‎ اکسیژن ساز از معایب و برتری‎‌هایی بهره‎‌مندند. نیاز به تعویض کپسول اکسیژن و پرداخت هزینه از بابت این امر از عیوب این دستگاه و اکسیژن رسانی تا حد مطلوب و حتی برای بیماران کاملا اورژانسی که نیاز به دریافت اکسیژنی در حدود ۴۰ تا ۴۵ لیتر در دقیقه دارند، از برتری‎‌های آن به نسبت دستگاه‎‌های اکسیژن ساز می‎‌باشد. چرا که یک دستگاه اکسیژن ساز به هیچ عنوان نیازی به تعویض کپسول نداشته و از حداکثر میزان تولید اکسیژن در آن می‌تواند ۱۰ لیتر باشد.

انواع دستگاه اکسیژن ساز و راه های سنجش اکسیژن خون

روش‎‌های سنجش اکسیژن خون

سنجش میزان اکسیژن اشباع شده در خون از طریق پالس اکسیمتری، دستگاه اندازه گیری میزان اکسیژن خون به راحتی امکان‌پذیر بوده و هر شخص با تهیه‌‎ی یکی از مدل‌‎های مختلف این دستگاه‎‌ها می‌تواند میزان اکسیژن موجود در خون خود را از طریق اتصال به انگشت، نرمه گوش و نوک بینی اندازه گیری کند. نحوه‎‌ی عملکرد این دستگاه بدین صورت است که نور قرمز و مادون قرمز تولید شده از سوی آن از بین بافت‎‌ها عبور کرده و با دریافت این نورهای تولید شده توسط هموگلوبین و اکسی هموگلوبین اطلاعات لازم یعنی همان میزان اکسیژن اشباع شده با هموگلوبین به دستگاه منتقل می‌شود. پالس اکسیمتر از ابعاد بسیار کوچکی بهره‌مند بوده و می‌توان آن را به راحتی در هر مرکزی با خود حمل نموده و در مواقعی که احساس ابتلا به ویروس کرونا و یا کاهش میزان اکسیژن خون را داریم با سنجش اکسیژن موجود در خون و اطلاع از وضعیت خود با سرعت بالایی خود را به مراکز دارای دستگاه‌‎ اکسیژن ساز و یا فضایی آزادتر برسانیم.

برای خرید دستگاه اکسیژن ساز و یا دستگاه‎ اندازه‎‌گیری اکسیژن خون و همچنین دیگر وسایل پزشکی مدنظرخود می‌توانید به سایت طب تولید ارائه دهنده‎‌ی انواع تجهیزات پزشکی مراجعه نمایید. این سایت با هدف مشتری مداری و سهولت دسترسی افراد مختلف به کالاهای پزشکی مورد نیاز، تجهیزات خود را به صورت فروش آنلاین و با امکان ارسال به سراسر ایران در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. بنابراین تنها کافی است که از میان دسته بندی‎‌های بسیار متنوع این سایت محصول مدنظر خود را انتخاب نمایید تا پس از ثبت سفارش و نهایی شدن آن، محصول خریداری شده را درب منزل یا محیط کار تحویل بگیرید. برای ورود به سایت طب تولید می‌توانید از آدرس https://tebtolid.com استفاده نمایید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا