اگر این 5 مشکل را دارید، حتما به مشاوره خانواده مراجعه کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یکی از چالش های فرزندپروری و تربیت کودک در عصر معاصر، تربیت کودک مستقل است. به کارگیری این نوع روش تربیت برای کودکان نه تنها باعث رشد و تعالی فرزند در آینده می شود، بلکه منجر به ایجاد یک رابطه صلح آمیزتر و مثبت تر بین والدین و فرزند

کد خبر : 88709
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 ژانویه 2023 - 16:09
اگر این 5 مشکل را دارید، حتما به مشاوره خانواده مراجعه کنید


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از چالش های فرزندپروری و تربیت کودک در عصر معاصر، تربیت کودک مستقل است. به کارگیری این نوع روش تربیت برای کودکان نه تنها باعث رشد و تعالی فرزند در آینده می شود، بلکه منجر به ایجاد یک رابطه صلح آمیزتر و مثبت تر بین والدین و فرزند نیز می شود.

اگر از والدین بپرسید می بینید که بیشتر دوست دارند ویژگی های شخصیتی مستقل را در فرزندان خود ببینند و استقلال و مسئولیت پذیری کودکان در صدر فهرست آرزوهای آنها قرار دارند. اما چیزی که اکثر والدین متوجه نمی شوند این است که برای تربیت فرزندان با این ویژگی ها، باید از توصیه های مرسوم والدین سرپیچی کنند. در واقع والدین با عدم آگاهی از شیوه تربیت نوین، در مسیر تربیت کودکان مستقل مدام دچار چالش و مشکل هستند. بنابراین با حل این مشکلات از طریق یادگیری و مشورت با یک مشاوره کودک می توان به راهکارهایی اساسی در تربیت کودکانی مستقل و با مسئولیت دست پیدا کرد. بنابراین در این مطلب در مورد این نوع شیوه تربیت و مشکلاتی که خانوده ها و والدین با آن دست و پنجه نرم می کنند خواهیم پرداخت.

اگر این 5 مشکل را دارید، حتما به مشاوره خانواده مراجعه کنید

5 مشکل اصلی در تربیت کودک

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، والدین و مراقبان در مسیر تربیت کودک مستقل با مشکلات و چالش هایی روبرو هستند و کلید حل این مشکلات در دست مشاوره کودک است. شاید شیوه تربیت و نحوه برخورد با هر کودک متفاوت باشد اما همواره والدین با یکسری مشکلات یکسان و مشابه دست و پنجه نرم می کنند.

1. وادار کردن کودکان به اطاعت

برای مثال وادار کردن کودکان به اطاعت و حرف گوش دادن یکی از شیوه های سنتی والدین برای تربیت فرزندشان است اما این شیوه بسیار اشتباه است و باعث می شود رابطه فرزند با والد خود بیشتر دچار تنش شود.

2. تنبیه کودک

از سوی دیگر تنبیه کودکان برای رفتار بد آنها و هل دادن آنها به خارج از منطقه آسایش آنها (در مقابل تشویق آنها) کودکان را ناامن، ترسو و ناتوان می کند، برخلاف تصور عموم والدین که با تنبیه کودک سعی در تشویق او به انجام مسئولیت و رفتار خوب دارند. برای یادگیری شیوه های تربیتی سالم همیشه می توانید به یک مرکز مشاوره رجوع و از یک متخصص کودک کمک بگیرید.

3. سرخورده کردن کودک

گاهی والدینی که از مسئولیت پذیری کودک خود ناراضی هستند او را سرخورده می کنند و هیچ حمایتی از کودک نمی کنند. غافل از اینکه بچه‌ها در محیطی که حمایت می‌شوند، شنیده می‌شوند و اجازه می‌دهند تا حد امکان خودشان را بیان کنند و خودشان باشند، بیشتر مستقل می‌شوند.

اگر این 5 مشکل را دارید، حتما به مشاوره خانواده مراجعه کنید

درباره توقعاتی که کودکان از شما دارند، مراقب توقعات بیجا باشید و هرچیزی که می‌خواهند را تامین نکنید

4. توقع بیش از حد از کودک

توقع بیش از حد از کودک برای انجام مسئولیت و کارهایی که بیش از حد فیزیکی و جسمی یا حتی فکری کودک است باعث می شود کودک نتواند از پس کارها به درستی بربیاید و این سخت گیری ها نه تنها روحیه او را تضعیف می کند بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس او در انجام کارهای سهل و آسان هم می شود. برای داشتن اتباط بهتر و صمیمی تر با فرزندتان می توانید از راهنمایی های یک مشاوره خانواده خوب هم کمک بگیرید.

5. مقایسه کودک

یکی از شیوه های تربیت اشتباه کودک که اکثر والدین انجام می دهند، مقایسه کودک با دیگر کودکان است. این کار نه تنها باعث کاهش اعتماد به نفس و روحیه مستقل او می شود بلکه کودک را رقابتی و کمال گرا بار می آورد که اثرات منفی در روح و روان کودک می گذارد.

4 راه برای تربیت کودک مستقل

راه های زیادی وجود دارد که می توانید شروع به پرورش روحیه مستقل در فرزند خود کنید. اگر از سنین پایین شروع به تشویق این استقلال کنید، به فرزندتان کمک خواهید کرد تا برای موفقیت های آینده آماده شود. این به آن‌ها کمک می‌کند تا خودشان فکر کنند، که یک مهارت زندگی ارزشمند و کاربردی است که در طول زندگی به آنها خدمت خواهد کرد. صرف نظر از اینکه شما یک والدین تازه کار هستید یا باتجربه، این چهار نکته آسان می تواند به شما در تربیت فرزند مستقل کمک کند.

1. تشویق کودک به خواندن مستقل

کمک به فرزندتان برای خواندن یک راه مطمئن برای پرورش استقلال در فرزندتان است. مطالعه منظم فواید یادگیری بلندمدت زیادی را به بچه ها می دهد. همچنین به آنها کمک می کند تا حس موفقیت شخصی را توسعه دهند. اولین قدم عالی این است که ژانری را پیدا کنید که می دانید فرزندتان از آن لذت خواهد برد. زمان مطالعه روزانه خود را برنامه ریزی کنید یا برای بازدید ماهانه از کتابخانه محلی خود برنامه ریزی کنید تا به فرزندتان فرصت بیشتری برای مطالعه بدهید. هر چه کودک کتاب های بیشتری را به طور مستقل تمام کند، انگیزه بیشتری در مورد رشد شخصی خود احساس می کند.

اگر این 5 مشکل را دارید، حتما به مشاوره خانواده مراجعه کنید

کودک خود را تشویق کنید تا کتاب خواند و تمرین‌های درسی را خودش انجام بدهد

2. فرزند بزرگتر خود را به خرید ببرید

برای تربیت فرزند مستقل، از کودکی با کمک هزینه ای کوچک شروع کنید. پول توجیبی های کم در هر هفته می تواند به آنها مسئولیت پذیری در مورد پول را بیاموزد. همچنین، اتکا به خود در مورد خرج کردن پول، راه بسیار خوبی برای کمک به تربیت کودک مستقل است.

وقتی فرزند شما اولین خرید خود را انجام می دهد، ممکن است وسوسه شود که چیزی بی کیفیت بخرد. این موارد دوام زیادی برای آنها ندارند، بنابراین اجازه دهید یک یا دو بار این اشتباه را انجام دهند. بخشی از تربیت یک کودک مستقل این است که به آنها اجازه می‌دهید خودشان انتخاب کنند. اگر فرزند بزرگتری دارید، با بردن او به خرید، از کمک هزینه او استفاده عملی کنید. این به آنها یاد می دهد که در قبال پول خود مسئولیت پذیر و مستقل باشند

3. پاداش و تشویق

اگر فرزند شما بخواهد مسئولیتی را بر عهده بگیرد، هرچند این مسئولیت کوچک باشد، مهم است که به فرزندتان برای ابتکار عمل پاداش دهید. هر چه در مورد ابتکار عمل به فرزندان خود تاکید مثبت بیشتری بدهید، بهتر است. مهم است که به آنها نشان دهید که باید به استقلال خود افتخار کنند. احساس موفقیت و غرور در کارشان در آینده با آنها همراه خواهد بود.

4. در مورد علایق آنها صحبت کنید

سعی کنید به طور منظم با فرزندان خود در مورد چیزهایی که آنها را بیشتر هیجان زده می کند، گفتگو کنید. از برنامه های تلویزیونی گرفته تا آهنگ های مورد علاقه، هیچ موضوعی نباید از لیست شما خارج شود. وقتی فرزندان شما آزاد باشند تا آنچه را که آنها را بیشتر خوشحال می کند به اشتراک بگذارند، شروع به رویاپردازی برای آینده می کنند و بچه هایی که چشم انداز روشنی از آینده دارند، بیشتر برای رویاهای خود برنامه ریزی می کنند و آنها را فعالانه دنبال می کنند. تشویق در مورد نقاط قوت فرزندتان به آنها اعتماد به نفس می دهد تا در آینده از توانایی های منحصر به فرد خود استفاده کنند.

 



منبع

برچسب ها :

ناموجود