ایران در اجلاس گلاسکو نسبت به اقدامات غیر انسانی آمریکا هشدار داد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بیست‌وششمین همایش اقلیمی سازمان ملل متحد بیان داشت که وقتی صحبت از همکاری های بین المللی و همه ذینفعان در سطح جهان به میان می آید، متاسفانه کشور من با مانعی به نام تروریسم اقتصادی روبرو است. وی در جمع حاضران این

کد خبر : 6197
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 6:03
ایران در اجلاس گلاسکو نسبت به اقدامات غیر انسانی آمریکا هشدار داد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بیست‌وششمین همایش اقلیمی سازمان ملل متحد بیان داشت که وقتی صحبت از همکاری های بین المللی و همه ذینفعان در سطح جهان به میان می آید، متاسفانه کشور من با مانعی به نام تروریسم اقتصادی روبرو است.

وی در جمع حاضران این پرسش را مطرح کرد: چرا اقدامات قهری بی بصیرت بر کشور من و تعداد کمی از دیگر کشورها اعمال می شود، که نه تنها رنج را بر ملتی تحمیل می کند بلکه تلاش های جهانی به نفع بشریت برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را نیز تضعیف می کند.

معاون رئیس جمهوری خاطر نشان کرد که این داستان طولانی غم انگیز گروگان گرفتن امور انسانی برای اهداف سیاسی توسط عده ای قلیل است.

سلاجقه دوشنبه گذشته در راس هیاتی وارد گلاسکو شد و در حاشیه اجلاس آب‌وهوایی دیدارهای مهمی را با روسای برخی هیات‌های شرکت کننده و مدیران نهادهای بین المللی داشت. وی در دیدار با کارلوس مانوئل رودریگز (Carlos Manuel Rodriguez) رئیس تسهیلات جهانی محیط ‌زیست از قطع کمک‌های تسهیلات جهانی محیط‌ زیست به ایران انتقاد کرد. 

معاون رئیس جمهوری ضمن اشاره به همکاری‌های پیشین تسهیلات جهانی محیط‌ زیست جف(GEF) بیان داشت: ایران تا پنجمین دوراعطای تسهیلات جف(GEF)، ازکمک‌های این صندوق بهره جسته و با کمک‌های مذکور به پیشبرد اهداف زیست‌محیطی سرعت بخشیده است، درحالی‌ که اعطای این کمک‌ها از دور پنجم قطع شده است. 

وی در این دیدار با لزوم نگرش اثرات فرامرزی محیط‌ زیست خواستار تخصیص اعتبارات ایران در دور بعدی کمک‌های این صندوق شد. این درحالیست که مذاکرات هشتمین دور اعطای کمک‌های صندوق محیط‌ زیست در حال انجام است و تا خردادماه سال آینده نهایی خواهد شد.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به cop۲۶ از یکشنبه ۹ آبان ماه با حضور هزاران نفر از رهبران و نمایندگان ۲۰۰ کشور در شهر گلاسکوی اسکاتلند فعالیت خود را آغاز کرده است.

در این نشست که به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاد، مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و بحران‌های محیط زیستی مورد بحث و تبادل نظر شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.  

در جریان این کنفرانس دو هفته ای، مذاکرات دیپلماتیک فشرده ای پیرامون چگونگی مقابله با گرمایش زمین به عنوان یک چالش مشترک جهانی، صورت گیرد و رهبران ۲٠٠ کشور جهان اهداف و تعهدات خود را برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی و نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰، ارائه خواهند کرد.

سلاجقه که به نمایندگی از دولت سیزدهم در این اجلاس شرکت کرد، می‌گوید که رئیس جمهوری، نه تنها به دلیل علاقه شخصی خود به تغییرات اقلیمی و مسائل زیست‌محیطی، بلکه به‌خاطر ضرورت های حقوقی بر اساس قوانین و مقررات داخلی ایران برای حمایت از حقوق جمعی برای بهسازی و حفاظت از محیط زیست ملت ایران بسیار مایل به حضور در این اجلاس بود اما بدلیل زیادی مشغله های روزهای آغازین دولت جدید وقت زیادی برای ایشان به منظور شرکت در این کنفرانس باقی نگذاشت.

وی بیان داشت که دولت جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر ملت ها متعهد به مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین با حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری است. به گفته معاون رئیس جمهوری، دولت و سازمان محیط زیست ایران برای مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی یک برنامه ملی بسیار بلندپروازانه را مد نظر قرار داده است.

سلاجقه در همین رابطه به خبرنگار اعزامی ایرنا در گلاسکو تصریح کرد که ایران پذیرش هرگونه تعهدی را مشروط به رفع همه تحریم ها می داند.

برچسب ها :

ناموجود