ایزدیانی که در عراق به دست داعش قتل‌عام شدند، چه کسانی هستند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، روز گذشته دادگاه فرانکفورت آلمان یک تروریست داعشی را به جرم نسل‌کشی، شکنجه و قتل یک کودک ایزدی به حبس ابد محکوم کرد. اما ایزدی‌ها که در سال ۲۰۱۴ و بعد از پیشروی گروه تروریستی داعش در خاک عراق مورد کشتار و نسل‎کشی قرار گرفتند چه کسانی

کد خبر : 10397
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دسامبر 2021 - 18:36
ایزدیانی که در عراق به دست داعش قتل‌عام شدند، چه کسانی هستند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، روز گذشته دادگاه فرانکفورت آلمان یک تروریست داعشی را به جرم نسل‌کشی، شکنجه و قتل یک کودک ایزدی به حبس ابد محکوم کرد. اما ایزدی‌ها که در سال ۲۰۱۴ و بعد از پیشروی گروه تروریستی داعش در خاک عراق مورد کشتار و نسل‎کشی قرار گرفتند چه کسانی هستند؟

ایزدی‌ها اقلیتی مذهبی هستند که در کوه سنجار واقع در استان نینوی در شمال عراق زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ تروریست‌های داعش بسیاری از آنان را کشتند و برخی از زنان و کودکان آنان را اسیر کرده و به بردگی گرفتند.

قدمت مذهب ایزدی به چهار هزار سال پیش در ایران بازمی‌گردد و تفاوت‌های مختلفی با دیگر ادیان دارد. ایزدی‌ها مانند سایر ادیان پیامبر نداشته و دینی غیرتبلیغی است به صورتی که کسی که مادر و پدرش ایزدی باشند نیز ایزدی است و کسی نمی‌تواند به این مذهب بگرود. ازدواج نیز در این مذهب صورتی بسته دارد و بین شش طبقه ایزدی‌ها انجام می‌گیرد، در همین راستا دختران و پسران ایزدی اجازه ازدواج با کسانی که خارج از مذهب آنان هستند را ندارند.

ایزدی‌ها در انزوا زندگی کرده و مایل به ظاهر شدن در مجامع بین‌المللی نیستند، این انزوا حتی در نوع نیایش آنان نیز دیده می‌شود بطوریکه یک فرد ایزدی برای عبادت باید در یک مکان تنها باشد. آنان به خدای یگانه اعتقاد دارند و در مناطقی از کردستان عراق، کردستان ترکیه و کردستان سوریه زندگی می‌کنند.

جمعیت کل ایزدیان مشخص نیست، اما طبق آخرین آمار‌های منتشر شده آنان جمیعتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند که بیش از یک سوم (۵۵۰ هزار نفر) آن‌ها در عراق زندگی می‌کنند. بعد از هجوم داعش به عراق و سوریه ۱۵۰ هزار نفر از ایزدی‌ها به کشور‌های اروپایی مانند آلمان، سوئد، فرانسه، بلژیک و روسیه پناهنده شدند. با این وجود همچنان ۳۶۰ هزار ایزدی در اردوگاه‌های پناهجویان در شمال عراق زندگی می‌کنند و برخی از آنان نیز به سنجار بازگشته‌اند.

بر اساس برخی از گزارش‌ها، ایزدیان تاکنون ۷۴ مرتبه مورد نسل‌کشی قرار گرفته‌اند که آخرین آنان در سال ۲۰۱۴ به دست داعش بود که می‌توان گفت سیاه‌ترین آنان نیز بوده است، سازمان ملل نیز آن را نسل‌کشی بالقوه عنوان کرد. به طور کلی در صد سال گذشته ۲۵۰ هزار ایزدی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آمار اداره کل امور ایزدی‌ها در وزارت اوقاف حکومت اقلیم کردستان عراق میان سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و در خلال سلطه داعش بر این مناطق ۱۲۸۰ ایزدی کشته، ۲۳۰۰ کودک یتیم و ۷۰ هزار مقبره تخریب شده است.

همین سازمان در ادامه گزارش خود اعلام کرد داعش ۶۴۰۰ ایزدی را هم ربوده که بیش از نیمی از آنان زن و دختر بودند که از این تعداد ۳۴۰۰ نجات پیدا کرده و نزد خانواده‌های خود در عراق بازگشته‌اند، اما همچنان برخی از آنان مفقود هستند و اطلاعاتی از آن‌ها در دست نیست.

بعد از حکم دادگاه فرانکفورت برای اعمال حبس ابد درخصوص این عنصر داعشی که مرتکب نسل‌کشی و قتل ایزدی‌ها شده بود امروز (چهارشنبه) اقلیم کردستان به این دادگاه آلمانی تبریک گفته و این اقدام را سازنده خواند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود