بازی دوسرباخت کاخ سفید در تایوان

به گزارش جام جم آنلاین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که مخالف سفر پلوسی به تایوان بوده است. برخی منابع آمریکایی نیز می‌گویند میان دموکرات‌ها (بایدن و پلوسی) بر سر این سفر، اختلافات عدیده‌ای شکل گرفته است. به نظر می‌رسد محصول این مجادله، عقب‌نشینی پلوسی از سفر جنجالی تایوان بوده است. در بیانیه این

کد خبر : 46344
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آگوست 2022 - 12:46
بازی دوسرباخت کاخ سفید در تایوان

به گزارش جام جم آنلاین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که مخالف سفر پلوسی به تایوان بوده است. برخی منابع آمریکایی نیز می‌گویند میان دموکرات‌ها (بایدن و پلوسی) بر سر این سفر، اختلافات عدیده‌ای شکل گرفته است. به نظر می‌رسد محصول این مجادله، عقب‌نشینی پلوسی از سفر جنجالی تایوان بوده است. در بیانیه این قانونگذار ارشد دموکرات آمریکایی آمده است: «نانسی پلوسی ریاست هیاتی از کنگره به منطقه ایندوپاسفیک (مناطق حائل دو اقیانوس هند و آرام) از جمله دیدار‌هایی از سنگاپور، مالزی، کره‌جنوبی و ژاپن، را برعهده دارد. تمرکز این سفر بر امنیت متقابل، مشارکت اقتصادی و حکومت دموکراتیک در منطقه ایندوپاسیفیک خواهد بود». همان‌گونه که مشاهده می‌شود، در بیانیه نانسی پلوسی و توضیحات او درباره سفر هیات عالی‌رتبه کنگره آمریکا، هیچ اشاره‌ای به سفر احتمالی او به تایوان نشده است؛ سفری که طی روز‌های اخیر بسیار خبرساز شده و هشدار‌های شدید مقام‌های چین درباره این سفر را به دنبال داشته است. بیانیه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تنها ساعتی بعد از آغاز رزمایش دریایی چین در دریای چین جنوبی، هنگام آغاز تور آسیایی نانسی پلوسی صادر شده است. اخیرا شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده بود که احتمالا سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام خواهد شد. به دنبال گمانه‌زنی‌ها درباره سفر این مقام ارشد آمریکایی به جزیره تایوان و هشدار‌های تند چین، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری پنجشنبه هفته گذشته گفت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است به او ربطی ندارد که به پلوسی توصیه کند به تایوان برود یا نه.

بایدن توپ را در زمین پلوسی انداخت

اظهارنظر سخنگوی کاخ سفید در شرایطی مطرح شده که پیشتر بایدن با انداختن توپ به زمین نیرو‌های مسلح آمریکا گفته بود سران نظامی آمریکا انجام سفر پلوسی به تایوان را اقدامی خطرناک می‌دانند. پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیرا دولت آمریکا لایحه صد‌ها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است. پیشتر و با شدت گرفتن هشدار‌های پکن علیه واشنگتن درباره سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان کین گانگ، سفیر چین در آمریکا هم در این باره به آمریکایی‌ها هشدار داد. به گفته این دیپلمات ارشد پکن، مسأله تایوان همواره مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع اصلی در روابط چین و آمریکا بوده است. وی افزود: دولت چین برای صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان ارزش قائل است و نهایت تلاش را برای اتحاد مجدد صلح‌آمیز (تایوان و چین) انجام داده است.

عقب‌نشینی پر هزینه

در چنین شرایطی سفر پلوسی به تایوان (با وجود همه تحولات اخیر) منجر به بروز بحرانی جدید در سیاست خارجی آمریکا خواهد شد. حتی احتمال سرنگونی هواپیمای حامل وی از سوی چین وجود دارد. ۴۸ساعت پس از اخطار رئیس‌جمهور چین به جو بایدن، حالا چینی‌ها دارند از مجاری غیررسمی به آمریکا پیام می‌دهند که ممکن است هواپیمای حامل، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را با شلیک سرنگون کنند، موضوعی که مناسبات پکن-واشنگتن را وارد فاز بحرانی از نوع نبرد می‌سازد. آمریکا قطعا برای این نبرد آمادگی ندارد و بدیهی است که نیرو‌های نظامی آمریکا بی‌دلیل با سفر احتمالی پلوسی به تایوان مخالفت نکرده‌اند! اما عقب‌نشینی پلوسی از این سفر نیز برای آمریکا و دولت بایدن هزینه‌ساز است، زیرا نشان‌دهنده ضعف واشنگتن در برابر پکن می‌باشد. آمریکا درگیر یک بازی دوسرباخت شده و انتخاب هر یک از این دو گزینه، برای کاخ سفید دردسرساز خواهد بود. در این معادله، گزینه سومی نیز وجود ندارد. واشنگتن تاکنون تسلیحات زیادی به تایوان فرستاده تا این جزیره خودگردان از خود در برابر حمله احتمالی چین دفاع کند، زیرا پکن تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند و گزینه اعمال فشار نظامی برای پس گرفتن آن را رد نکرده است. حال سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به تنش‌های واشنگتن و پکن جانی تازه داده است. عقب‌نشینی پلوسی از این سفر، موقتا می‌تواند از تشدید تنش‌ها در تایوان جلوگیری کند، هر چند که تاثیری در اصل مناقشه ایفا نخواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم 

برچسب ها :

ناموجود