بایدن: دموکراسی آمریکا سخت در معرض تهدید است

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای هیل نوشت: رئیس جمهوری آمریکا حمایت کامل خود را از تغییر مقررات سنا ابراز کرد تا امکان تصویب مقررات مربوط به حق رای فدرال با یک اکثریت ساده و بدون نیاز به آستانه ۶۰ رای حاصل شود. بایدن در گذشته نیز از تغییر مقررات سنا از جمله مقررات فیلی باستر

کد خبر : 14748
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 ژانویه 2022 - 7:32
بایدن: دموکراسی آمریکا سخت در معرض تهدید است

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای هیل نوشت: رئیس جمهوری آمریکا حمایت کامل خود را از تغییر مقررات سنا ابراز کرد تا امکان تصویب مقررات مربوط به حق رای فدرال با یک اکثریت ساده و بدون نیاز به آستانه ۶۰ رای حاصل شود.

بایدن در گذشته نیز از تغییر مقررات سنا از جمله مقررات فیلی باستر استقبال کرده بود اما اظهارات او نشان داد که از تغییر مقرراتی حمایت می کند که جلوی اقلیت سناتورها را  از مانع تراشی در برابر حق رای می گیرد؛ حمایتی که عرصه را برای اختلافات در سنا ایجاد می کند.

بایدن گفت: متاسفانه سنای آمریکا که به عنوان بزرگترین نهاد مشورتی جهان طراحی شده استحکام خود را از دست داده است. من به عنوان فردی نهادگرا و کسی که سابقه خدمت در سنا را داشته است، بر این باورم که دموکراسی ما با چنان تهدید جدی مواجه است که باید راهی را برای تصویب این لوایح حق رای گیری پیدا کنیم.

بایدن افزود: درباره چنین لوایحی بحث کنید، رای بدهید و اجازه بدهید رای اکثریت حاکم شود و اگر جلوی این حداقلی گرفته شود چاره ای نخواهیم داشت به جز تغییر مقررات سنا که شامل خلاص شدن از قانون فیلی باستر هم می شود.

فیلی باستر اطاله بررسی یا همان وقت کشی یک روند سیاسی است که تلاش نظام مند اقلیت سنا برای مخالفت با تصویب یک طرح محسوب می شود. در فیلی باستر یک یا چند عضو، رأی‌گیری را به تعویق انداخته یا به طور کلی از آن جلوگیری می‌کنند. در آمریکا برای تصویب یک طرح در سنا به ۶۰ رای نیاز هست.

رئیس جمهوری آمریکا به همراه کامالا هریس معاونش در تلاشی هماهنگ در کاخ سفید فشارها بر قانونگذاران فدرال را به منظور محافظت بیشتر از حق رای گیری افزایش داده است.

وی بر اهمیت تلاش برای اصلاح مقررات حق رای گیری تاکید کرده و گفت قانونگذاران باید تصمیم بگیرند که که در کدام طرف تاریخ دارند آبراهام لینکن یا جفرسون دیویس. (روسای جمهوری سابق آمریکا که گفته می شود لینکن حامی تقویت دولت فدرال بوده در حالی که جفرسون دیوس به باور کارشناسان فردی دمدمی مزاج و ناتوان در کنار آمدن با مخالفانش بوده است).

بایدن از سنا خواست دو بخش از قانون حق رای فدرال را پیش ببرند: قانون آزادی رای دادن و قانون آزادی رای جان لوئیس، و تصویب هر دوی آنها را راه علاج تلاش های جمهوریخواهان در تصویب  لوایحی دانست که کار را برای حق رای برخی از  گروه ها دشوار کرده است.

لایحه ای «جان لوئیز» به نام قهرمان فقید حقوق مدنی آمریکا نامگذاری شده و در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده اما سنا مخالف آن است.

برخی از دموکرات ها از جمله سناتورها جو منوچین و کریستن سینما از مخالفان صریح لغو قانون فیلی باستر هستند و هشدار می دهند که این امر اگر جمهوریخواهان بار دیگر اکثریت را به دست بگیرند به نفع آنها تمام خواهد شد.

بایدن بدون اشاره به نام این دو سناتور دموکرات گفت تاریخ به ویژه در شرایط و برهه زمانی که دموکراسی آمریکا با تهدیدهای جدی مواجه است، درباره قانونگذارانی که راه را برای حفظ حق رای مسدود می کنند قضاوت خواهد کرد.

 مخالفت برخی از هم حزبی های بایدن فعالان در این حوزه را ناامید کرده است و برخی از گروه های مدافع حقوق مدنی در جرجیا بیانیه ای را در آستانه دیدار بایدن از این ایالت صادر کرده  و گفته اند رئیس جمهور نباید بدون داشتن طرحی جدی برای تصویب لوایح مربوط به قانون رای به این ایالت سفر کند.

برچسب ها :

ناموجود