برنامه‌های «حکیم نظامی» تشریح شد


در نشست ستاد برگزاری و ساماندهی بزرگداشت حکیم نظامی برنامه‌های این ستاد در معرفی هرچه بیشتر حکیم نظامی تشریح شد.

به گزارش ایسنا، اولین نشست ستاد برگزاری و ساماندهی بزرگداشت حکیم نظامی، شاعر پارسی قرن ششم با حضور جمع زیادی از اعضای حقوقی و حقیقی ستاد در سالن اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست محمود شالویی- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی –  در سخنانی گفت: پیش از توضیح درباره فعالیت‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی ذکر این نکته ضروری است که هم اکنون در یکصدمین سالگرد تأسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به سر می‌بریم و ان شاءالله برای گرامی‌داشت این ایام برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت که در اردیبهشت سال آینده با عنوان«اردیبهشت انجمن» برگزار خواهدشد.

او اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مساعدت دولت محترم بار دیگر احیاء و مرمت آرامگاه‌ها و مقابر مفاخر فرهنگی و هنری ایران به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واگذار شده که امیدواریم از امسال این مهم با جدیت و سرعت، اجرایی گردد.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در ادامه سخنان خود گفت: سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در پاسداشت مقام علمی و ادبی حکیم نظامی انجام شد. به خصوص برای پررنگ کردن این مسئله که این حکیم ایرانی و فارسی زبان چه درس‌های بزرگی به جامعه بشری می‌آموزد و این‌که «پنج گنج» او سرشار از مفاهیم بلند معرفتی و حتی مشتمل بر نکات مهم اخلاقی، اجتماعی و ارزشی است.

شالویی افزود: امسال ظرفیت‌های بیشتری در طرح و معرفی این حکیم ایرانی در عرصه بین‌المللی وجود دارد و حتی اهمیت موضوع چندبرابر نیز شده است. از این‌رو ضمن توجه ویژه به عرصه ملی در بٌعد بین المللی، فعالیت‌های ستاد پررنگ تر و از جلوه بیشتری برخوردار خواهد بود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:سال گذشته همکاری مستمری با کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، ملک و مدرسه عالی شهید مطهری در زمینه چاپ و پژوهش بر روی نسخ خطی مربوط به حکیم نظامی داشتیم که امسال نیز این مهم به صورت ویژه با گنجینه نسخ خطی کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی پیگیری خواهد شد.

برنامه‌های «حکیم نظامی» تشریح شد

شالویی افزود: در دور جدید فعالیت‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در بخش هنرهای تجسمی و نمایشی، تحقیق و پژوهش، ارائه سخنرانی همچنین فعالیت گسترده در استان‌های سراسر کشور برنامه‌ریزی جامعی صورت گرفته تا از رهگذر این اقدامات کیفیت فعالیت‌های ملی در بالاترین سطح ممکن باشد.در این مسیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی از توان مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کشور نیز بهره برداری لازم را خواهد داشت.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با رایزنی صورت گرفته با سازمان امور سینمایی کشور برنامه‌ای برای مرور آرشیو سینمای داستانی و مستند کشور را داریم تا کلیه آثار تصویری مرتبط با حکیم نظامی بار دیگر در عرصه ملی و با زیرنویس به چند زبان زنده دنیا در عرصه بین‌المللی به نمایش درآید. همچنین با همکاری اداره کل مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دعوت از رسانه‌های خارجی بعد خبری هفته بزرگداشت حکیم نظامی در عرصه بین المللی با جدیت پیگیری و عملیاتی خواهد شد.

شالویی یادآور شد: در بحث انتشار کتاب و آثار پژوهشی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان هنر و زبان و ادب فارسی یاری‌گر ستاد بزرگداشت خواهند بود.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در ادامه سخنان خود گفت: امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش از ظرفیت ۱۴۰ هزار دانش‌آموز مدارس شبانه روزی سراسر کشور در پویش دانش‌آموزی ترویج شعر و شخصیت حکیم نظامی در میان کودکان و نوجوانان نیز بهره مند خواهیم شد که این امر می تواند دربستر سازی و آشنایی بیشتر این نسل با مفاخر ادبی و هنری ایران تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

او افزود: در حوزه هنرهای نمایشی و موسیقایی نیز برنامه های متنوعی در هفته بزرگداشت حکیم نظامی خواهیم داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به ساماندهی نمایش‌های خیابانی، گروه های سرود، ارکسترهای موسیقی سنتیِ ایرانی همراه با مراسم شعر خوانی با محوریت اشعار حکیم نظامی اشاره کرد.

شالویی در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به تأکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین دولت محترم امیدواریم همه نهادهای مسئولِ عضو ستاد از جمله سازمان محترم صدا و سیما در بالاترین سطح ممکن با ستاد بزرگداشت حکیم نظامی همکاری لازم را داشته باشند.

برنامه‌های «حکیم نظامی» تشریح شد

در ادامه این نشست کاوه خورابه – معاون علمی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی – به ایراد سخن پرداخت و گفت:امیدواریم بزرگداشت حکیم نظامی و بزرگان عرصه فرهنگ و ادب ایران زمین منحصر به یک هفته و ماه نباشد و تبدیل به یک سنت رسمی در کشور شود تا نشر اندیشه‌ها و آثار این بزرگان در همه اعصار ادامه پیدا کند.

او ادامه داد: مجموعه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت، از همه پیشنهادات سازنده در مسیر هرچه بهتر برگزار شدن هفته بزرگداشت حکیم نظامی استقبال می‌کند و نسبت به همه انتقادات با گشودگی برخورد خواهد کرد تا فضای نقد سازنده و پیشرفت و تعالی فعالیت ها فراهم آید.

معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: حکیم نظامی شخصیتی چندوجهی است و اینکه او را حکیم می‌نامند حاکی از همین معنا است که اندیشه و شعر او ساحات گوناگون هنری، موسیقایی، ادبی و حتی تصویری و نمایشی را در برمی‌گیرد.

خورابه تأکید کرد: زبان زیبای نظم و شعر نظامی ما را به عرصه هنر خمسه‌نگاری و هنرهای نمایشی رهنمون می‌سازد که همه این‌ها حاکی از چندوجهی بودن شخصیت حکیم نظامی است. همچنین در کلیه آثار حکیم نظامی شاهد اندیشه‌های ناب و ژرف اخلاقی و معرفتی نیز هستیم.

درادامه این نشست کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، بوری بایف رئیس موسسه فرهنگی اکو، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، ابوالفضل همراه رییس فرهنگسرای نیاوران، فرزاد هوشیار پارسیان رئیس برج آزادی، اکبر ایرانی رئیس مرکز نشر میراث مکتوب، عباد رضا اسلامی کولایی رئیس موزه هنرهای معاصر، مهرداد رخشنده رییس مرکز توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اردشیر صالح پور عضو شورای مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و نرگس رازانی مدیر مدارس شبانه روزی وزارت آموزش و پرورش نقطه نظرات راهبردی خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن هفته بزرگداشت حکیم نظامی ارائه کردند.

برنامه‌های «حکیم نظامی» تشریح شد

همچنین نمایندگانی از سازمان های صدا و سیما و فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شرکت متروی تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان زیباسازی شهرتهران، سازمان امور سینمایی، معاونت شهرستان‌ها و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران نیز پیشنهادات فرهنگی، هنری و راهبردی سازمان‌های متبوع خود را بیان کردند. 

برنامه‌های «حکیم نظامی» تشریح شد

هفته بزرگداشت حکیم نظامی شاعر بزرگ پارسی قرن ششم از ۱۴ تا ۲۱ اسفندماه جاری با محوریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در عرصه ملی و بین المللی برگزار خواهد شد.

 انتهای پیام 



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا