بغداد خواستار گفت‌وگو برای مهار پیامد‌های جنگ روسیه و اوکراین شد

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در این کنفرانس که با حضور «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب و وزرای خارجه مصر، اردن، عربستان سعودی، امارات و الجزایر برگزار می‌شد، این کشور‌ها را به ایجاد مسیری برای انجام گفت‌وگو با هدف مهار پیامد‌های فزاینده جنگ اوکراین در تمامی سطوح، دعوت کرد. وزیر امور خارجه عراق تأکید

کد خبر : 38468
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 ژوئن 2022 - 21:47
بغداد خواستار گفت‌وگو برای مهار پیامد‌های جنگ روسیه و اوکراین شد

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در این کنفرانس که با حضور «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب و وزرای خارجه مصر، اردن، عربستان سعودی، امارات و الجزایر برگزار می‌شد، این کشور‌ها را به ایجاد مسیری برای انجام گفت‌وگو با هدف مهار پیامد‌های فزاینده جنگ اوکراین در تمامی سطوح، دعوت کرد.

وزیر امور خارجه عراق تأکید کرد که پیامد‌های منطقه‌ای جنگ جاری از نظر افزایش قیمت سوخت و کمبود بسیاری از انواع منابع در جوامع مختلف در خاورمیانه و شمال آفریقا پیچیده‌تر شده است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه عراق، تشکیل گروه تماس با هدف درک خطرات و پیامد‌های جهانی جنگ روسیه و اوکراین به ویژه در حوزه انرژی و امنیت غذایی بوده است.

شرکت کنندگان در پایان از ابتکار عراق برای برگزاری این جلسه قدردانی کردند. سه ماه پیش، اتحادیه عرب گروهی را تحت عنوان گروه تماس با حضور برخی وزرای خارجه کشور‌های عربی تشکیل داد تا رایزنی‌های لازم را با طرف‌های مرتبط با بحران اوکراین انجام دهد.

با بالاگرفتن تنش‌ها در اوکراین، قیمت جهانی نفت و به تبع آن اقلام خوراکی با رشد چشمگیری مواجه بوده است. در همین راستا، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) خواستار حفاظت از امنیت غذایی جهان شد.

به گفته کارشناسان، بحران کی‌یف-مسکو، تجارت مواد غذایی در جهان را تقریباً ۲۵ درصد کاهش داده است و این روند با عواقب جدی بیشتری، از جمله کاهش تأمین دانه‌های گیاهی، به خصوص گندم و افزایش قیمت مواد خوراکی ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود