بهترین روش شستن فرش دستبافت در خانه

فرش های دستبافت برای هر خانه ای زیبا هستند، اما برای حفظ زیبایی و ماندگاری خود به مراقبت ویژه نیاز دارند. . برای برخی افراد، شستن فرش دستبافت در قالیشویی می‌تواند هزینه ‌بر و زمان‌ بر باشد. برای این دسته از افراد، شستن فرش در خانه می‌ تواند گزینه ‌ی بهتری باشد. در این مقاله، بهترین روش‌ شستن فرش دستبافت در خانه را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

 

1- فرش را به طور کامل جاروبرقی بکشید تا هرگونه کثیفی و گرد و غبار از بین برود.

2- ثبات رنگ فرش را با مرطوب کردن قسمت کوچک و نامشخص با آب و پاک کردن آن با پارچه سفید تست کنید. در صورت انتقال رنگ به پارچه، اقدام به شستشوی فرش در منزل نکنید.

3- محلولی از مواد شوینده ملایم و آب را در یک سطل مخلوط کنید. از شوینده ای استفاده کنید که اختصاصا برای فرش های پشمی یا ابریشمی طراحی شده است.

4- یک برس یا اسفنج نرم را به محلول آغشته کنید و به آرامی فرش را در جهت پرز فرش بشویید. از شستن بیش از حد فرش خودداری کنید، زیرا می تواند به الیاف آن آسیب برساند.

5- فرش را به طور کامل با آب تمیز بشویید، مطمئن شوید که کف و مواد شوینده به طور کامل پاک شود.

6- آب اضافی فرش را به کمک جارو های مخصوص از فرش خارج کنید و مراقب باشید که آن را پیچ و تاب ندهید تا در فرش شکستگی ایجاد نشود.

7- فرش را روی یک سطح تمیز و خشک بگذارید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. از قرار دادن فرش در معرض نور مستقیم خورشید یا گرما خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث رنگ پریدگی و یا از بین رفتن الیاف فرش شود.

توجه به این نکته ضروری است که فرش های دستباف فقط در مواقع ضروری شسته شوند، زیرا شستشوی مکرر می تواند به الیاف آسیب برساند و طول عمر فرش را کاهش دهد. علاوه بر این، توصیه می شود فرش دستباف خود را هر 1 تا 2 سال یکبار به صورت حرفه ای تمیز کنید تا زیبایی و ماندگاری آن حفظ شود.

شستن فرش دستبافت در قالیشویی

در قالیشویی بانو کارشناسان مجرب ما ضمن دانستن اهمیت حفظ ریشه فرش دستباف شما برای نگهداری از ریشه فرش دستبافت خود مشاوره های رایگان خواهند داد. همچنین اگر به شسته شوی حرفه ای فرش نیاز دارید خدمات قالیشویی بانو بهترین انتخابتان خواهد بود. به همین دلیل است که ما بهترین قالیشویی را در کرج ارائه می دهیم و تنها با استفاده از با کیفیت ترین محصولات و تکنیک های نظافتی، فرش و قالی شما به طور کامل و ایمن تمیز می شوند.

شستن فرش دستبافت تبریز

فرش دستبافت تبریز یکی از محصولات بشدت پرطرفدار در ایران است که به دلیل زیبایی، ماندگاری و کیفیت بالای خود، جایگاه ویژه‌ ای در بازار جهانی نیز دارد. اما یکی از مسائلی که برای دارندگان فرش دستبافت تبریز مطرح است، شستشوی آن است.

 

 

برای شستشوی فرش دستبافت تبریز، ابتدا باید به این نکته توجه داشت که بدلیل نوع بافت فرش دستبافت تبریز، شستشوی آن باید به‌صورت دستی و بدون استفاده از ماشین و دستگاه های قالیشویی انجام شود. زیرا شستن آن قلق خاصی دارد که در هر قالیشویی رعایت نمی شود و معدود سرویس های شستشویی هستند که پرنسل آنها در این زمینه تخصص داشته باشند. در ادامه نحوه شستشوی فرش دستبافت تبریز را توضیح می‌دهیم:

مراحل 1 تا 7 را که برای شستشوی فرش پیشتر توضیح داده شد انجام دهید. اما به نکات زیر توجه کنید:

1-به هنگام شستن توجه داشته باشید که فرش را با آب سرد شستشو دهید. بهتر است از آب گرم استفاده نکنید، چرا که گرمای آب ممکن است بافت فرش را تغییر دهد و به آن آسیب برساند.

2- برای شستشوی فرش دستبافت تبریز، می‌توانید از شوینده‌های طبیعی و ملایمی مانند شوینده‌های مایع زیتونی یا شوینده مایع پرتقالی استفاده کنید. از شوینده‌های قوی و شیمیایی بهتر است خودداری کنید.

به طور کلی شستشوی فرش دستبافت تبریز نیازمند دقت و مراقبت بیشتری است. با این حال فرش ها به مرور نیاز به شستشوی حرفه ای دارند.  بانو به عنوان بهترین قالیشویی در کرج دارای پرسنل کاربلد و با تجربه می باشد. استفاده از شوینده های طبیعی، و رعایت نکات ایمنی فرش دستبافت از جمله مواردی است که بانو را به بهترین قالیشویی در کرج تبدیل کرده است. با رعایت این نکات، می‌توانید از زیبایی و ماندگاری فرش دستبافت تبریز خود برای سال ها لذت ببرید.

تمیز کردن فرش دستبافت بدون شستن

اگر نمی‌خواهید فرش دستبافت خود را با آب شستشو دهید، می‌توانید از روش‌های دیگری برای تمیز کردن آن استفاده کنید. در ادامه به چندین روش برای تمیز کردن فرش دستبافت بدون شستن، اشاره خواهیم کرد:

  1. 1. استفاده از خاک اخته یا خاک صورتی: برای تمیز کردن فرش دستبافت خود، می‌توانید از خاک اخته استفاده کنید. خاک اخته یا “خاک صورتی” به ماده‌ای گفته می‌شود که از برخی سنگ‌های طبیعی به دست می‌آید. این خاک از سنگ‌های آهکی و کلسیتی تشکیل شده است و به دلیل خاصیت خود، به عنوان یکی از بهترین تمیز کننده‌ های طبیعی برای فرش و موکت شناخته می‌شود.

 

 

خاک اخته به دلیل داشتن خواص جذب و جداسازی بالا، به‌خوبی گرد و غبار، پشم و موهایی که روی فرش انباشته شده است و حتی لکه‌های سطحی فرش را از آن جدا می‌کند.  برای این کار، خاک اخته را روی فرش بریزید و با استفاده از فرچه یا مسواک نرم، آن را به‌طور ملایم و با حرکات دایره ‌ای تمیز کنید. سپس با یک مکنده، خاک اخته را از فرش خود بردارید.

  1. 2. استفاده از خاک صابونی: خاک صابونی نیز یکی دیگر از روش‌های موثر برای تمیز کردن فرش دستبافت است. برای این کار،درست مانند روش قبل خاک صابونی را روی فرش بریزید و با استفاده از یک فرچه ی نرم و با حرکات دایره‌ای، فرش را تمیز کنید.

3- استفاده از جاروبرقی: با استفاده از جاروبرقی، می‌توانید گرد و غبار و شاید پشم و موهایی که روی فرش انباشته شده است، را از فرش خود بردارید. در این روش، بهتر است از نوع جاروبرقی با موتور قدرتمند و فیلتر دار استفاده کنید تا گرد و غبار و ذرات ریز را به‌ خوبی برداشته شود. همچنین، بهتر است از قدرت بالای جاروبرقی برای جلوگیری از پاره شدن الیاف فرش، استفاده نکنید.

با توجه به اینکه فرش دستبافت از الیاف مختلفی ساخته می‌شود و هر یک از این الیاف نیاز به روش شستشوی خاص خود دارد، بهترین روش شستشوی فرش دستبافت در خانه بستگی به نوع فرش و شرایط شستشوی آن دارد. در کل، برای شستشوی فرش دستبافت در خانه، بهتر است از روش‌هایی مانند شستشو با آب خنک و شوینده های ملایم استفاده کنید. همچنین، در صورتی که شرایط شستشوی خانگی برای فرش شما مناسب نیست، بهتر است از خدمات شستشوی حرفه‌ای فرش استفاده کنید تا از طریق روش‌های مناسب و با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای، فرش شما به بهترین نحو شسته شود و آسیبی به بافت و نخ ‌های آن وارد نشود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا