بیانیه گروه ۷: روسیه نیروگاه زاپروژیا را به اوکراین تحویل دهد

براساس بیانیه مشترکی که آلمان به عنوان رئیس گروه هفت منتشر کرد، وزیران خارجه این گروه از روسیه خواسته‌اند تا فورا کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و تمام تاسیسات هسته‌ای در اوکراین را تحویل دولت کی‌یف بدهد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است: ما وزرای امور خارجه کشورهای گروه

کد خبر : 49112
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 آگوست 2022 - 6:29
بیانیه گروه ۷: روسیه نیروگاه زاپروژیا را به اوکراین تحویل دهد

براساس بیانیه مشترکی که آلمان به عنوان رئیس گروه هفت منتشر کرد، وزیران خارجه این گروه از روسیه خواسته‌اند تا فورا کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و تمام تاسیسات هسته‌ای در اوکراین را تحویل دولت کی‌یف بدهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است: ما وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا، به شدیدترین لحن ممکن ادامه این جنگ تجاوزکارانه غیرقابل توجیه و بی‌دلیل فدراسیون روسیه علیه اوکراین را محکوم می‌کنیم. فدراسیون روسیه باید فورا نیروهای خود را از داخل مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده اوکراین خارج کند و به قلمرو و حاکمیت اوکراین احترام بگذارد.

وزرای خارجه گروه هفت گفتند: در این رابطه، ما از روسیه می‌خواهیم که فوراً کنترل کامل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و همچنین کلیه تأسیسات هسته‌ای در داخل مرزهای بین‌المللی اوکراین را به مالک واقعی آن، اوکراین، بازگرداند تا از امنیت و ایمنی آنها اطمینان حاصل شود.

در این بیانیه تاکید شد: کارکنان اوکراینی که نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را اداره می‌کنند باید بتوانند وظایف خود را بدون تهدید یا فشار انجام دهند. تداوم کنترل روسیه بر این نیروگاه است که این منطقه را به خطر می‌اندازد.

به گفته روسیه، نیروهای مسلح اوکراین مرتبا نیروگاه زاپروژیا را گلوله‌باران می‌کنند. طبق گزارش‌ها، گلوله انفجاری یک موشک که شامگاه هفتم اوت شلیک شد، در حدود ۴۰۰ متری واحد برق این نیروگاه سقوط کرد. روسیه می‌گوید که ارتش اوکراین در پنجم اوت هم سه بار چنین اقداماتی را تکرار کرد. کی‌یف اما این اتهامات را رد می‌کند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود