تاکید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بر لزوم افزایش سهم کشاورزی کشور از دانش‌بنیان‌ها



ایسنا/مرکزی رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سهم بخش کشاورزی از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها چهار درصد است، گفت: این سهم با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی و نیروی متخصص کشور در حوزه کشاورزی بسیار اندک است که باید تلاش کرد که این میزان رشد پیدا کند.

محمد جواد عسکری در در گردهمایی کشاورزان و باغداران شهرستان ساوه که به میزبانی شرکت نگین سبز برگزار شد، با بیان اینکه امنیت غذایی از موضوعات جدی برای جوامع بشری است و اگر هر کشوری در این حوزه با برنامه‌ریزی و در قالب نقشه راه حرکت کند، دچار آسیب نخواهد شد، اظهار کرد: ایران به دلیل اقلیم های متفاوتی که دارد جایگاه ارزشمندی در حوزه امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی ایران بزرگترین بخش خصوصی کشور است، افزود: ۴.۵ میلیون بهره بردار در حوزه کشاورزی ایران فعالیت داشته و نقش ۲۵ درصدی در اقتصاد و ۳۵ درصدی در اشتغال کشور دارند ولی با این وجود، چالش‌هایی نیز پیش رو دارند.

وی با تاکید بر اینکه برای برطرف کردن چالش‌های حوزه کشاورزی باید زیر ساخت‌ها در این بخش تعریف و تقویت شود، افزود: در حوزه تقنینی، نمایندگان مجلس تلاش کردند برای برطرف کردن چالش‌های حوزه کشاورزی قوانین مندرس و کهنه را بروز کنند تا تولید بیشتر و با کیفیت با نگاه ارزآوری و اشتغال بیشتر در این بخش رقم بخورد.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با هماهنگی دولت مسیر توسعه بخش کشاورزی را دنبال کرده و حمایت جدی از تولیدکنندگان کشاورزی را با بهره گیری از ایده های خلاقانه کشاورزان در دستور کار قرار داده است.

وی بیان کرد: در حوزه امنیت غذایی و مباحث مربوط به ماموریت دولت، قوانین مناسبی تصویب و اعتبارات خوبی تخصیص داده شده است و با استمهال وام‌ها و تلاش برای تامین نهاده‌ها، حمایت جدی از فعالان کشاورزی صورت گرفته و فضایی در کشور ایجاد شده تا به توسعه پایدار در بخش کشاورزی دست پیدا کنیم.

عسکری در خصوص امنیت سرمایه گذاری نیز گفت: برای سرمایه گذاری در حوزه نهاده‌های دامی به منظور تولید غذای سالم و حفظ سلامت مردم، مجلس شورای اسلامی اقدامات موثری انجام داده و معتقد است امنیت غذایی و تولید غذای سالم مانع از هزینه کرد بالا برای درمان مردم خواهد شد.

وی تصاحب کردن بازارهای خارجی را از دیگر اولویت‌های مجلس شورای اسلامی دانست و افزود: به حداقل رساندن بروکراسی‌های اداری برای تسهیل در امور کشاورزی و بهره گیری از ظرفیت و دانش فارغ التحصیلان کشاورزی از موضوعاتی است که مجلس دنبال می‌کند. همچنین در این کمیسیون، طرحی به تصویب رسیده است که در قالب آن، برای مقابله با تحریم‌ها در قالب تهاتر کالا تراز تجاری فعال شود و با بسیاری از کشورهای آفریقایی و اروپایی وارد مذاکره شدیم و توفیقات خوبی حاصل شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه توسعه کشور در گرو بخش کشاورزی است، افزود: در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی قوانینی وضع شده تا صادرات تسهیل یابد. در حوزه صادرات نیز با برداشتن تعرفه محصولات کشاورزی، زمینه توسعه صادرات تولیدات کشاورزی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تولید با کیفیت و مرغوب، کارآفرینی، اشتغالزایی و ارزآوری به همراه دارد، تصریح کرد: دانش بنیان کردن بخش کشاورزی یکی از ضروریات در شرایط کنونی است تا بتوان کشاورزی علمی را توسعه داد.

انتهای پیام



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا