تاکید روسیه بر لزوم اجرای کامل برجام در کنفرانس بازبینی «اِن‌پی‌تی»

به گزارش جام جم آنلاین، روسیه در کنفرانس بازبینی ان‌پی‌تی (پیمان عدم اشاعه سلاح‌ های اتمی) بر لزوم احیای برجام تاکید کرد. نمایندگی دائم روسیه در وین در رشته توییتی اعلام کرد: ما قاطعانه به لزوم از سرگیری اجرای کامل برجام در زودترین زمان باور داریم. توافق هسته‌ ای به دستاورد بی‌نظیر دیپلماسی چندجانبه با

کد خبر : 46997
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آگوست 2022 - 14:46
تاکید روسیه بر لزوم اجرای کامل برجام در کنفرانس بازبینی «اِن‌پی‌تی»

به گزارش جام جم آنلاین، روسیه در کنفرانس بازبینی ان‌پی‌تی (پیمان عدم اشاعه سلاح‌ های اتمی) بر لزوم احیای برجام تاکید کرد.

نمایندگی دائم روسیه در وین در رشته توییتی اعلام کرد: ما قاطعانه به لزوم از سرگیری اجرای کامل برجام در زودترین زمان باور داریم. توافق هسته‌ ای به دستاورد بی‌نظیر دیپلماسی چندجانبه با اثربخشی و کارایی اثبات شده تبدیل شده است. هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

نمایندگی روسیه افزود: روسیه به طور کامل به برجام متعهد می‌ماند و روی نگرش مسئولانه مشابه شرکا و کمک جامعه بین‌المللی حساب می‌کند. امیدواریم تعهدات ایالات متحده و ایران مبنی بر آمادگی برای دستیابی به توافقی برای تضمین اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محقق شود.

مسکو در ادامه اعلام کرد: بدون «راه‌اندازی مجدد» برجام با تمام ظرفیت، بعید است که سطح قبلی شفافیت برنامه هسته‌ای ایران، یعنی همان چیزی که توافق هسته‌ای برای آن انجام شد، محقق شود.

پبیش‌تر، ایالات متحده، فرانسه و انگلیس هم در دهمین کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی که دوشنبه در نیویورک آغاز به کار کرد، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بیانیه صادر کردند. دو عضو برجام و ایالات متحده که به صورت یکجانبه این توافق هسته‌ای را ترک کرد،‌ بار دیگر ادعاهای تکراری علیه برنامه هسته‌ای را تکرار کردند و گفتند که موضع آن‌ها این است که جمهوری اسلامی ایران نباید به توانمندی ساخت سلاح اتمی دست پیدا کند.

این ادعای تکراری در حالی مدام تکرار می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که به دنبال ساخت سلاح اتمی نیستند و برنامه‌ هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم شبانگاه دوشنبه در نشست اعضای ان‌پی‌تی مدعی نیاز به دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته‌ای ایران شد. «رافائل گروسی» در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما به دسترسی‌هایی نیاز داریم که با عمق و وسعت برنامه هسته‌ای آن‌ها متناسب باشد. تنها در آن صورت است که آژانس می‌تواند ضمانت‌های ضروری و معتبری ارائه دهد مبنی بر اینکه فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف صلح‌آمیز است.

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها هفتم و هشتم تیرماه در دوحه برگزار شد. در این گفت‌وگوها ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام رایزنی کردند. آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است. جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

برچسب ها :

ناموجود