تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص حوادث استان شبوه یمن

شورای ریاستی یمن از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص رخدادهای شهر “عتق” واقع در استان “شبوه” خبر داد که در جریان آن چندین تن کشته و زخمی شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از المسیره، رشاد محمد العلیمی، رئیس شورای ریاستی یمن شماری از اقدامات اتحاذ شده توسط این شورا از جمله برکناری برخی استاندارها

کد خبر : 49154
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 آگوست 2022 - 8:43
تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص حوادث استان شبوه یمن

شورای ریاستی یمن از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص رخدادهای شهر “عتق” واقع در استان “شبوه” خبر داد که در جریان آن چندین تن کشته و زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از المسیره، رشاد محمد العلیمی، رئیس شورای ریاستی یمن شماری از اقدامات اتحاذ شده توسط این شورا از جمله برکناری برخی استاندارها و همچنین دستورالعمل‌های دیگر برای عادی سازی اوضاع به ویژه تشکیل کمیته حقیقت یاب جهت شناسایی دلایل تلفات جانی استان شبوه و تعیین مسئولیت مقامات محلی و فرماندهان نظامی و امنیتی و نقش آنها در این حوادث و ارائه نتایج به شورای ریاستی به منظور اتخاذ اقدامات قانونی مناسب را مورد بررسی قرار داد.

العلیمی خاطرنشان کرد که ریاست این کمیته برعهده وزیر دفاع است و وزیر کشور و پنج تن از اعضای کمیته امنیتی نظامی مشترک نیز عضو آن هستند.

وی همچنین تصریح کرد، او و اعضای شورای ریاستی در حال برگزاری نشست‌های مداوم برای مطلع شدن از این حوادث تأسف‌بار و تلاش برای حل آنها هستند.

از سوی دیگر، عوض بن فرید العولقی، استاندار شبوه با صدور بیانیه‌ای به گروه‌های مسلحی که غیرنظامیان را در این استان هدف قرار دادند، هشدار داد.

استاندار شبوه گفت، شماری از غیرنظامیان در این استان طی دو روز گذشته در نتیجه درگیری‌های گروه‌های اشغالگر و جنایتکار کشته شدند که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

وی در ادامه افزود، هدف این شبه نظامیان فتنه‌انگیزی و سیطره بر بنادر و میدان‌های نفتی در استان شبوه است.

العولقی همچنین اظهار داشت، وظیفه اصلی ساکنان استان شبوه و تمامی شهروندان یمنی تمرکز بر دفاع از وطن، وحدت و تمامیت ارضی کشور و عدم پذیرش مداخله گروه‌های خارجی در امور یمن است.

وی خواستار توقف این درگیری‌ها شد که تنها در خدمت دشمنان وطن است.

درگیری‌های میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی و نیروهای شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات در شبوه ادامه دارد و در نتیجه آن چندین تن از جمله غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

اخبار ضد و نقیضی درباره نتایج این درگیری‌ها منتشر شده و بیانیه‌های رسمی از سوی دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب صادر نشده است.

پیشتر مسئولان محلی به آسوشیدپرس گفتند که «این درگیری پس تصمیم استاندار تحت حمایت امارات برای برکناری رئیس پلیس شبوه که به مواضع ضد اماراتی‌اش شهرت دارد، شروع شد».

نیروهای دولت مستعفی اعلام کرده‌اند که برکناری فرمانده نیروهای ویژه امنیتی جزو اختیارات استاندار نیست.

شهر عتق واقع در مرکز استان شبوه در جنوب شرقی یمن از ساعات اولیه بامداد دوشنبه شاهد درگیری‌های خشونت آمیز با سلاح‌های مختلف بین نیروهای ارتش دولت مستعفی یمن و مزدوران تحت حمایت امارات و وابسته به شورای انتقالی جنوب در پی اختلاف بر سر اختیارات تامین امنیت شهر بود.

شبوه یکی از مهم‌ترین استان‌های یمنی به شمار می‌آید، زیرا شهری نفتی و دارای تاسیسات گازی “بلحاف” است که یکی از مهم‌ترین تاسیسات اقتصادی در این کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود